آرشیو ماهانه: دی ۱۳۹۷

نکته معارفی (۲۰۸)- تکلیف همه موجودات بر صله با حضرت فاطمه س

تمام موجودات بدون استثناء مامور و مکلف به صله با حضرت فاطمه زهرا س هستند زیرا که اگر پیامبر اکرم ص و علی علیه السلام بحکم انا و علی ابوا هذه الامه، پدر مطلق هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بحکم اطلاق عنوان ام ابیها به آن حضرت، مادر ...

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۷)- دلیل تسمیه حضرت فاطمه زهرا س به لیله القدر

دلیل تسمیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به لیله القدر، نقش آفرینی بی بدیل آن حضرت در شب غیبت ولایت یعنی از لحظه رحلت پیامبر اکرم ص تا طلوع آفتاب مهدویت است. یعنی چراغهایی که در این شب از ماه گرفته تا سایر چراغها روشن است و نمی گذارد ...

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۶)- سر انجام آنکه واجد مقام ظاهر و فاقد مقام باطن است

مقام ظاهر همچون صورت ظاهر انسانی یا بالفعل حاکی از مقام باطن یعنی سیرت انسانی است و یا تعهد و امکان نیل به آن است. بنابراین آنکس که واجد مقام ظاهر و فاقد مقام باطن است یا سرانجام باید به آن برسد و ثابت کند که قبول مقام ظاهر از ...

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۵)- دو نکته در خصوص عمل به فرامین شرعی خداوند

برای عمل به فرامین شرعی خداوند شامل اوامر و نواهی الهی که یگانه راه نجات است، باید از یک چیز به خداوند پناه برد و از ذات اقدسش دو چیز را مطالبه نمود. باید از مکر خداوند به لطف خداوند پناه برد و مکر آن است که خداوند با اراده ...

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۴)- عدم تخصیص مقام عصمت به انبیاء و چهارده معصوم ع

اعتصام به خداوند و حاصل آن که هدایت شدن به صراط مستقیم و نیل به مقام عصمت است به نص «و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم» اختصاص به انبیاء علیهم السلام و ۱۴ نفس مقدس معصوم صلوات الله علیهم ندارد و امری عام است و شیعیان و ...

متن کامل »

نکته سیاسی (۷۳)- عاقبت ایستادگی غرب در برابر اراده خداوند و جانشینان انبیاء

وقتی در عصر ما با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فقیه عظیم الشانی همچون امام خمینی رضوان الله علیه که بحق وارث و امین و نماینده انبیاء و مترجم اراده و نظر خداوند در این عصر بود بر سر غرب فریاد می کشد که راه و روش شما غلط و ...

متن کامل »

توضیحی در مورد خطبه هشتادم نهج البلاغه

بسمه تعالی خطبه هشتادم نهج البلاغه ظاهرا در نکوهش زنان و در واقع در ستایش آنان است زیرا که اگر برای زنان نقصی در ایمانشان نیست جز قعودشان از صوم و صلاه در ایام حیضشان و نقصی در عقولشان نیست جز به دلیل برابر بودن شهادت دو زن با شهادت ...

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۳)- فرایند تبدیل ایمان به غیب به عین شهاده

ایمان، فرایند مشهود سازی اختیاری غیب توسط مومن قبل از مشهود سازی قهری آن توسط خداوند است یعنی هرچند موضوع و متعلق ایمان به اقتضاء «یومنون بالغیب» اولا غیب است لکن این متعلق در مراحل بعد رفته رفته مبدل به شهاده و در پایان عین شهاده می شود.

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۲)- تجلی آخرالزمانی کربلا

در کربلا وتنها در کربلاست که می توانی از شعشعه پرتو ذات خداوند از خود بی خود شوی و از باده تجلی صفات خداوند سرمست گردی. اکنون کربلا دارد با تجلی آخرالزمانیش، جهان را از خود بی خود و سرمست میسازد و اندک اندک دارد عظیم ترین فتح الهی و ...

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۱)- آیا جز خداوند کسی وجود دارد

پاسخ این پرسش که آیا جز خداوند کسی وجود دارد؟ به لحاظ حقیقت منفی و به لحاظ اعتبار مثبت است. یعنی که از منظر عقل که ناظر به حقیقت است بدلیل استحاله وجود دیگری در جنب وجود بحت و بسیط خداوند و بدلیل اندکاک ذاتی ما سوی الله در ذات ...

متن کامل »

نکته معارفی (۲۰۰)- چگونگی ایصال به بهشت و یا دوزخ موجود بر اساس اراده خداوند

خداوند دارای دو اراده تشریعی و تکوینی یا عزمی و حتمی است که با اراده تشریعی و عزمی، طریق نجات و بهشت به موجود ارائه میشود و با اراده تکوینی و حتمی، در صورت قبول فرمان شرعی مبتنی بر اراده تشریعی، موجود ایصال به بهشت میشود و در صورت عدم ...

متن کامل »

نکته معارفی (۱۹۹)- تجربه انقلاب اسلامی در بازگویی یک ویژگی مهم حجت

یکی از ویژگی های مهم حجت خداوند این است که برای متوقف ساختن سیر فساد و ویرانی از هر جا به او رجوع شود، آن حضرت می پذیرد و هرگز نمی گوید: «شما میبایست از اول به ما رجوع می کردید، چون نکردید و در سیر ویرانگری قرار گرفتید، اکنون ...

متن کامل »

نکته معارفی (۱۹۸)- الزامات استنباط حکم

همانگونه که عالم بدون رجوع به سنت و روایات معصومین علیهم السلام نمی تواند با رجوع مستقیم به قرآن کریم، استنباط حکم کند همچنین غیر عالم نمی تواند بدون رجوع به فتاوی علما با رجوع مستقیم به روایات، استنباط حکم نماید.

متن کامل »

نکته معارفی (۱۹۷)- تفصیل عصمت و عون الهی

نقطه مقابل عصمت که همان حفظ از معصیت و عون بر طاعت است، خذلان است که به معنای رهاشدگی شخص به خود برای انجام معصیت و ترک طاعت است جز آنکه در مقام تفصیل میتوانیم حفظ از معصیت را عصمت و عون بر طاعت را همان عون بنامیم همانگونه که ...

متن کامل »

نکته معارفی (۱۹۶)- سه حد ایمان، ولایت و عصمت

سه کلمه ایمان، ولایت و عصمت به لحاظ مفهوم متفاوت و به لحاظ مصداق و عینیت خارجی عین یکدیگرند یعنی یک حقیقت است که به سه نام نامگذاری شده بنابراین آدمی به میزان ایمانش دارای ولایت و عصمت است و این میزان دارای سه حد است: نخست، حد خاص الخاص ...

متن کامل »