ارتباط میان شهادت امام حسین (ع) و ظهور حضرت مهدی (عج)

بنابراين گزارش در ششمين همايش دانشجويي مهدويت با عنوان حكايت نا تمام كه به همت جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران و با حضورحجت الاسلام و المسلمين عيسي زاده رئيس دفتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي تهران و جمعي از مسئولين دانشگاه در تالار ابن سينا دانشكده پزشكي مورخ 30 آذر ماه 88  برگزار شد، آيت الله قائم مقامي اظهار داشت: ارتباط بارزي ميان ماجراي شهادت امام حسين (ع) و ظهور حضرت مهدي (عج) وجود دارد كه توجه به مسئله ايام در اسلام در تبيين اين ارتباط ضروري است. وي در ادامه سخنان خود افزود: امور اسلام به انسان و همه زمان‌ها و مكان‌ها تعميم دارد، به همين دليل عالم بشري و برخي ايام به عنوان نمادهايي در دين اسلام مشخص شده‌اند. يوم المبعث، يوم الغدير، يوم العاشورا و يوم الظهور چهار روز نمادين در اسلام هستند كه با يكديگر مرتبط اند. آيت الله قائم مقامي با اشاره به اهميت روز مبعث گفت: روز مبعث، بعثت پيامبر و آغاز وحي الهي و بيان حقيقت است روزي كه انسان ها تحت تأثير وحي قرار مي گيرند. مبعث يعني اين كه انسان بايد قيام كند از خاك بلند شود و بايستد و به سوي عالم آخرت حركت كند. به سوي جهاني در حركت باشد كه حقيقت تجلي خواهد كرد. وي ادامه داد: دين الهي عامل هدايت بشر به سوي اين روز است. در مبعث اين دين پا به عرصه مي گذارد و ظهور و حاكميت پيدا مي كند. بعد از روز مبعث است كه انسان حاكميت دين را تجربه مي كند و حال اين سخن مطرح است كه بعد از اين تجربه شيرين چه اتفاقي مي افتد كه بعد از انقطاع وحي و مرگ پيامبر خداوند پاسخ آن را در روز دوم يعني غدير 18 ذي الحجه 10 هجري مي دهد. يعني اين كه اين روند ادامه دارد و مقطعي نيست. اين پژوهشگر ديني گفت: در روز غدير خداوند راهكار حفظ حاكميت الهي را بيان مي كند كه موجب به وجود آمدن دو ديدگاه مي شود عده اي خشنود از ولايت و عده اي ناخرسند از اين انتخاب مي شوند و به دين باقي مانده از دوران پيامبر و بدون امام اكتفا مي كنند كه به دين محكوم موسوم است چرا كه دين، محكوم انسان مي شود. آيت الله قائم مقامي اظهار داشت: در روز غدير به واسطه عدم اجابت آدميان و اين كه لياقتي براي تداوم هدايت نشان ندادند پايه هاي روز سوم گذاشته شد. وي افزود: روز غدير از يك سو روز شادماني است براي مومنان و از سوي ديگر روز غم و اندوه است از عدم پذيرش ولايت. آيت الله قائم مقامي ادامه داد: تمام مصائبي كه بر انسان وارد مي شود ناشي از اعراض از دين است چرا كه هر كس كه به دين خالص پشت كند دچار مشكل خواهد شد. نطفه مصيبت ها از سوي اعراض كنندگان از دين در روز غدير بسته شد كه به دليل عدم پذيرش ولايت بود. چرا كه دين از محور خودش جدا شده و به دست افراد نالايق افتاد. وي با اشاره به روز سوم گفت: به دليل اتفاقاتي كه در روز غدير به وقوع پيوست نطفه روز عاشورا بسته شد. روز عاشورا با حكمت الهي و رسالتي كه به عهده امام حسين(ع) بود از مصيبتي كه براي بشر اتفاق افتاده بود كشف حجاب مي شود، پرده ها كنار مي رود و مصيبت، اعلام عمومي مي شود. خداوند در قالب اين حادثه به بشر اعلام مي كند كه چه اتفاقي افتاده است كه پاكترين انسان ها اين گونه مي شوند و حرمت هايشان شكسته مي شود. وي ادامه داد: در اين روز جريان شيطاني يك پيام مي دهد كه حاكميت زمين براي من است و هر كه بخواهد با من درگير شود او را تحمل نخواهم كرد و سركوب خواهد شد. گروه شيطان در روز عاشورا از هيچ اقدام غير انساني دريغ نكرد و ظاهرا حق سركوب شد؛ اما در عاشورا نطفه چهارمين روز اسلام بسته شد. وي ادامه داد: در عصر امروز و پس از انقلاب اسلامي نيز مردم حرمت يكي از فرزندان پيامبر(ص) را نگه مي‌دارند كه سيد و ولي خداوند و فرزند امام حسين (ع) است و قلب ولايت و امامتش را نگه مي‌دارند و تنهايش نمي‌گذارند كه شهيد شود؛ لذا اين مسير مصيبت‌زدايي و سير صعودي عقلانيت بشر است كه زمينه را براي ظهور فراهم مي كند. اين پژوهشگر مسائل ديني در پاسخ به سوالي مبني بر اين ‌كه آيا پس از عاشورا‌، عاشوراهاي ديگري اتفاق مي‌افتد؟ گفت: اين بدان معنا نيست كه پس از عاشورا، عاشوراهاي ديگري اتفاق بيفتد؛ چراكه به لحاظ فلسفه عاشورا، اين اتفاق افتاد تا ديگر عاشورايي تكرار نشود و حسين (ع) كشته شد براي اين كه حسيني ديگر كشته نشود. پس از عاشورا هرچند انسان‌هاي به حقي كشته مي‌شوند؛ اما عاشورايي كه در آن عظيم‌ترين حرمت خداوند نقض مي‌شود پس از آن سير نزولي دارد و بشريت مجبور به رعايت احترامات است. اين گزارش حاكيست در ادامه همايش، آيت الله قائم مقامي به سؤالات ديگر حاضران نيز پاسخ داد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

لطفا مقدار صحیح را در کادر وارد کنید. *