آرشیو ماهانه: نوامبر 2018

نکته سیاسی (۶۹)- علت نادیده انگاشتن جنایات دو رژیم سعودی و اسرائیل توسط آمریکا

اکنون در زمان ما، دو رژیم اسرائیل و سعودی، دو سوگلی شیطان هستند که فراسوی نیک و بد به سر می برند و هیچ نظام حقوقی وجود ندارد که اعمال و رفتار آندو با آن سنجیده و قضاوت شود بلکه آندو خود ملاک حق و باطل و ملاک نیک و بدند از اینرو تعجبی ندارد که از زبان یکی از مقامات رژیم آمریکا بشنویم که: «ما می دانیم محمد بن سلمان آدم کش است اما به عربستان سعودی در تقابل با ایران نیاز داریم».

نکته معارفی (۱۷۵)- تفاوت مِثل و مَثَل در مورد خداوند

تفاوت مثل- با میم مکسور و ثاء مجزوم – و مثل – با میم و ثاء مفتوح – در شباهت از هر حیث در اولی و شباهت از حیثی و تفاوت از حیث دیگر در دومی است. باین ترتیب برای خداوند مثل با میم مکسور نیست کما قال الله تعالی: لیس کمثله شیئ و برای او مثل با میم و ثاء مفتوح است کما قال الله تعالی: و لله المثل الاعلی. و امام معصوم همان مثل اعلای خداوند است.

نکته معارفی (۱۷۴)- اشد بودن دلالت خداوند بر ظهورش و حقانیت امام

دلالت خداوند بر ظهورش ادل است نسبت به دلالت ظهور خداوند بر خداوند زیرا که ذات ظاهر در ظهور، اظهر است از نفس ظهور. بنابراین دلالت خداوند بر حقانیت امام که مقامش مقام ظهور الله است اشد است نسبت به دلالت امام بر حقانیت خداوند.

نکته معارفی (۱۷۳)- ماجرای اختیارها و عدم اختیارهای موجودات

ماجرای اختیارها و عدم اختیارهای آدمی بلکه تمام موجودات این گونه است که او قبل از موجود شدن، مختار بوده میان وجود و عدم یکی را انتخاب کند و پس از موجود شدن، مختار است میان بهشت و دوزخ یکی را انتخاب کند و اما پس از موجود شدن، مختار نیست هم بهشت را انتخاب کند هم دوزخ را یا نه بهشت را انتخاب کند و نه دوزخ را، همانگونه که پس از موجود شدن، مختار نیست عدمی را که قبل از موجود شدن می توانست اختیار کند، انتخاب نماید.

نکته معارفی (۱۷۲)- معنی دعوت علم به عمل

وقتی گفته می شود علم، عالم را به عمل دعوت می کند، مراد این است که علم، عالم را به فرایند بیشتر ساختن خود دعوت می کند و عمل همان فرایند بیشتر شدن علم است زیرا که مراد از عمل، حرکت عالم به سوی معلوم است برای معلوم تر ساختن آن.

نکته معارفی (۱۷۱)- شرط کوچ ویا بقای علم در عالم

در حدیث نورانی: «العلم یهتف بالعمل فان اجابه و الا ارتحل عنه» یعنی: علم دعوت به عمل می کند اگر اجابت شود می ماند وگرنه کوچ می کند، ضمیر فاعلی در اجابه به عالم و ضمیر مفعولی در آن و در عنه به علم باز می گردد.یعنی کسی که علمی پیدا کرد و در موردی عالم شد این علم او را به عمل دعوت می کند حال چنانچه شخص این دعوت را اجابت کند، آن علم می ماند و افزون می شود و در صورت عدم اجابت، این علم کاسته می شود و از بین می رود به گونه ای که عالم به شیئ، جاهل به آن می گردد.

نکته معارفی (۱۷۰)- نتیجه پاسخ اشتباه انسان ها به سه سوال الهی

پس از رحلت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و وقوع انحراف و تحریف بزرگ، انسانها در وجه غالب، به هر سه پرسش انکاری خداوند بجای پاسخ منفی که مطلوب بود، پاسخ مثبت دادند. وقتی خداوند از باب انکار سوال فرمود که : « افی الله شک فاطر السموات و الارض؟ » آدمیان با زبان حال و عمل گفتند : نعم فی الله شک!! و وقتی فرمود : « هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون ؟ » با همان زبان گفتند: نعم یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون!! و سرانجام وقتی پرسش فرمود که : « و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم ؟ » آنان بره وار پاسخ گفتند که : نعم یا رب ننقلب علی اعقابنا!! و شد آنچه شد و مصیبت عظمی و فاجعه کبری اتفاق افتاد.

نکته معارفی (۱۶۹)- پیام بزرگ راهپیمایی اربعین

با آنکه زیارت امام حسین علیه السلام همواره و پس از شهادت آن حضرت وجود داشته، لکن زیارتی که در این زمان و بویژه در ایام اربعین شاهد آن هستیم، مطلقا و به لحاظ کمیت و کیفیت بی سابقه و خارق العاده است. پیام بزرگ راهپیمایی اربعین در این زمان که در عین معنوی و عرفانی بودن به شدت سیاسی و انقلابی است این است که ما دیگر نمی گذاریم درجه ای از ظهور که با آزادی کربلا تحقق یافته تبدیل به غیبت شود بلکه آن باید با آزادی مکه و قدس شریف، کامل گردد.

رسول اکرم (ص) خاتم گذشته و فاتح آینده است

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به مقام و گستره سیطره پیامبر خاتم (ص) بیان داشت: اگر کسی بخواهد بداند پیامبر ختمی‌مرتبت(ص) دارای چه مقامی‌ است و سلطنت و سیطره آن حضرت در عالم چگونه است؟ باید بداند که هر علم و معرفت صحیح و هر اخلاق و رفتار حسنه و هر سیاست و مدیریت حقی که در عالم وجود دارد، ریشه و منشأ آن، پیامبر خاتم (ص) و خلیفه بر حق آن حضرت است.

ریشه هر مدیریت حقی به پیامبر (ص) بر می‌گردد

وی افزود: هر علم و معرفت غلط و هر اخلاق و رفتار سیئه و هر سیاست و مدیریت باطلی که در عالم وجود دارد، ریشه و منشأ آن در خلافت جعلی و غاصبانه آن حضرت است.

آیت‌الله قائم‌مقامی با بیان اینکه آنچه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاد، عین بدعت بود، تصریح کرد: اگر سنت، ما سنت خدا و رسولش است، آنچه پس از رحلت پیامبر خاتم (ص) اتفاق افتاد، عین بدعت بود. زیرا که مرکز، کانون، اوج و قله سنت، همان ولایت و خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) است.

وی با اشاره به روزهای انتهایی زندگانی نبی مکرم اسلام (ص) ادامه داد: تأسف بار این است که پیامبر (ص) در حالی از دنیا رفت که مردم او را اطاعت نکرده و آنچه وحی برای آن حضرت معین کرده بود، محقق نشد.

با رحلت پیامبر(ص) باب «وحی متن» بسته شد

این استاد حوزه و دانشگاه درباره بسته شدن وحی با رحلت پیامبر (ص) خاطرنشان کرد: با رحلت پیامبر (ص) در ارتباط با موضوع وحی و نبوت، بابی بسته و بابی گشوده می‌شود. با این رحلت، در وحی‌های تشریعی، تأسیسی و تنزیلی بسته و در وحی‌های تعریفی، تبیینی و تأویلی گشوده می‌شود. به عبارت دیگر باب «وحی متن» بسته و باب «وحی فهم» گشوده می‌شود.

پیامبر (ص ) خاتم گذشته و فاتح آینده است

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پیامبر (ص ) را خاتم گذشته و فاتح آینده باید دانست، گفت: مراد از گذشته دوران‌هایی است که به رغم حضور پی در پی انبیاء و نزول وحی‌های آسمانی، اکثریت مردم قدر آن‌ها را نمی‌دانستند. مراد از آینده دورانی است که با وجود غیبت انبیاء و قطع وحی‌های تنزیلی و تشریعی، اکثریت مردم قدر انبیاء و وحی آسمانی را خواهند دانست.

نکته معارفی (۱۶۸)- پیام زیارت امام حسین ع در اربعین و در کربلا

اگر در جهان، مستحبی باشد که از هزار واجب، واجبتر باشد، آن همان زیارت امام حسین علیه السلام در ایام اربعین در کربلاست. این زیارت که دارای ظاهری کاملا آئینی و غیر سیاسی و باطنی بشدت سیاسی و انقلابی است این پیام را مخابره می کند که: جهان باید به لحاظ تشریع و اعتبار، توسط خداوند و اولیاء خداوند اداره شود همانگونه که به لحاظ تکوین و حقیقت، توسط خداوند و اولیاء خدا اداره می شود.

نکته معارفی (۱۶۷)- اربعین، تاویل مناسک حج

مناسک اربعین حسینی ع، مناسکی است تاویلی و محکم و گویا که جز بر معنای حقی که دارد قابل حمل و تفسیر نیست در برابر مناسک حج که تنزیلی و متشابه و خاموش است و قابلیت حمل بر معنای حق و باطل را دارد و باید تنها بر معنای حقش حمل و تاویل گردد و معنا و تاویل حق آن همان مناسک اربعین حسینی است. یعنی که آدمیان در ماه ذی الحجه در مکه معظمه مناسکی بجا میاورند و در ماه صفر در کربلای معلی این مناسک معنا و تاویل میشود.

نکته سیاسی (۶۸)- مبنای رفتار جنون آمیز حکام سعودی و آمریکا

اینکه می بینید آخرین حاکم سعودی دیوانه شده و دست به رفتارهایی جنون آمیز و به شدت شرورانه می زند، امری اتفاقی نیست بلکه آن معلول دیوانگی رژیمی است که نطفه اش با جنایت و خیانت و با شعار اشداء علی المسلمین و رحماء بالکفار بجای شعار قرآنی اشداء علی الکفار رحماء بینهم، بسته شده و با استشعار پایان خود، دچار جنون شده است، همانگونه که مشنگی و شیرین عقلی آخرین رئیس جمهور آمریکا، امری تصادفی نیست و حاصل مشنگی و بحران زدگی رژیمی است که مدت ۴۰ سال است رسالت خود را در جنگ با خداوند و ممانعت از تغییر وضع جهان و تحقق آزادی و دموکراسی واقعی تعریف کرده است.