آرشیو ماهانه: مرداد ۱۳۹۶

حکمت روز (۹۱۷)- رابطه مومن و کافر با واقع گرایی

تعریف مؤمن و کافر به این که مؤمن آرمان گرا و کافر واقعیت گراست، تعریفی بی اساس است زیرا هم بهشت که مطلوب مؤمن است واقعیت است و هم جهنم که مطلوب کافر است. نهایت آن که مؤمن، خواهان واقعیت ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۱۶)- دو فریاد جهنم

جهنم تاکنون دو فریاد داشته است. نخست: فریاد اندوه یا همان زفره، هنگام خارج شدن روح مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از جسم مطهر آن حضرت کما قال الصادق ع: «ولقد خرجت نفسه علی السلام فزفرت جهنمُ زفره کادت الارض تنشقُ ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۱۵)- در مورد قصاصِ قاتلان امام حسین ع توسط امام مهدی عج

در آیه شریفه «و من قتل مظلوما” فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا»، عبارت «فلا یسرف» هم انشاء است هم اخبار. انشاء است آن جا که مقتول مظلوم، انسانی عادی بوده که این آیه ولی ...

متن کامل »

در مورد تحولات آینده جهانی

بسم الله الرحمن الرحیم شاه ایران در آستانه رخداد عظیم انقلاب اسلامی می‌گفت: اگر من بروم و سلطنت سقوط کند، ایران تبدیل به ایرانستان می‌شود. یعنی او از آنجا که نظام پادشاهی را یگانه عامل نظم ایران می‌دانست، افق پیش ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۱۴)- در مورد ِزیبایی و زشتی ماجرای شهادت حسین ع

در ماجرای شهادت حضرت حسین(ع)، اگر زیبایی فعل خداوند را به فعل یزید و زشتی فعل یزید را به خداوند تسری ندهی و واقعه را در آن واحد، آنجا که منسوب به خداوند و اولیا ء خداست به غایت زیبا ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۱۳)- انواع وحی پس از ختم نزول قرآن

پس از ختم نزول قرآن کریم، دو وحی در میان آدمیان تداوم می‌یابد، نخست: وحی آسمانی برای فهم و تفسیر قرآن آن گونه که مطلوب خداوند است و دیگر: وحی شیطانی برای تحریف قرآن از مواضعش، آن گونه که مطلوب ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۱۲)- تفاوت مکتب غدیر و سقیفه در تحلیلِ قطعِ وحی

تفاوت مکتب غدیر و سقیفه در این است که مکتب غدیر می‌گوید: باران وحی پس از قطع شدن و جریان یافتن در زمین، می‌تواند به همان زلالی مرحله بارش باشد، زیرا که با ختم بارش قرآن، بارش فهم آن که ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۱۱)- مثل اعلای کشته ی مظلوم و ولی او

مَثل اعلای «آن کس که مظلومانه کشته شد» حضرت حسین(ع) و مَثل اعلای ولی مقتول که خداوند برای او جعل سلطنت فرموده، انسان کامل و معصوم و پس از آن هر انسانی است که در او حصه‌ی انسانیت بر حصه‌ی ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۱۰)- ارزش دین در میان آدمیان در سخن امیرالمؤمنین ع

مراد از کتاب و تلاوت آن در سخن نورانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام که فرمود: «لیس فیهم سلعهٌ ابوَر من الکتاب اذا تُلی حق تلاوته و لا سلعهٌ  انفق بیعا” و لا اغلی ثمنا” من الکتاب اذا حُرّف عن مواضعه» ...

متن کامل »

تاملات فقهیه (۲۱)- بحثی در حجیّت قطع

بسم الله الرحمن الرحیم حجیت قطع حتی در صورتیکه آنرا ذاتی بدانیم، نمی تواند علی الاطلاق باشد. زیرا چنانچه کسی در مورد یکی از اولیاء خداوند قطع کند که او -العیاذ بالله- کافر و مهدور الدم است و به قطع ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۰۵)- مصداق علم خداوند و جهل فرشتگان در جریان آفرینش انسان

فرشتگان که در جریان خلقت انسان و اعتراض مودبانه به این خلقت، نگاهشان به صفحه سیاه عاشورا یعنی یزید و یزیدیان بود، در عین حال صفحه سپید و نورانی عاشورا یعنی حسین(ع) و حسینیان را نیز می‌دیدند. لکن آنچه آنان ...

متن کامل »