آرشیو ماهانه: اکتبر 2019

نکته معارفی (۳۱۷)- دو نظریه در مورد نزاع شیطان با خداوند و خلیفه خدا

در مورد نزاع شیطان با خداوند و خلیفه خدا، هم می توان نزاع شیطان با خلیفه و ولی خداوند را بالاصاله و با خداوند بالتبعیه دانست یعنی که چون شیطان اولا با ولی خداوند دشمنی کرد، ثانیا دشمن خداوند شد و هم می توان نزاع شیطان با خداوند را بالاصاله و با خلیفه خدا بالتبعیه شمرد یعنی که چون شیطان اولا دشمن خداوند بود، ثانیا با خلیفه و ولی او دشمن شد. هر چند میتوان ادله ای بر صحت نظریه اول اقامه نمود لکن به نظر می رسد بر مبنای دلایلی قویتر، نظریه دوم صحیح تر باشد و اینکه مشکل این ملعون بالاصاله و بالذات با خداوند و به صورت تبعی با خلیفه خدا بود و مواجهه با خلیفه، نه موجب حدوث این مشکل بلکه موجب بروز آن بود.

نکته معارفی (۳۱۶)- در تحلیل این عبارت که “واجب الوجود کل الاشیاء است”

آن کس که می گوید واجب الوجود یا حقیقت بسیط، کل الاشیاء است اگر مرادش از کل الاشیاء، کل الشئ باشد باید گفت چنین کسی سخن حقی را با تعبیری باطل بیان کرده و اگر مرادش از کل الاشیاء همان کل الاشیاء باشد در این صورت چنین کسی سخنی مطلقا لغو و باطل بر زبان جاری ساخته زیرا که در برابر واجب الوجود که همان شئ حقیقی است، سایر اشیاء لا شئ محض و محض جعل و اعتبارند و هرگز وجود حقیقی با وجودهای جعلی و اعتباری باهم سنجیده نمی شوند و هرگز گفته نمی شود وجود حقیقی کل وجودهای اعتباری است.

اربعین از وقایع مهم آخرالزمانی و الگوی نظام آینده جهان است

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی پژوهشگر و استاد حوزه به‌مناسبت فرا رسیدن راهپیمایی اربعین حسینی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: راهپیمایی اربعین بدون تردید یکی از وقایع مهم آخرالزمانی است، چون اتفاقاتی که در ایام اربعین رخ می‌دهد عجیب و شگفت‌انگیز است.

“این‌که امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود «زیارت اربعین یکی از علائم مؤمنان است» باید رمزگشایی می‌شد. امروز مؤمنین عالم با برخورداری از ویژگی «ایمان» در موقعیتی به‌نام کربلا گرد هم می‌آیند، تجمعی که در مقابل شیطنت‌های کفر و استکبار جهانی است.”

این استاد حوزه با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: جریان اربعین به‌عنوان واقعه آخرالزمانی، متصل به جریان بزرگ‌تری در آینده است، بدون اینکه بخواهیم زمانی را برای آن مشخص کنیم اما شواهد و قرائن نشان از این دارد که راهپیمایی اربعین دعوت جهانی برای آینده پیش‌ِروست.

آیت‌الله قائم‌مقامی گفت: زائران امام‌حسین علیه‌السلام در قالب راهپیمایی اربعین به دیدار خدا می‌روند، چراکه امام صادق علیه‌السلام فرمود «مَن زارَ قَبرَ أبی‌عَبدِاللّهِ علیه‌السلام بِشَطِّ‌ الفُراتِ کَمَن زارَ اللّهَ فَوقَ عَرشِهِ». انسان‌ها با زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام وجه‌الله را زیارت و توحید و ایمان را به‌معنای واقعی در این مسیر تجربه می‌کنند.

وی یادآور شد: بشر هیچ‌گاه در حد وسیع دین و توحید خالص را تجربه نکرده است. جریان عاشورا و کربلا در حقیقت دعوت‌کننده انسان‌ها به تجربه دین حقیقی ــ همانطور که هست ــ است.

الگوی نظام آینده جهان در راهپیمایی اربعین تصویر شده است

این استاد حوزه تصریح کرد: امروز درِ شیشه عطر حقیقت حسینی باز شده و این عطر به مشام جان انسان‌ها در پهنه عالم رسیده است، عطری که هیچگاه قابل مقایسه با چیزی دیگری نیست. این موضوع جنبه جهانی هم پیدا کرده و این چیزی است که جبهه کفر هرگز فکر آن را نمی‌کرد. این جریان با وجود شیطنت‌های دشمنان همچنان مسیر پیش‌ِروی خود را ادامه می‌دهد و سرد و خاموش نخواهد شد.

آیت‌الله قائم‌مقامی گفت: در راهپیمایی اربعین حسینی الگوی نظام آینده جهان اعلام شده است، در واقع خدا با برپایی صحنه اربعین دارد با بندگان خود به‌زبان صحنه سخن می‌گوید که «ای انسان‌ها، اگر می‌خواهید بدانید نظام آینده چگونه است، باید در اربعین جست‌وجو کنید». نظام حاکمیت جهان در آینده نظام حاکمیت خدا و مردم خواهد بود همانطور که در راهپیمایی اربعین به‌صورت دقیق حاکمیت خداوند و مدیریت مردم بر خود دیده می‌شود.

نکته معارفی (۳۱۵)- گستره شعار “حب الحسین یجمعنا”

در شعار زیبا و برحق «محبت حسین ع ما را با یکدیگر جمع می کند» که در ایام اربعین طنین افکن می شود، این «ما» تنها مردم ایران و عراق و یا تنها شیعه و سنی نیست بلکه علاوه بر آن تمام کسانی از هر دین و مذهب، از هر قوم و نژاد، از هر کشور و ملت است که در باطن خود نسبتی با حقیقت، هدایت و نجات دارند و می توانند در اردوگاه امام حسین علیه السلام که نماد مطلق حقیقت و هدایت و نجات است، وارد شوند و به درجاتی از نجات نائل گردند. کاش مدعیان روشنفکر نمای پلورالیزم دینی می توانستند تفاوت میان عقیده حقی که بر مبنای آن متدینان به ادیان و مذاهب مختلف می توانند واجد درجاتی از هدایت و نجات باشند و عقیده باطلی که بر مبنای آن نزد هر دین و مذهبی چیزی از حقیقت و حقانیت وجود دارد را درک می کردند.

نکته معارفی (۳۱۴)- دو اماته و دو احیای مورد اشاره در قرآن کریم

بر مبنای عوالم سه گانه دنیا، برزخ و آخرت، آدمی دارای سه ولادت و دو مرگ است. نخست ولادت در دنیا آنگاه مرگ در آن سپس ولادت در برزخ آنگاه مرگ در آن سپس ولادت در آخرت بدون مرگ در آن و از آنجا که ولادتهای دوم و سوم از سنخ احیاء بعد از اماته است از اینرو لسان انسان در قیامت به این سخن گویاست که: ربنا امتنا اثنتین و احییتنا اثنتین، یعنی خدایا ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی.

نکته معارفی (۳۱۳)- تناظر معامله با خدای متعال و حسین ع

پس از شهادت امام حسین علیه السلام و حتی قبل از وقوع ناسوتی این شهادت، خداوند می فرماید: ای بندگان من هر معامله که با من دارید، آنرا با حسین ع داشته باشید. می خواهید  مرا نصرت دهید، حسین ع را نصرت دهید، می خواهید مرا دوست داشته باشید؟ حسین ع را دوست بدارید، می خواهید مرا لبیک بگویید؟ حسین ع را لبیک گویید و می خواهید مرا در عرشم زیارت کنید؟ حسین ع را در کربلا زیارت کنید لانه لا فرق بینی و بینه الا انه عبدی و خلقی، فتقه و رتقه بیدی، بدؤه منی و عوده الی و من زاره فی کربلا کمن زارنی فی عرشی.

نکته معارفی (۳۱۲)- ربح عظیم و یا خسران عظیم منتج از آفریده شدن

آفریده شدن و پذیرش مسئولیت وجود یعنی وجود داشتن در جنب وجود حق و ذات متعال خداوند، متضمن ربحی عظیم و یا خسرانی عظیم است. این گونه نیست که ربح یا خسران موجود شدن اندک باشد بلکه هردو عظیم و بسیار عظیم است. در صورت ربح عظیم لسان حال و قال موجود به این سخن گویاست که خدا را شکر که خلق شدم و در صورت خسران عظیم به این سخن گویاست که کاش خلق نمی شدم و کاش خاک بودم.

نکته معارفی (۳۱۱)- خواستگاه و تاثیر گریه بر امام حسین ع

تمام دستورات شرعی برگرفته از الگوهای وجودی و سپس مؤثر در این الگوها و کامل کننده آنهاست یعنی که فی المثل ذکر و تسبیح و رکوع و سجود و طواف شرعی بر گرفته از ذکر و تسبیح و رکوع و سجود و طواف وجودی و سپس کامل کننده آنهاست همچنین گریه شرعی بر حضرت امام حسین علیه السلام که اعظم عبادات و قربات است برگرفته از گریه وجودی بر آن حضرت و کامل کننده آن است و هیچ ذره ای از ذرات وجود تا کاملا بر امام حسین گریه نکرده باشد قادر بر خروج از فضای مصیبت وارده نخواهد بود.

نکته معارفی (۳۱۰)- نگاه به انسان در فرهنگ اومانیستی و فرهنگ الهی

اگر در اندیشه و فرهنگ نفسانی و اومانیستی، انسان دوزخ انسان است، در اندیشه و فرهنگ روحانی و الهی، انسان بهشت انسان است. برای مومن در این جهان، بهشت در دو مقام متجلی است: نخست در خلوت عابدانه میان خود و خداوند و دوم در آنجا که علاوه بر خداوند، انسان دیگری نیز حضور دارد.

نکته معارفی (۳۰۹)- وصف زندگی دنیا و زندگی آخرت

زندگی، دقیقا دو زندگی است: نخست، زندگی ای که دارد می رود و چنان است که گویی از اول نبود و دیگر زندگی ای که دارد می آید و چنان است که گویی از اول بود. زندگی اول که آنا فآنا از آن کاسته می شود همان حیات دنیاست و زندگی دوم که آنا فآنا به آن افزوده می شود همان حیات آخرت است و وابستگی به آنچه دارد میرود و غفلت از آنچه دارد می آید جز حسرت و اندوه ابد نتیجه ای نخواهد داشت.

نکته معارفی (۳۰۸)- صحیح ترین تقسیم بندی انواع موسیقی

حضرات ارجمند فقیهان، غالبا موسیقی را به دو نوع مطرب و غنایی که باطل و حرام است و غیر مطرب و غیر غنایی که بلااشکال است تقسیم می کنند لکن صحیح تر آن است که طرب و غنا به دو نوع باطل و صحیح تقسیم شود زیرا که ذات موسیقی به عامترین معنای خود، همان طرب و غناست و این طرب و غناست که میتواند نفسانی و شیطانی و صوت لهوی باشد و میتواند روحانی و الهی و صوت ذکری باشد و مذمومیت مطلق غنا در روایات محمول بر غنای نفسانی و باطل است نه مطلق غنا که همان مطلق موسیقی است.