آرشیو ماهانه: شهریور ۱۳۹۶

حکمت روز (۹۴۶)- وضعیت انسان هنگام حضور در محضر و حرم امام حسین ع

انسان وقتی در محضر و حرم امام حسین علیه السلام قرار دارد، آن حضرت به بدی های او نمی‌نگرد و او را به بدی و زشتی و گناه نمی‌شناسد و این ندیدن و نشناختن نه برای ابقاء و تثبیت بدی ها و زشتی ها در انسان بلکه برای هدم و ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۴۵)- اندازه حریم حرم حسینی ع

روایاتی که برخی از آن ها حریم قبر مطهر امام حسین علیه السلام را ۲۰ یا ۲۵ ذراع و برخی یک فرسخ و برخی ۵ فرسخ گفته اند همگی حق و صحیح اند یعنی که حائر و حرم حسینی علیه السلام از هرطرف تا مرقد منور آن حضرت ۵ فرسخ ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۴۴)- معنی حائر حسینی ع

وجه تسمیه حرم مطهر حضرت امام حسین(ع) به حائر هم از این روست که این حرم مطهر آدمی‌ را از حیرت ظلالت و انحراف از خداوند نجات می‌دهد و هم او را به حیرت معرفت و شهود خداوند و نظر به زیبائی بی کران ذات اقدس الهی که حیرت در ...

متن کامل »

از روشنفکری تا ذات سینما

مصاحبه ذیل با آیت الله قائم مقامی در ایام برگزاری جلسات «سینما انقلاب» بعد از جشنواره فجر سال ۹۵ در حوزه هنری ضبط شده و اخیرا در سایت رسانه انقلاب منتشر شده است. یکی از نکات مهمی که در این مصاحبه بدان پرداخته شده است امکان تحقق سینمای دینی و ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۴۳)- انواع قصه زندگی انسان

اگر در عالم هنر و ادبیات برای انواع نمایش، گونه هائی مانند درام، کمدی، تراژدی، حماسی و غیره گفته شده لکن در عالم واقع، قصه زندگی آدمیان یا حماسی است یا تراژیک و گونه های دیگر در این مورد نقشی ندارند، زیرا آن کس که از عالم حقیقت وارد عالم ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۴۲)- سرانجام درک موجودیت خداوند برای مومن

وجد حاصل از تصور موجودیت خداوند، برای مؤمن آنچنان شدید است که بر اندوه حاصل از احتجاب وجه خداوند از او غلبه می‌کند و شادی درک موجودیت خداوند، سرانجام مؤمن را به شادی انکشاف وجه خداوند می‌رساند.

متن کامل »

غدیر، تداوم حقیقت انبیاست/ فجایع جهان ریشه در اعراض از ولایت دارد

آیت الله سیدمحمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه غدیر، تداوم حقیقتی است که با رسالت انبیا در عالم متحقق شده است، گفت: فجایع جهان ریشه در اعراض از ولایت و رها کردن امامت دارد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: غدیر در سیره ائمه معصومین و در ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۴۰)- در مورد ولایت مطلقه فقیه

قید کلمه مطلقه در مورد ولایت، قید احترازی نیست که دو ولایت با اوصاف مطلقه و مقیده وجود داشته باشد، بلکه قید تبیینی است یعنی که ولایت در هرجا یافت شود چه در کانون اصلی که مقام عصمت کبراست و چه در کانون فرعی و تبعی که مقام عصمت ظلیه ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۳۹)- دو تکلیف اصلی عقل

عقل دارای دو تکلیف اصلی است. نخست: تشخیص قدسیت و نور خداوند و تمیز آن از انواع بدلی و دوم: تبعیت از آن و تلاش برای به کرسی نشاندن آن. فی المثل عقل مکلف است نخست نور خداوند و فرّه ایزدی در وجود کسی را تشخیص دهد و ثانیا” برای ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۳۸)- تقسیم بندی کل موجودات، همانند انسانها، بواسطه امام حسین ع

وجود مبارک امام حسین علیه السلام نه  تنها کل آدمیان را به دو بخش ولی و عدو و یا  وارث و قاتل تقسیم کرده، بلکه حتی حیوانات، نباتات و جمادات را این گونه تقسیم کرده است. بنگرید به روز عاشورا و اینکه چگونه اسبی مانند ذوالجناح برای امام حسین علیه ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۳۷)- تقسیم بندی انسان ها بعد از شهادت امام حسین ع

بعد از شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و ریخته شدن خون مطهر آن حضرت، کل انسانها از هر دین و مذهب و آئینی یا از جمله وارثان خون و اولیاء دم آن حضرتند، یا از جمله قاتلان و کسانی که با درجات مختلف دستشان به خون آن حضرت ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۳۶)- وصف هالکان، سالکان و واصلان

آدمیان به حصر عقلی از سه طایفه خارج نیستند: آنان یا کلبه ای هستند بدون شعله یا کلبه ای هستند همراه شعله یا شعله ای هستند بدون کلبه. حال بدان که کلبه همان نفس و شعله همان ایمان و حضور خداوند است. به این ترتیب طایفه اول، کافران کامل، طایفه ...

متن کامل »