پرسش و پاسخ

– در صورت تمایل به ارسال پرسش می توانید پرسش خود را در ذیل این برگه مرقوم و ارسال فرمایید.

همچنین در نظر داشته باشید:

– شما میتوانید پرسش خود را در خصوص هر یک از نوشته ها در محل درج دیدگاه در ذیل نوشته مرقوم نموده و در همان جا پاسخ خود را مشاهده نمایید.

– در صورتیکه می خواهید پاسخ خود را به صورت خصوصی دریافت کنید لطفا این مطلب را در متن پرسش خود قید فرمایید در این صورت پاسخ به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد.

در ضمن می توانید پرسش خود را به آدرس info@sm-ghaemmaghami.ir  نیز ارسال نمایید.

 


 

 

۲۱ نظر

  1. در تشهد نماز بعد از شهادتین گفتن اشهدان علیا ولی الله درست است یا نماز باطل است?

    • باسلام
      نماز را باید همانگونه که دستور داده شده خواند و لذا این جمله گفته نشود. اما در صورت گفتن مبطل نماز نیست.

  2. با سلام خدمت استاد محترم سوالی برای بنده پیش آمده که تقاضای کمک از معظم له را دارم لطفا عنایت بفرمائید.
    سوال:چالشهای فکری در اندیشه سیاسی ایران و جهان اسلام در زمان حال چه مواردی میتوانند باشند؟

    ممنون از صبر و شکیبایی حضرتعالی در پاسخ به سوالات نا چیز حقیر. در پناه خداوند منان باحق

    • بسمه تعالی
      در پاسخ به شما برادر بزرگوار لازم است تا به تاریخچه شکل گیری چالشهای کنونی جهان اسلام نگاهی بیندازیم. پس از رحلت رسول مکرم اسلام ص و وقایع خلافت خلفای سه گانه که زمینه ساز جریانات آتی خود شد، عملا جریان اموی زمام حکومت جهان اسلام را بدست گرفت و انحرافات عظیمی با نام دین در دین و جامعه ایجاد نمود. این جریان پس از بوجود آوردن واقعه کربلا و شهادت امام حسین ع بدلیل ظهور باطن باطلش به ضعف گرایید و بدست عباسیان مضمحل گشت. در برابر جریان اموی جریان مظلوم دیگری که علارغم تاکیدات پیامبر عظیم الشان اسلام می بایست هدایت و خلافت ظاهری مسلمین را نیز عهده دار میشد به ناحق از حق و بعبارتی مسئولیت خویش کنار گذاشته شد و جز برهه ای کوتاه از زمان امامت علی ع بر مسند حکومت جهان اسلام قرار نگرفت. این جریان علیرغم فرازها و نشیبهای خود تا زمان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نتوانست در عرصه حکومت ورود جدی داشته باشد تا اینکه دست نصرت خداوند از آستین خمینی کبیر ره و مردم انقلابی ایران متجلی شد و حکومت جریان بنی هاشم و اهل بیت ع در راس یکی از کشورهای مهم منطقه و جهان قرار گرفت. گفتیم که جریان اموی بدست عباسیان که حکومت عثمانی ادامه آن بود مضمحل گشت. شعار جریان عباسی و ادامه آن عثمانی این بود که نه حکومت امویان و نه حکومت بنی هاشم بلکه حکومتی میان ایندو. از آنجا که این جریان بدلیل پایگاه غیر اصیل خود و شعار میانه روی میان حق و باطل نمی توانست و نمیتواند نیات استعمارگران عالم به سرکردگی آمریکا را براورده کند استعمارگران با مطرح ساختن و قدرت بخشیدن به جریان اموی و اینبار با نام وهابیت و آل سعود درصدد برامده اند تا جریان اصیل بنی هاشم را منکوب نموده و از قدرت یافتن آن به هر نحو ممکن نظیر براه اندازی داعشیان تحت حمایت خود و آل سعود جلوگیری نمایند. خلاصه مطلب اینکه هم اکنون دو جریان ریشه دار و اصلی بنی هاشم برهبری ایران و جریان شیطانی اموی برهبری ال سعود در دنیای اسلام حضور دارند و جریانات دیگری نظیر ترکیه و اخوان المسلین مصر نمیتوانند دارای پرچم مستقل باشند زیرا که اعاده جریان عثمانی و عباسی در عصر ما غیر ممکن است. از اینرو مهمترین چالش موجود جهان اسلام را می توان اینگونه تبیین نمود که حکومت اهل بیت در برابر حکومت امویان قرار گرفته و مردم منطقه یعنی عامه مسلمین در برزخ پیوستن به یکی از این دو اردوگاهند. از سویی تحت تاثیر جریان و تبلیغات آل سعود نسبت به ایران نگاهی کم و بیش منفی دارند و از سویی با محترم شمردن اهل بیت ع و انتساب و امتداد حکومت ایران به اهل بیت ع و عملکرد این کشور در دفاع از مظلومان جهان اسلام تمایلی به این حکومت پیدا کرده اند. البته این چالش به فضل خداوند و تلاشهای حاکمان و مردم انقلابی ایران با مشخص شدن حقانیت حکومت جمهوری اسلامی ایران به سرانجام نیک خود خواهد رسید. انشالله

  3. سلام خدمت شما عزیزان تلاشگر در سنگر دین غرض از مزاحمت خواستم بپرسم که برای ارسال نامه خدمت معظم له به آدرسی باید ارسال نمود ممنون از راهنمایی شما و توفیق روز افزون . یا حق

    • با سلام و تشکر
      جنابعالی می توانید برای ارسال نامه به آیت الله سید محمد قائم مقامی و جهت رویت ایشان، نامه را به آدرس info@sm-ghaemmaghami.ir ارسال فرمایید.
      در پناه حق باشید.

  4. سیّد عبدالرضا دُرمیانی

    عرض سلام و تحیت
    درصفحۀ ۴۴ کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات وقف تألیف سیّد جلیل محمدی خوانساری ( دادستان بازنشسته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) بطن اوّل و بطن ثانی را به نقل ازشرح لمعه این چنین تعریف کرده که بطن اوّل شامل افرادی است که واقف در درجۀ اوّل به آنها و بعد به اولاد آنها وقف نماید و بطن ثانی هم شامل کسانی هستند که مالی به آنها وقف شده و در زمان وقف زنده نبوده اند آیا چنین تلقی از بطن اوّل و ثانی مطابق مسلمات فقه شیعۀ امامیه است؟

    • سید محمد قائم مقامی

      با سلام و دعای خیر
      هنگامی که در وقف خاص واقف مثلا می گوید” وقفت علی اولادی ثم اولاد اولادی”، مشهور این است که اطلاق بطن اول، مربوط به اولاد که هنگام وقف زنده اند و بطن دوم مربوط به اولاد اولاد و هکذا الی آخر است و اینکه در مثال فوق اولاد اولاد آنها را تا آخر بطن اول و کسانی دیگری غیر از اولاد را در صورت انقراض بطن اول به معنای اخیر، یا عدم انقراض، بطن دوم بدانبم مشهور نیست لکن با اینحال نمی توان این نظر را مغایر با مسلمات فقه شیعه دانست.

  5. با سلام خدمت استاد قائم مقامی
    میخواستم ببینم با اوضاع منطقه میتوان آیت الله خامنه ای را سید خراسانی فرض نمود؟
    و یا حتی سردار سلیمانی را شعیب ابن صالح دانست؟
    میخواستم ببینم آیا با توجه به نشانه های این افراد میتوان امیدوار بود که این ۲ مرد بزرگ مصداقی باشند؟

    • سید محمد قائم مقامی

      بسمه تعالی
      تطبیق حوادث و شخصیت های مذکور در روایات در موضوع آخر الزمان و علائم ظهور با حوادث و شخصیت های معاصر به صورت قطعی، خاص و شخصی که مستلزم توقیتِ ممنوع است، جایز نیست و این تطبیق به صورت احتمالی، عام و نوعی که مستلزم افزایش امید و آمادگی است، جایز بلکه مندوب است و در زمان ما و پس از انقلاب مبارک اسلامی ایران، بدلیل حوادث بی نظیر و بی سابقه و قرار گرفتن جهان در آستانه تغییر نظم اساسی، این تطبیق مشهودتر و منطقی تر به نظر می رسد.

  6. حسن رضا قنبری

    باسلام ایا در مسجد می توان تعزیه خوانی کرد؟

  7. سلام.
    اگر کسی بار گناهانش تا حدی سنگین باشد که تقریبا امید چندانی به رحمت خدا برای او نمانده باشد و سنگینی حاجتی که از خدا می خواهد به اندازه ی سنگینی دنیا باشد چه کار باید کتد.

    باور کنید قصد بی احترامی و مسخره کردن ندارم آخه خواب دیدم این سوال از حاج آقا پرسیدم ولی تو خواب درست متوجه منظورشون نشدم فقط یادم ایشون توی خواب اشاره ای به مفاتیح الجنان کردند.
    با تشکر

    • با سلام
      در پاسخ به پرسش شما برادر گرامی چند نکته لازم به ذکر است:
      – همانگونه که در روایات و احادیث و از زبان حضرات معصومین علیهم السلام نقل شده است، زشتی و گناه یاس از رحمت خداوند مهربان از زشتی هر گناهی بیشتر است. لذا به هیچ عنوان از رحمت خداوند متعال مایوس نباشید و بدانید که در صورت توبه حقیقی نه تنها تمامی گناهان از سوی خداوند بخشیده می شود بلکه درهای رحمت و امدادهای الهی به روی بنده توبه کار باز می شود. در قرآن کریم نیز خداوند به بندگانی که احساس سنگینی گناه می کنند و تمایل به بازگشت به سوی او را دارند به صراحت فرموده است که از رحمت خدا مایوس نباشند:
      “قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیم، بگو اى بندگان من که بر خویشتن زیاده‏روى روا داشته‏اید از رحمت‏خدا نومید مشوید، در حقیقت ‏خدا همه گناهان را مى‏آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است” سوره مبارکه زمر آیه ۵۳٫
      همچنین خداوند متعال از برآوردن هیچ حاجتی حتی به قول شما به سنگینی دنیا عاجز نیست بلکه حاجت چنانچه شرعی باشد هر قدر بزرگتر باشد بیشتر شایسته ارائه به درگاه خداوند قادر و تواناست است.
      – برای توبه حقیقی که لازمه بخشش گناهان کوچک و بزرگ از سوی خداوند متعال است چند اصل می بایست رعایت شود. اول اینکه با زبان استغفار کنیم. دوم اینکه از صمیم قلب نسبت به انجام آن کار انزجار داشته باشیم و قصد کنیم دیگر آن کار را انجام ندهیم و سوم اینکه چنانچه آن گناه مربوط به حق الناس بوده و یا مواردی مثل نماز و روزه است که باید قضا کنیم، در صدد جبران آن باشیم. البته در رابطه با مورد سوم استثنائاتی هست که باید با آگاهی در مورد آن اقدام کنید و خوبست در این مورد با عالمان دینی مشورت کنید.
      – برای ثبات قدم در راه خداوند و دین، کوشش کنید با انجام اعمال صالح ایمان خود را تقویت کنید، در این رابطه مواردی مانند نماز خواندن بخصوص در اول وقت، نیکی به پدر و مادر، تلاوت قرآن و زیارت و ارتباط قلبی با ائمه اطهار (ع) بسیار موثر است.
      – در مورد کتاب شریف مفاتیح الجنان که در نوشته شما به آن اشاره شده نیز باید ذکر شود این کتاب مشتمل بر ادعیه و مناجات های فراوانی است که از قول اولیای الهی نقل شده است. با مراجعه به فهرست آن و یا کمک گرفتن از افراد آشنا با آن کتاب، مواردی که بصورت عمومی جهت برآورده شدن حاجات ذکر شده و یا مرتبط با حاجت بخصوصی است انتخاب نمایید و با امید به برآورده شدن حاجاتتان، آن را قرائت نمایید. در این کتاب شریف جهت زیارت اهل بیت علیهم السلام از راه دور یا در حرم های ایشان نیز زیاراتی آمده است که خواندن آنها منجر به نزدیکتر شدن انسان به اهل بیت (ع) و در نتیجه افزایش بینش و محبت انسان به اهل بیت (ع) و گرایش بیشتر به خوبیها و انزجار از بدیها می شود.
      در کتاب مفاتیح الجنان مجموعه نسبتا کوتاهی شامل بر پانزده مناجات مختصر از امام سجاد(ع) وجود دارد به نام “مناجات خمس عشره” که حالات صحیحی که یک بنده مومن و عاشق خداوند در طول زندگی خود در برابر خداوند متعال می بایست داشته باشد در آن شرح شده است. طبیعتا اولین مرحله توبه و بعد شکایت از نفس به درگاه خداوند است و سپس موارد دیگر نظیر خوف، امید، شوق، شکر، اطاعت از خدا و … در قالب دعا و مناجات با خداوند به زیبایی بیان و تشریح شده است. به شما برادر گرامی و همگان، خواندن این دعا توصیه میشود.
      با رعایت موارد فوق مطمئنا مورد رحمت و عنایت حضرت حق خواهید بود.

      موفق و موید باشید.

  8. سلام. مشکل و عارضه یی که که منِ جوان دارم وسواس شدید فکری است که تمام ابعاد مادی و معنوی زندگی من را دچار اختلال اساسی کرده و نمی توانم درست تصمیم و تفکر کنم. از شما بزرگوار می خواهم بمن در حد وسع تان، مرحله به مرحله و از نگاه دینی کمک فکری داده و برای علاج مرض ام دعا بفرمایید.

    • سید محمد قائم مقامی

      بسمه تعالی
      در موضوع وسواس فکری که مبنای آن وجود شبهه در مورد عدالت و حکمت خداوند اولا و در مورد وجود خداوند ثانیا میباشد باید دانست که منشاء این وسواس همچون وسواس اعمال و عبادات، شیطان است و آن ملعون است که بی عدالتی، نابسامانی و خلاف حکمت حاصل از ظلم و سوء اختیار انسانها را به پای خداوند می نویسد و با نگاه جبر گرایانه، منشاء ظلمها و بدیها و زشتی ها را خداوند می داند و از آنجا که این وصف، وصفی غلط و باطل است و خدای ظالم و غیر حکیم وجود ندارد از اینرو باطن این وسوسه همانا تردید در مورد وجود خداوند است.
      در این مورد باید دانست که از منظر حکمت حقه الهیه همانگونه که خوبی و زیبایی وجود دارد، بدی و زشتی نیز وجود دارد و هر دو مخلوق و مجعولند و خالق و جاعل هر دو خداوند است که خوبی و زیبایی را اولا بالذات و بدی و زشتی را ثانیا و بالعرض آفریده، آنگاه جمیع موجودات را مرکب از این دو جنبه خلق فرموده و آنان را از طریق دین و شریعت به انتخاب اختیاریِ جنبه خوب و زیبا دعوت فرموده و از انتخاب جنبه بد و زشت بر حذز داشته و انتخاب جنبه خوب با امر و توفیق خداوند و انتخاب جنبه بد، با نهی و خذلان خداوند صورت می پذیرد و این یعنی که وجود زشتی ها و ظلمها و بدیها، در عین آنکه از حیطه فرمانروایی خداوند خارج نیست کوچکترین خدشه ای به خوبی و زیبایی و عدالت و حکمت خداوند وارد نمی سازد و یکی از معانی تسبیح این است که خدایی که اذن وقوع زشتی را داده از زشتی منزه است و مومن عارف و موحد زیبایی خداوند را به زشتی موجود سرایت می دهد و آنرا زیبا می شمارد و نه زشتی موجود را به خداوند سرایت می دهد و در زیبایی و حقانیت و موجودیت خداوند تردید می کند در حالیکه با تمام وجود به خداوند ایمان دارد و از او راضی و خشنود است با تمام وجود در برابر ظلم و تباهی حاکم بر جهان که منشاء آن انسان ظالم و خطا کار و در عصر ما قدرتهای طاغوتی و فرعونی همچون آمریکا و اسرائیل و منافقین مسلمان نماست می ایستد و مبارزه می کند. انشاء الله که شما با یادآوری این حقایق و با ذکر مستمر و اقامه نمازهای یومیه در اول وقت آنها، از مومنین موفق و از یاران اسلام و انقلاب و امام زمان (عج) باشید.

  9. سلام علیکم
    کلیپی از حاج آقا درباره «عصمت ولی فقیه» منتشر شده. به عنوان یک طلبه سؤالی برایم مطرح است که امیدوارم جواب واضح دریافت کنم.
    ما هم معتقدیم که هر انسانی می تواند به عصمت عملی برسد از جمله ولی فقیه. یعنی می تواند به درجه ای برسد که مطلقاً گناه و معصیت نکند.
    اما عصمت فکری فقط برای انبیا و ۱۴ معصوم است.
    لذا ولی فقیه ممکن است خطای فکری بنماید. از جمله ولی فقیه عصر حاضر(حفظه الله) یعنی امام خامنه ای در طول ۲۰ سال مرجعیت خود در برخی موارد نظرات فقهی شان عوض شده که حاکی از خطای فکری ایشان است.
    یا خود تصریح کردند که رهبری در مسأله «تحدید نسل» رهبری هم خطا کرد و یادش رفت که این مسأله تاریخ انقضایی داشته.
    منتظر جواب عالمانه شما هستم

    • سید محمد قائم مقامی

      بسمه تعالی

      مبنای عقیده به عصمت ولایت فقیه علاوه بر اصل عقلی عدم اختصاص عصمت – جز نقطه قله آن – به چهارده نفس معصوم مطهر علیهم السلام، همچون عدم اختصاص وصف ایمان به آن حضرات و ضرورت تسری و تعمیم دو وصف عصمت و ایمان و سایر کمالات به شیعیان و تابعان آن وجودات مقدسه، و اینکه اصل میان تابع و متبوع و ماموم و امام مشابهت است “الا ما خرج بالدلیل” و نه بالعکس؛ عبارت است از عقیده به عصمت مجتهد بعنوان حاکم نه بعنوان مفتی. زیرا که فقیه در مقام افتاء، مصیب و مخطی است و البته فتوای خطای او نیز تا قبل از کشف خطا برای خود او و مقلدینش دارای حجت و اعتبار است و اما فقیه در مقام حکومت که حجیت حکمش عام و برای همگان است، نمی تواند مخطی باشد زیرا که حکومت تصرف در عرض و مال و جان دیگران است و آنکس که مرتکب چنین تصرفی می شود یا طاغوت است که به غیر حکم خداوند حکم می کند و یا فقیه راشد و با تقوایی است که با اذن و الهام و حفظ و عصمت خداوند حکم می کند و حکمش عین حکم الله و همواره صحیح و منطبق با واقع است و در این مورد نمی توان حکومت فقیه را با قضاوت فقیه که تطرق خطا در آن قابل فرض است قیاس نمود. زیرا با آنکه قضاوت نیز نوعی تصرف در عرض و مال وجان دیگران است و قاضی ولو قاضی فقیه ممکن است اشتباه کند، لکن تصرف در مورد قضاوت تصرفی جزیی و موردی است و اشتباه در آن با تدارک حکومت قابل جبران است، در حالیکه تصرف در حوزه حکومت تصرفی کلی و عمومی و بسیار موثر و سرنوشت ساز است و خطای در آن غیر قابل تدارک است. بنابراین فقیه بعنوان مفتی و قاضی ممکن است خطا کند و همچنان مفتی و قاضی باقی بماند، لکن بعنوان حاکم و علی الخصوص بعنوان امام و ولی امر که حاکم و زعیم کل است نمی تواند خطا کند و به فرض وقوع خطا دیگر نمی تواند حاکم الهی باشد، بلکه کاشف از این خواهد بود که از اول حاکم الهی نبوده و حکومتش غلط ، غصبی و طاغوتی بوده است و این در صورتی است که خطای واقعی باشد نه مانند آنچه مثلا ولی فقیه بر حقی همچون امام خمینی رضوان الله علیه و یا مقام معظم رهبری مد ظله بفرمایند در فلان مورد و بهمان مورد ما اشتباه کردیم که بصورت تلویح و بعضا تصریح لسان نکوهش دیگران و بعهده گرفتن خطای دیگران است تا اقرار به وقوع خطای خود، مانند آنچه امام فرمود: ما اشتباه کردیم در آغاز انقلاب دست لیبرالها را باز گذاشتیم که مشخص است این سخن بمعنای نکوهش لیبرالها و بعهده گرفتن خطای یارانی بود که بر تحویل دولت انقلاب به لیبرالها اصرار داشتند و امام نیز بحق با آنان مدارا کرده بود. به هر حال اگر می خواهید بر سر محفوظیت و معصومیت ولی فقیه که خداوند او را برای امور بندگان خود برگزیده و پرچم اسلام و ایمان و هدایت را بدست او داده و بواسطه او حجت را بر آدمیان تمام فرموده واقف شوید به سخن نورانی حضرت امام رضا علیه السلام در اصول کافی ج. ۱ ص. ۲۶۰ گوش فرا دهید که می فرماید:

      “و إنّ العبد إذا اختاره اللّه عزّوجلّ لأمور عباده شرح صدره لذلک و أودع قلبه ینابیع الحکمه، و ألهمه العلم إلهاماً فلم یعی بعده بجواب، و لا یحیر فیه عن الصواب، فهو معصوم مؤیّد موفّق مسدّد، قد أمن من الخطایا و الزلل و العثار، یخصّه اللّه بذلک لیکون حجّته لعباده و شاهده علیّ خلقه و ذلک فضل اللّه یؤتیه من یشاء و اللّه ذوالفضل العظیم”. هنگامی که خداوند عزوجل بنده ای را برای امور سایر بندگان بر می گزیند هر آینه سینه او را برای این امر منشرح می فرماید و در قلبش چشمه های حکمت را به ودیعت می نهد و به او علم را الهام فرماید به گونه ای که پس از آن آن بنده از پاسخ هیچ پرسشی عاجز نمی شود و در هیچ جوابی از سخن صواب حیران نمی گردد، پس او معصوم است و موید و موفق و مسدد که از هر گونه خطا و لغزش در امان است و خداوند او را بدین امر اختصاص داده تا حجتش بر بندگانش و شاهدش بر خلقش باشد و این فضل خداوند است که به هر کس بخواهد می دهد و خداوند صاحب فضل عظیم است.

      و این سخن هر چند بالاصاله و بالذات در مورد ائمه معصومین علیهم السلام است لکن هر طلبه مبتدی نیز که اندک شم فقاهتی داشته باشد از آن تعمیم و تسری این ویژگی به اولیاء و اوصیاء ائمه اطهار از جمله ولی فقیه که پس از معصوم اصلی، مصداق تام این سخن است را درک می کند.

  10. با سلام و احترام
    با بحث جالبی که دیشب در خصوص نظریه هاوکینگ بیان شد حیف دیدم که گزارش جدید در ادامه این مطلب را برای شما استاد عزیز ارسال نکنم.
    من الله توفیق

    استیون هاوکینگ فیزیکدان معروف معاصر در گفتگو با یک شبکه ترکیه‌ای ادعای قبلی خود در مورد خلقت را تغییر داده و تصریح کرده که خالق دنیا خداوند است.
    به گزارش مشرق به نقل از مهر، استیون هاوکینگ در مصاحبه با کانال “D” ترکیه باور قبلی خود در خصوص خلقت و عدم وجود خداوند را تغییر داده است.

    استیون هاکینگ یکى از دانشمندان معروف معاصر است که مفلوج بوده و هم‌اکنون در دپارتمان ریاضیات کاربردى و فیزیک نظرى به عنوان استاد کرسى “لوکازین” ریاضیات در دانشگاه کمبریج فعالیت می کند. زمینه‌ پژوهشی اصلی وی کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی است. از مهمترین دستاوردهای وی مقاله‌ای است که به رابطه‌ سیاه‌چاله‌ها و قانونهای ترمودینامیک می‌پردازد.

    هاوکینگ دانشمندان علوم را حاملان پرچم کشف معارف انسانی می داند. به عبارت دیگر او می‌گوید که این دانشمندان علوم هستند که توان پاسخگویی به سؤالات انسان را دارند.

    علم گرایی محض هاوکینگ را می توان در اظهارات او در مورد پیدایش جهان مشاهده کرد. او در کتاب خود ادعا کرده بود که خداوند جهان را نیافریده و “انفجار بزرگ” پیامد اجتناب ناپذیری از قوانین فیزیک بوده است. به ادعای او قوانین فیزیک به این معنی است که در واقع لازم نیست معتقد باشیم خدا در انفجار بزرگ دست داشته است!

    هاوکینگ در این اثر نوشته بود، “چون قانونی مثل جاذبه وجود دارد، جهان تاکنون توانسته و خواهد توانست که خود به خود، از هیچ به وجود آید. ایجاد خودبه‏خودی، دلیل وجود چیزها است.”

    این در حالی است که هاوکینگ در گفتگو با کانال D ترکیه در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود خداوند بر خلاف ادعای قبلی خود که خدا را رد کرده بود تصریح کرد: “حقیقت این است که تشکیل کائنات بر پایه علوم شکل گرفته، ولی در هیچ صورتی نمی‌توان گفت کسانی که قوانین علمی را تدوین می کنند یا ابداع می‌کنند از طرف خداوند خلق نشده‌اند و مخلوق خدا نیستند.”

    بر اساس تحلیلی که این کانال آورده برخی کارشناسان معتقدند صحبتهای اخیر هاوکینگ به این معناست که نظریه‌ای که پیش از این در مورد خلقت داده اشتباه است و دیدگاه اخیر وی با آن چیزی که قرآن در حدود ۱۴۰۰ سال پیش در خصوص خلقت با ارائه موارد علمی ارائه داده، منطبق است

  11. منصوره گنجعلی

    با سلام و احترام حضور جناب آقای آیت الله قائم مقامی

    با تشکر از اینکه اجازه فرمودید از راه دور (با دلی بسیار نزدیک به شما عزیزان و اهل البیت ع) باز هم از پرتوهای
    الهی شما استفاده نمایم.
    با تبریکات فراوان برای راه اندازی این سایت و مطالب بسیار متفکرانه که وسیله کوچکی است برای بازگفت همه
    وجود عزیزتان که انشاالله تا ظهور دولت آقا “مهدی موعود” مستدام و پاینده باشد.
    به یاد شما عزیزان و صحبتهای شیرینتان با آبهای پاک در این خطه خدمت آقاییم و به نیت بیعت با ایشان دست در
    آب میکنیم و التماس دعا داریم

    منصوره، این شاگرد همیشه کوچک خود را دعا گو باشید

    • سید محمد قائم مقامی

      با سلام و تشکر از سرکار خانم دکتر گنجعلی و دعا جهت توفیق هر چه بیشتر ایشان در خدمت به اسلام و اعلاء کلمه الله در جهان

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

لطفا مقدار صحیح را در کادر وارد کنید. *