آرشیو ماهانه: جولای 2019

نکته معارفی (۲۸۸)- معنای سپری شدن دوران سلطنت غرب بر جهان

وقتی گفته می شود دوران سلطنت غرب بر جهان سپری گشته، این سخن به معنای بازگشت سلطنت شرق بر جهان نیست بلکه به معنای پدید آمدن دورانی است با ویژگی نه شرقی نه غربی که همانقدر به شرق عالم تعلق دارد که به غرب عالم، همانقدر وارث جنبه های مثبت تمدن شرقی است که وارث جنبه های مثبت تمدن غربی است و همانقدر از نقایص و رذائل تمدن غربی برکنار است که از نقایص و رذائل تمدن شرقی بر کنار است.

نکته معارفی (۲۸۷)- گزاره توصیفی و گزاره توصیه ای در ایدئولوژی الهی

ایدئولوژی شامل جهان بینی و مبتنی بر آن و مرکب از دو گزاره توصیفی و توصیه ای است. فی المثل در ایدئولوژی الهی گفته می شود: جهان باطنا و حقیقتا تحت حاکمیت اولیاء خداوند «است» و کلمه خداوند به حقیقت علیاست که این بخش جهان بینی و گزاره توصیفی ایدئولوژی است سپس گفته می شود: جهان در عالم ظاهر و اعتبار نیز «باید» تحت حاکمیت اولیاء خداوند باشد و کلمه خداوند در این عالم نیز باید علیا باشد که این گزاره توصیه ای ایدئولوژی و دارای ماهیت دعوت از همگان برای مشارکت در پروژه هماهنگ سازی ظاهر و باطن جهان است.

نکته معارفی (۲۸۶)- اوج حدود حجاب

اگر حجاب دارای سه حد فریضت، فضیلت و رذیلت است، اوج فضیلت حجاب بدنبال اتیان حد فریضت، پوشش چادر است که لباسی است بسیار زیبا و مجلل و علامت اشرافیت معنوی و حقیقی زنان مسلمان است و اوج رذیلت در مورد حجاب بدنبال رفض حد فریضت، کشف حجاب کامل در حکومت دینی است.

نکته معارفی (۲۸۵)- سه حال ممکن برای ملتزمین به قرآن و کعبه

کسانی که خود را ملتزم به قرآن و کعبه می دانند، امرشان از سه حال خارج نیست: آنان یا مومن و بصیرند در صورت علم به تلازم میان قرآن و کعبه و عترت و التزام آگاهانه به ملزوم و لازم، یا مومن مستضعفند در صورت عدم علم به تلازم مزبور با این قید که در صورت پیدا کردن علم، دست از التزام به ملزوم یعنی قرآن و کعبه بر نمی دارند و سرانجام وارد عرصه التزام به لازمه یعنی عترت می شوند، و یا منافق و ناصبی اند در صورت علم به تلازم میان قرآن و کعبه و عترت و عدم التزام جدی به لازمه که لازمه اش عدم التزام واقعی به قرآن و کعبه است.

نکته معارفی (۲۸۴)- نتیجه ملازمه قرآن و کعبه با عترت طاهره

آن کس که خود را ملتزم به قرآن کریم می داند و حول کعبه معظمه طواف می کند، چه بداند چه نداند ملتزم به امامت و ولایت معصومان علیهم السلام است مگر آنکه با علم به ملازمه میان قرآن و کعبه و عترت طاهره، برمخالفت با عترت که لازمه اش مخالفت با قرآن و کعبه است، اصرار داشته باشد.

نکته سیاسی (۷۶)- نزدیک بودن ختم حاکمیت و تمدن غرب و آغاز تمدن جدید اسلامی

با فتح مکه در سال هشتم هجری توسط اسلام و پاکسازی مسجد الحرام از سلطه مشرکین و بتهای جلی، عظیمترین تمدنی که تاکنون تحقق داشته پدید آمد لکن به دلیل اعراض مسلمانان در وجه غالب از حقیقت و روح اسلام یعنی ولایت معصومان، این تمدن دچار افول شد و جای خود را به تمدن مادی غرب داد و بار دیگر مکه معظمه و مسجدالحرام توسط مشرکین وهابی و با معاضدت کفار غربی تصرف شد و اکنون به دنبال وقوع انقلاب مبارک اسلامی در ایران و آغاز توبه جمعی بشریت به سوی خداوند و آزادی کربلای معلی از لوث کافران و طاغوتیان، بار دیگر مکه معظمه و مسجدالحرام در آستانه فتحی دیگر و جهان در آستانه تمدنی دیگر قرار گرفته که به مراتب از تمدنهای سابق عظیمتر است. اکنون، امواج این فتح به پشت دیوارهای مسجدالحرام و همچنین مسجدالاقصی رسیده و باز شدن درهای این دو مسجد بروی مومنان و موحدان آخرالزمان که به معنای ختم رسمی تمدن و حاکمیت غرب و آغاز تمدن جدید اسلامی است، بسیار نزدیک است.

مخالفت غرب با حجاب مهم تر و بنیادی تر از مخالفت با نماز است /حجاب پدیده‌ای فوق مدرن است

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی استاد حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: غربی‌ها در تمدن به اصطلاح مُدرنشان که در چند قرن پیش در غرب وجود داشته و امروز نیز بقایایی از آن باقی مانده، برای خود ارکانی قائل هستند که یکی از آنها، مسأله بی‌حجابی و برهنگی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری هم انجام داده‌اند.

وی افزود: این موضوع برای تمدن غرب یک جنبه رکنی دارد و بسیار مهم است، آنان می‌دانند که اگر نگاه به جنس زن عفیفانه باشد، اصلاً ریشه و اساس تمدن‌شان متفاوت می‌شود، در حقیقت تفاوت بی‌شماری میان تمدن اسلامی و تمدن غربی است، نگاهی که تمدن اسلام به زن دارد اصلاً قابل مقایسه با نگاه تمدن غربی نیست.

برای غرب مخالفت با حجاب مهم‌تر از مخالفت با نماز است

این استاد حوزه تأکید کرد: برای غربی‌ها مخالفت با حجاب مهم‌تر از مخالفت با نماز است، چون معتقدند نماز امری فردی است، اما حجاب اشاره به یک تفکر و ایدئولوژیک دارد. در کشور ما نیز برخی افراد از روی جهالت و غفلت و برخی هم از روی عمد به این جوّ شیطانی بی‌حجاب دامن می‌زنند. در کشور ما به لطف خداوند یکی از افتخارات و نوآوری‌های جمهوری اسلامی این است که به محض روی کار آمدنش، حجاب را الزامی و قانونی کرد، یعنی یک الزام شرعی تبدیل به یک الزام قانونی شد، بر خلاف برخی که معتقدند حجاب نباید الزامی بلکه باید اختیاری باشد.

آیت‌الله قائم‌مقامی افزود: در جامعه‌ای که دین خداوند حاکم است و پرچم دین برافراشته شده، آن جامعه به منزله حرم تلقی می‌شود و ورود به این حرم هم مستلزم رعایت آدابی است. یکی از آن آداب موضوع حجاب است، این فقط مربوط به مسلمانان نیست بلکه همه این موضوع را پذیرفته‌اند و عُرف جهانی است، در بسیاری از کلیساهای غرب این آداب وجود دارد که زنان با روسری وارد آن شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی اعتقاد به حجاب داشته باشد و محجبه رفتار کند چه مرد و چه زن، طبیعتاً اجر بیشتری نزد خداوند خواهد داشت اما اگر کسی هم اعتقاد به حجاب نداشته باشد، این عرف را می‌پذیرد که وقتی وارد جامعه‌ای اسلامی شود، باید تغییری در خود ایجاد کند و خود را بپوشاند. همین الزام در جمهوری اسلامی موجب شد تعداد زیادی از مردم به نیمی از حجاب معتقد شوند، همین الان زنانی که نیمی از حجاب را رعایت می‌کنند، وقتی به کشورهای دیگر می‌روند و در محیط خانه و در برابر نامحرم، باز هم این حداقل را رعایت می‌کنند.

جریان‌های شیطانی به خوبی اهمیت مسأله حجاب را می‌دانند

این استاد حوزه گفت: جریان‌های شیطانی به خوبی اهمیت و اثرگذاری این موضوع را درک کرده‌اند لذا تمام قدرت خود را روی این موضوع گذاشته‌اند و سعی دارند این ارزش را پایمال کنند، آنان در برنامه جدید خود تصمیم گرفتند به سوی کشف حجاب بروند یعنی فقط به بدحجابی بسنده نکرده‌اند که متأسفانه برخی زنان در کشورمان به این موضوع گرایش پیدا کرده‌اند و آگاه نیستند که به سمت چه گناه بزرگی حرکت کرده‌اند.

حجاب پدیده‌ای فوق مدرن است

آیت‌الله قائم‌مقامی گفت: در دوران‌های گذشته هرگاه جاهلیت گسترش پیدا کرده تبرّج هم گسترش پیدا کرده، اما امروز در غرب تبرّج بیش از ادوار گذشته گسترش یافته است. حجاب پدیده‌ای فوق مدرن و پسا مدرن است و کسانی که امروز در غرب سعی می‌کنند حجاب خود را رعایت کنند، به خوبی می‌دانند که یک رفتار فوق مدرنیته انجام می‌دهند.

نکته سیاسی (۷۵)- مطلب مورد نزاع میان ایران و آمریکا و نتیجه این جنگ

جنگ میان ایران و آمریکا بر سر این مطلب است که ایران می گوید: حق با خداوند است و این خداوند است که باید در جهان حکومت کند و آمریکا می گوید حق با شیطان است و این شیطان است که باید حاکم جهان باشد. نتیجه این جنگ ایمان آوردن میلیاردها انسان به خداوند است در صورت پیروزی ایران و کافر شدن میلیاردها انسان به خداوند در صورت پیروزی آمریکا، لکن هیهات که در این جنگ پیروزی با شیطان باشد.

نکته معارفی (۲۸۳)- چگونه یاد کردن خداوند متعال و علی ع از ‘فلان’

آن «فلان» که خداوند از او این گونه یاد فرمود: «و یوم یعض الظالم علی یدیه یقول یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا. یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلانا خلیلا لقد اضلنی عن الذکر بعد اذ جاءنی و کان الشیطان للانسان خذولا» همان است که امیرالمومنین علی علیه السلام از او این گونه یاد فرموده است: «اما والله لقد تقمصها فلان و انه لیعلم ان محلی منها محل القطب من الرحا»

نکته معارفی (۲۸۲)- انحصار توضیح راز ‘امر بین الامرین’ توسط معصوم ع یا تابع محض معصوم

کسی می تواند راز «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» را بما توضیح دهد که یا امام معصوم باشد یا تابع محض امام، کسی که عقل کامل معصومانه داشته باشد یا تابع کامل این عقل باشد، کسی که بدلیل همین عقلانیت بر ماهیت دیالکتیکی هستی حادث و ماهیت غیر دیالکتیکی هستی قدیم واقف شده باشد نه کسی مانند ارسطو که به خطا عدم دیالکتیک هستی قدیم را به هستی حادث تسری دهد و از عدم تناقض خداوند، عدم تناقض جهان را استنتاج کند و نه کسی مانند هگل که او نیز به خطا دیالکتیک هستی حادث را به هستی قدیم تسری دهد و از تناقض جهان، تناقض خداوند را نتیجه گیری کند.

نکته معارفی (۲۸۱)- محتوای شریعت در رابطه با طبیعت اولیه و ثانویه انسان

آدمی و هر موجود دیگر دارای دو طبیعت است: طبیعت اولیه که به آن فطرت گفته می شود و اثر مستقیم فعل خداوند و صنع خداوند و با ماهیت استقرار موقت در بهشت است و دیگر طبیعت ثانویه که اثر مستقیم فعل انسان و صنع انسان است و می تواند مطابق طبیعت اولیه و به معنای تثبیت استقرار در بهشت و یا مخالف آن و به معنای خروج همیشگی از بهشت باشد. و تمام محتوای شریعت و هدایت تشریعی خداوند، دعوت الهی به منطبق ساختن طبیعت دوم با طبیعت اول و تثبیت استقرار در بهشت است.