آرشیو ماهانه: می 2018

نکته سیاسی (۵۵)- عمق وحدت رژیم آل سعود و رژیم اسرائیل

اگر می خواهید بر عمق وحدت و اتحاد شگفت آور میان دو رژیم جعلی و جنایتکار آل سعود و اسرائیل واقف شوید، به سخن دو فعال سعودی و اسرائیلی که هر دو به نمایندگی معنوی از رژیمهای متبوعشان سخن گفته اند، گوش فرا دهید که اولی به نام محمد آل الشیخ می گوید : « ان ضربت اسرائیل ایران فی عقر دارها و نشبت الحرب بینهما، ساقف مع اسرائیل بعقلی و وجدانی، فعدونا الاول هو ایران لا اسرائیل » یعنی: چنانچه اسرائیل، ایران را در عمق خاکش بزند و آتش جنگ میانشان شعله ور گردد من با عقل و وجدانم در کنار اسرائیل قرار می گیرم زیرا که دشمن اول ما ایران است و نه اسرائیل. و دیگری که شخصی است به نام ایدی کوهن پاسخ می دهد : « حفظ الله آل الشیخ محمد بن عبد الوهاب. شکرا لک ایها الکاتب الالمعی محمد بن الشیخ، نحن و انتم فی نفس الخندق کلنا » خبرگزاری تسنیم ۲۴/۲/۹۷. یعنی: خداوند حفظ کند آل شیخ محمد بن عبد الوهاب را. ای نویسنده فرزانه محمد بن الشیخ از تو تشکر می کنم.ما و شما اکنون همگی در یک خندق یعنی در یک جبهه قرار داریم.

انتشار مجدد سی قسمت از بیانات آیت الله سید محمد قائم مقامی به مناسبت ماه مبارک رمضان

به اطلاع علاقه مندان مباحث حکمت اسلامی می رساند آیت الله سید محمد قائم مقامی به مناسبت ماه مبارک رمضان و به درخواست کاربران یکی از شبکه های مجازی، بیانات حکمی موجزی ایراد نموده اند که قبلا خدمت دوستان گرامی تقدیم شده است و با توجه به مناسبت این ماه مجددا در دسترس علاقه مندان قرار میگیرد. این بیانات در چارچوب فایل های صوتی با مدت زمان حدودا هفت دقیقه ایراد شده است.

دانلود بخش اول

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم

دانلود بخش چهارم

دانلود بخش پنجم

دانلود بخش ششم

دانلود بخش هفتم

دانلود بخش هشتم

دانلود بخش نهم

دانلود بخش دهم 

دانلود بخش یازدهم 

دانلود بخش دوازدهم

دانلود بخش سیزدهم

دانلود بخش چهاردهم

دانلود بخش پانزدهم

دانلود بخش شانزدهم

دانلود بخش هفدهم

دانلود بخش هجدهم

دانلود بخش نوزدهم

دانلود بخش بیستم

دانلود بخش بیست و یکم

دانلود بخش بیست و دوم

دانلود بخش بیست و سوم

دانلود بخش بیست و چهارم

دانلود بخش بیست و پنجم

دانلود بخش بیست و ششم

دانلود بخش بیست و هفتم

دانلود بخش بیست و هشتم

دانلود بخش بیست و نهم

دانلود بخش سی ام

 

 

 

 

 

 

 

 

نکته معارفی (۱۰۰)- دو خطر که دینداران در معرض آنند

دین داران در معرض دو خطر قرار دارند: نخست، خطر تعدی از اصل قدیم و دیگر: خطر توقف و جمود بر درکی از آن. یعنی که دین دار نه باید اصل قدیم را تغییر دهد و نه بر درکی از آن ولو آن درک صحیح باشد، منجمد شود و این یعنی که: دین دار باید آنا فآنا به درکی جدید از اصل قدیم نائل گردد، زیرا که اصل، همانگونه که قدیم است، جدید است و همانگونه که وجه قدمت اصل برای دین دار مکشوف است باید وجه جدید بودن آن نیز برای او مکشوف باشد.

نکته سیاسی (۵۴)- نتیجه آزادی مکه معظمه و فلسطین از لوث کفار کنونی

فتح مکه معظمه از لوث کفار قریش و فتح خیبر از لوث طاغیان یهود، در صدر اسلام تحولات عظیمی را در جهان رقم زد و اکنون فتح مجدد مکه معظمه از لوث کفار سعودی و فتح فلسطین از لوث کفار یهود، تحولات فوق عظیمی را در جهان رقم خواهد زد.

نکته معارفی (۹۹)- علی اطلاق بودن اعلمیت ائمه اطهار ع

اعلمیت ائمه اطهار ع نسبت به دیگران، مانند اکبریت خداوند نسبت به دیگران است. همانگونه که در برابر خداوند کبیری نیست که خداوند اکبر از او باشد، همچنین در برابر ائمه اطهار ع عالمی نیست که امام از او اعلم باشد یعنی که هم اکبر بودن خداوند به معنای کبیر علی الاطلاق است که در برابرش جز صغیر نیست و هم اعلم بودن امام بمعنی عالم علی الاطلاق است که در برابرش جز جاهل نیست.

نکته معارفی (۹۸)-پاسخ جبرگرایان در موضوع قابلیات اشیاء

در مکاتب جبرگرا و ظلم گرا، اشیاء در قابلیات خود هیچ نقشی ندارند زیرا که قابلیات اشیاء همان اعیان ثابته غیر مجعوله وهمان صور معلومیت آنها در علم ازلی خداوند است. اگر از این مکاتب پرسش شود که چطور شد کسی مومن و سعید شد ودیگری کافر و شقی ؟ پاسخ این است: چون عین ثابته غیر مجعوله مومن که صورت معلومیت او نزد خداوند است اقتضاء ایمان و سعادت داشت و عین ثابته غیر مجعوله کافر که صورت معلومیت آن بدبخت نزد خداوند است اقتضاء کفر و شقاوت داشت.
در مورد این سخن تنها می توان گفت: و هو کما تری.

نکته معارفی (۹۷)- معنی کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، یک شعر و تمثیل و استعاره نیست بلکه دقیقا یک خبر و یک علم است زیرا که بدلیل دفن بدن مطهر امام حسین علیه السلام در نقطه ای از زمین و تحت آسمان، کل زمین حریم آن نقطه و حرم حسینی ع و کل آسمان قبه الحسین ع است. یعنی که کل زمین و کل آسمان بصورت بالقوه و از جهت فاعلیت الهی، حرم و قبه حسینی است و چنانچه در این مورد قابلیت بشری پدید آید به همان میزان، حرم و قبه بالقوه و پنهان، مبدل به حرم و قبه بالفعل و آشکار می گردد.

نکته سیاسی (۵۳)- عدم امکان اسارت کربلا بعد از آزادی از لوث اشرار و منافقین

اکنون به دلیل آزادی کربلا از لوث اشرار و منافقین و به دلیل پیوند بی نظیر میان کربلا و کعبه وقدس، امر جهان که جنگ اصلی نیز برسر آن است، دایر است میان تسری یافتن آزادی کربلا به آزادی کعبه و قدس که مطلوب خداوند و مومنان است و یا تسری دادن اسارت و اشغال کعبه و قدس توسط کفر جهانی به اسارت مجدد کربلا مثلا توسط مجاهدان تکفیری و امثالهم که مطلوب شیطان و کافران است. لکن هیهات هیهات از اینکه کربلا پس از آزادیش، بار دیگر اسیر شود زیرا که این امر نه تنها منهی عنه شرعی و عزمی خداوند است بلکه آن منهی عنه وجودی و حتمی خداوند نیز هست.

نکته معارفی (۹۶)- تکلیف آدمیان در موضوع انتظار و فرج

تکلیف آدمیان در موضوع انتظار و فرج، علامت خوانی و رصد نشانه های ظهور نیست که اگر یافت شدند برای ظهور اقدام کند وگرنه، نه؛ بلکه تکلیف همیشگی همگان قیام برای ظهور است که به میزان آن، نشانه ها پدید می آیند زیرا که وجود نشانه ها بلکه کشف آنها مستتبع ظهورند و نه بالعکس.

نکته معارفی (۹۵)- دیدگاه امام خمینی ره در موضوع نقش انسان در غیبت و ظهور

در عصر ما، امام خمینی رضوان الله علیه بزرگترین نماینده دیدگاهی بود که می گوید: ما در غیبت امام زمان عج ذی نقش بودیم و اینک برای جبران آن باید در ظهور آن حضرت، نقش آفرین باشیم. یعنی که ما نشستیم و دولت آل محمد غیب شد، اینک قیام می کنیم و به قدر توان دولت آل محمد را آشکار می سازیم.

نکته معارفی (۹۴)- خبری و تکلیفی بودن نزدیک دانستن ظهور

نزدیک دیدن و نزدیک دانستن ظهور، دارای ماهیت خبری وگزارشی صرف نیست که گفته شود: اگر نشد چه می شود؟ بلکه آن علاوه بر خبر، دارای ماهیت تکلیفی و انشائی است که مکلف باید با نزدیک دیدن ظهور، بقدر وسع و توان خود، درجاتی از آنرا محقق نماید.

نکته معارفی (۹۳)- یک سخن جانانه در موضوع انتظار و مهدویت

یکی از سخنان جانانه در موضوع انتظار و مهدویت، سخن عالم اندیشمند موفق جناب حجه السلام پناهیان است که گفت: « بگذار ما را هنگام جان دادن مسخره کنند که این شخص دائما می گفت ظهور نزدیک است، اکنون دارد جان می دهد و ظهور را نمی بیند.» آری ما این مسخره شدن را بجان می خریم و باز هم می گوییم: ظهور نزدیک است.

نکته معارفی (۹۲)- دو دیدگاه ممکن در موضوع غیبت و ظهور

در موضوع غیبت و ظهور، دو دیدگاه بیشتر وجود ندارد و نمیتواند وجود داشته باشد. نخست اینکه: خداوند در مقطعی از زمان دلش خواست خلیفه و حجتش را از انظار غایب فرماید و طبعا هرگاه که دلش بخواهد او را ظاهر خواهد ساخت و دیدگاه دیگر اینکه: نه برادر این خبرها نیست و خداوند دلبخواهی عمل نمیکند و اگر ما را از عمل دلبخواهی منع فرموده این امر را از خود آغاز فرموده است. این دیدگاه می گوید: غیبت امام زمان عج حاصل سوء اختیار و سوء انتخاب بشر و طبعا ظهور آن حضرت که قطعی و محتوم است، حاصل حسن اختیار و حسن انتخاب بشر خواهد بود.

نکته معارفی (۹۱)- وظیفه انسان در موضوع ظهور

یکی از نکات بسیار مهم در موضوع مهدویت و ظهور، این است که : ظاهر ساختن امام علیه السلام، وظیفه و کار انسانهاست و نه وظیفه و کار خداوند. آنچه از خداوند و بر خداوند است، قرار دادن ولی و امام و حجت و آنگاه صدور امر الهی به نصرت و بیعت با اوست که در صورت امتثال امر و انجام تکلیف، امام ظاهر و حاکم می شود و در صورت عدم امتثال و معصیت، امام، مخفی و غایب می گردد.

نکته معارفی (۹۰)- معنی ‘تعقل عن الله’ در سخنان نورانی اهل بیت ع

« تعقل عن الله » که در سخنان نورانی اهل بیت علیهم السلام بعنوان هدف از بعثت انبیاء و رسل الهی ذکر شده، هم میتواند به معنای تعقل در مورد خداوند یعنی « التعقل فی الله » باشد، هم به معنای تعقلی که ماخوذ از خداوند است یعنی « التعقل بالعقل الماخوذ من الله » باشد، هم میتواند به هر دو معنی باشد که قول اخیر قوی تر به نظر میرسد.