ارتباط میان شهادت امام حسین (ع) و ظهور حضرت مهدی (عج)

بنابراین گزارش در ششمین همایش دانشجویی مهدویت با عنوان حکایت نا تمام که به همت جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران و با حضورحجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از مسئولین دانشگاه در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی مورخ ۳۰ آذر ماه ۸۸  برگزار شد، آیت الله قائم مقامی اظهار داشت: ارتباط بارزی میان ماجرای شهادت امام حسین (ع) و ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد که توجه به مسئله ایام در اسلام در تبیین این ارتباط ضروری است. وی در ادامه سخنان خود افزود: امور اسلام به انسان و همه زمان‌ها و مکان‌ها تعمیم دارد، به همین دلیل عالم بشری و برخی ایام به عنوان نمادهایی در دین اسلام مشخص شده‌اند. یوم المبعث، یوم الغدیر، یوم العاشورا و یوم الظهور چهار روز نمادین در اسلام هستند که با یکدیگر مرتبط اند. آیت الله قائم مقامی با اشاره به اهمیت روز مبعث گفت: روز مبعث، بعثت پیامبر و آغاز وحی الهی و بیان حقیقت است روزی که انسان ها تحت تأثیر وحی قرار می گیرند. مبعث یعنی این که انسان باید قیام کند از خاک بلند شود و بایستد و به سوی عالم آخرت حرکت کند. به سوی جهانی در حرکت باشد که حقیقت تجلی خواهد کرد. وی ادامه داد: دین الهی عامل هدایت بشر به سوی این روز است. در مبعث این دین پا به عرصه می گذارد و ظهور و حاکمیت پیدا می کند. بعد از روز مبعث است که انسان حاکمیت دین را تجربه می کند و حال این سخن مطرح است که بعد از این تجربه شیرین چه اتفاقی می افتد که بعد از انقطاع وحی و مرگ پیامبر خداوند پاسخ آن را در روز دوم یعنی غدیر ۱۸ ذی الحجه ۱۰ هجری می دهد. یعنی این که این روند ادامه دارد و مقطعی نیست. این پژوهشگر دینی گفت: در روز غدیر خداوند راهکار حفظ حاکمیت الهی را بیان می کند که موجب به وجود آمدن دو دیدگاه می شود عده ای خشنود از ولایت و عده ای ناخرسند از این انتخاب می شوند و به دین باقی مانده از دوران پیامبر و بدون امام اکتفا می کنند که به دین محکوم موسوم است چرا که دین، محکوم انسان می شود. آیت الله قائم مقامی اظهار داشت: در روز غدیر به واسطه عدم اجابت آدمیان و این که لیاقتی برای تداوم هدایت نشان ندادند پایه های روز سوم گذاشته شد. وی افزود: روز غدیر از یک سو روز شادمانی است برای مومنان و از سوی دیگر روز غم و اندوه است از عدم پذیرش ولایت. آیت الله قائم مقامی ادامه داد: تمام مصائبی که بر انسان وارد می شود ناشی از اعراض از دین است چرا که هر کس که به دین خالص پشت کند دچار مشکل خواهد شد. نطفه مصیبت ها از سوی اعراض کنندگان از دین در روز غدیر بسته شد که به دلیل عدم پذیرش ولایت بود. چرا که دین از محور خودش جدا شده و به دست افراد نالایق افتاد. وی با اشاره به روز سوم گفت: به دلیل اتفاقاتی که در روز غدیر به وقوع پیوست نطفه روز عاشورا بسته شد. روز عاشورا با حکمت الهی و رسالتی که به عهده امام حسین(ع) بود از مصیبتی که برای بشر اتفاق افتاده بود کشف حجاب می شود، پرده ها کنار می رود و مصیبت، اعلام عمومی می شود. خداوند در قالب این حادثه به بشر اعلام می کند که چه اتفاقی افتاده است که پاکترین انسان ها این گونه می شوند و حرمت هایشان شکسته می شود. وی ادامه داد: در این روز جریان شیطانی یک پیام می دهد که حاکمیت زمین برای من است و هر که بخواهد با من درگیر شود او را تحمل نخواهم کرد و سرکوب خواهد شد. گروه شیطان در روز عاشورا از هیچ اقدام غیر انسانی دریغ نکرد و ظاهرا حق سرکوب شد؛ اما در عاشورا نطفه چهارمین روز اسلام بسته شد. وی ادامه داد: در عصر امروز و پس از انقلاب اسلامی نیز مردم حرمت یکی از فرزندان پیامبر(ص) را نگه می‌دارند که سید و ولی خداوند و فرزند امام حسین (ع) است و قلب ولایت و امامتش را نگه می‌دارند و تنهایش نمی‌گذارند که شهید شود؛ لذا این مسیر مصیبت‌زدایی و سیر صعودی عقلانیت بشر است که زمینه را برای ظهور فراهم می کند. این پژوهشگر مسائل دینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این ‌که آیا پس از عاشورا‌، عاشوراهای دیگری اتفاق می‌افتد؟ گفت: این بدان معنا نیست که پس از عاشورا، عاشوراهای دیگری اتفاق بیفتد؛ چراکه به لحاظ فلسفه عاشورا، این اتفاق افتاد تا دیگر عاشورایی تکرار نشود و حسین (ع) کشته شد برای این که حسینی دیگر کشته نشود. پس از عاشورا هرچند انسان‌های به حقی کشته می‌شوند؛ اما عاشورایی که در آن عظیم‌ترین حرمت خداوند نقض می‌شود پس از آن سیر نزولی دارد و بشریت مجبور به رعایت احترامات است. این گزارش حاکیست در ادامه همایش، آیت الله قائم مقامی به سؤالات دیگر حاضران نیز پاسخ داد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

لطفا مقدار صحیح را در کادر وارد کنید. *