عاشورا و ایجاد مرزهای جدید در جامعه انسانی

روزنامه کیهان:

آیت الله سید محمد قائم مقامی، مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه در گفت وگو با گزارشگر کیهان می گوید: «ماجرای عاشورا به تعبیری، واقعه منحصر به فرد عالم وجود است، یعنی واقعه ای در عرض وقایع دیگر نیست، بلکه واقعه مطلق است که بقیه وقایع عالم متاثر از این واقعه عظیم هستند. به همین علت این سخن که گفته شده «کل ارض کربلاو کل یوم عاشورا» یعنی عظمت این واقعه، بر همه زمان ها و مکان ها سیطره یافته است. همواره در طول تاریخ بین جریانی که می خواهد خودش را با دین و حقیقت تطبیق دهد و جریانی که برعکس، می خواهد دین و حقیقت را منطبق با خودش کند نزاع بوده است. این تقابل در عاشورا به اوج می رسد و عظیم ترین نزاع بین دو جریان الهی و شیطانی در می گیرد.»
وی می افزاید: «در عاشورا، جریان حق به ظاهر شکست می خورد اما معتقدیم که بزرگ ترین پیروزی جریان حق در همین روز رقم می خورد. به این دلیل که از این هنگام، بیداری و معرفت در انسانیت پدید می آید. یکی از حکمت های امام حسین(ع) بیدارسازی انسان ها و توبه بشریت است. تا قبل از عاشورا تصور می شد، دیندار شدن در ظاهر و بدون توجه به امامت و ولایت به مثابه روح دین کافی است، اما واقعه کربلابه بشریت ثابت می کند که ظواهر دین کافی نیست. ما معتقدیم که عاشورا هم آغاز جریان بیداری و هم آغاز جریان ظهور است. یعنی اگر قرار باشد یک مبدا برای آغاز ظهور قرار دهیم، آن مبدا، بعد از ظهر عاشوراست. چون از این زمان، فرایند بیداری بشر آغاز می شود؛ از این زمان بشر متنبه و متوجه و متذکر به حقیقت می شود.»

بیداری، مقاومت، ظهور نهایی
این پژوهشگر حکمت اسلامی در ادامه اظهار می کند: «به محض بیداری و تنبه، انسان دچار حالتی می شود که ما آن را برگشت ناپذیری می نامیم. یعنی انسانی که حقیقت را درک کرده و دیگر ارتداد ندارد. با این تجربه، دیگر هیچ کس از حقیقت بر نمی گردد. در نتیجه انسان در فرایند مقاومت قرار می گیرد. معتقدیم که این حالت روز به روز فراگیرتر می شود و کل بشریت را در برخواهد گرفت تا ظهور نهایی و فرج اتفاق بیفتد.»
آیت الله قائم مقامی، با اشاره به تاثیر فرهنگ عاشورا بر جریان بیداری اسلامی در دنیای امروز می گوید: «انقلاب اسلامی از ثمرات عاشوراست که به دنبالش ماجرای بیداری اسلامی پدید آمد. البته در مرحله و مقطعی، شیطان و شیاطین عالم به این جریان هجمه ای موقت آوردند و آن را مصادره و منحرف کردند و امر نبرد حق و باطل را به سمت جریان های فرقه ای و جنگ بین فرق مذهبی منحرف کردند. در مقطعی هم توفیقاتی پیدا کردند، اما گذرا بود.»
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح می کند: «حوادث منطقه و جهان این پیام را دارد که همه انسان ها ازجمله مسلمانان به مرحله ای رسیده اند که باید تصمیم بگیرند و یک راه را انتخاب کنند. در زمانه ای به سر می بریم که نبرد بین حق و باطل صریح شده است. امروز هم مثل دوران قیام امام حسین(ع) در جهان اسلام با دو جریان مشابه بنی هاشم و بنی امیه روبرو هستیم. دو پرچم در برابر هم قرار گرفته اند؛ یک طرف پرچم ائمه هدی و اهل بیت علیهم السلام قرار دارد که نماینده اش جمهوری اسلامی ایران است و یک طرف هم پرچم بنی امیه است.»
قائم مقامی همچنین اظهار می کند: «در این میان حد وسطی وجود ندارد. اما عده ای به اشتباه فکر می کردند که می توانند راه دیگری غیر از این راه را بروند. مثل اشتباهی که ترکیه و اخوان المسلمین مصر مرتکب شدند. اشتباه آنها این بود که پنداشتند در جریان بیداری اسلامی می توانند پرچم دیگری غیر از این دو پرچم را بلند کنند! این یکی از درس های عاشوراست. چون عاشورا مرزها را معین می کند.»
وی درباره درس عاشورا برای جریان بیداری اسلامی می گوید: «یکی از برکات عاشورا این است که مرزبندی آدم ها و جریان ها را از حالت اعتباری و جعلی به حالت واقعی تبدیل می کند. چون ما معتقدیم که دو نوع مرزبندی وجود دارد. یک مرزبندی برمبنای ظواهر است که شیطان به این روش خیلی علاقه مند است و سعی می کند این مرزها را واقعی جلوه دهد. جنگ های فرقه ای و مذهبی، مصداق بارز مرزبندی شیطانی و جعلی است. اما مرزبندی دیگری هم هست که از طریق ولایت اهل بیت تعیین می شود؛ این مرزبندی بر این اساس صورت می گیرد که انسان ها یا در اردوگاه ولی خدا قرار دارند یا در اردوگاه شیطان. به همین دلیل هم برخلاف آنچه عده ای تصور می کنند که برگزاری مراسم عزاداری محرم موجب تفرقه می شود، این عزاداری ها به مرزبندی واقعی کمک می کنند. چون اگر قرار باشد تفرقه ها و مرزبندی های مصنوعی برداشته شود، باید به عاشورا مراجعه کرد.»
آیت الله قائم مقامی درباره مرزبندی حقیقی در عالم بیان می کند: «بر این اساس، یک طرف اردوگاه امام حسین(ع) است؛ امکان دارد که افرادی در این اردوگاه قرار بگیرند که دارای مذاهبی غیر از شیعه و دینی غیر از اسلام باشند. ممکن است عده ای بپرسند که مگر می شود از هر دین و مذهبی در اردوگاه امام حسین قرار گرفت؟ پاسخ این است؛ بله می شود! شخصی ممکن است مسلمان نباشد، اما به خاطر حمایت از مظلوم و دفاع از عدالت و آزادی در اردوگاه ولی خدا قرار می گیرد. در مقابل نیز عده ای ممکن است در ظاهر مسلمان و حتی شیعه اثنی عشری باشند اما چون مدافع شر و ظلم هستند در اردوگاه شیطان قرار می گیرند. مثل برخی از جریان های فعال به ظاهر شیعه که در خط آمریکا و انگلیس کار می کنند.»

عاشورا و چشم انداز پیش روی مسلمانان
این مدرس خارج فقه در ادامه درباره چشم انداز پیش روی جهان اسلام براساس درس های عاشورا می گوید: «همه انسان ها و به خصوص مسلمانان باید هر چه زودتر متوجه شوند که پناهگاه و منبع قدرت آنها کجاست. یعنی باید اهل بیت علیهم السلام را بشناسند. اینکه چه مذهبی دارند، تفاوتی نمی کند، باید زیر پرچم اهل بیت بیایند؛ این خیلی مهم است که مسلمانان از هر مذهبی، تصمیم بگیرند که زیر پرچم حسین(ع) باشند یا زیر پرچم یزید؛ دو خاندانی که همیشه با هم نزاع داشته اند؛ ابوسفیان با پیامبر اعظم(ص)، معاویه با امام علی(ع)، یزید با امام حسین(ع) و در نهایت، سفیانی با امام زمان(عج) می جنگد. حالامسلمانان با هر گرایشی باید یکی از این دو جبهه را انتخاب کنند. چون این دو جریان، قابل جمع نیستند.»
آیت الله قائم مقامی، در پایان این گفت وگو، درباره نسبت انقلاب اسلامی با فرهنگ عاشورا نیز تاکید می کند: «انقلاب اسلامی آغاز توبه جمعی بشری است که محوریت آن هم عاشوراست. نقطه ای است که انسان را متنبه می کند که متوجه حقیقت شود و روی حقیقت بایستد و نترسد. بزرگ ترین اسلحه کفار که با آن انسان ها را سحر می کردند، کشتن بود. با انقلاب اسلامی این طلسم شکسته شده است و این ترس از بین رفته است.»

روزنامه کیهان شماره۲۱۴۶۱ مورخ ۱۸ مهرماه ۱۳۹۵

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

لطفا مقدار صحیح را در کادر وارد کنید. *