آرشیو ماهانه: آگوست 2017

حکمت روز (۹۱۷)- رابطه مومن و کافر با واقع گرایی

تعریف مؤمن و کافر به این که مؤمن آرمان گرا و کافر واقعیت گراست، تعریفی بی اساس است زیرا هم بهشت که مطلوب مؤمن است واقعیت است و هم جهنم که مطلوب کافر است. نهایت آن که مؤمن، خواهان واقعیت متعالی یعنی بهشت و کافر، خواهان واقعیت متسافل یعنی جهنم است.

حکمت روز (۹۱۶)- دو فریاد جهنم

جهنم تاکنون دو فریاد داشته است. نخست: فریاد اندوه یا همان زفره، هنگام خارج شدن روح مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از جسم مطهر آن حضرت کما قال الصادق ع: «ولقد خرجت نفسه علی السلام فزفرت جهنمُ زفره کادت الارض تنشقُ لِزفرتها» و دیگر فریاد شوق یا همان شهقه، هنگام خارج شدن روح پلید قاتلان آن حضرت از جسم نجسشان کما قال الصادق ع: «ولقد خرجت نفس عبیدالله بن زیاد و یزید بن معاویه لعنهم الله فشهقت جهنم شهقته لولا ان الله حبسها بخزّانها لاحرقت مَن علی الارض مِن فورها».

حکمت روز (۹۱۵)- در مورد قصاصِ قاتلان امام حسین ع توسط امام مهدی عج

در آیه شریفه «و من قتل مظلوما” فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا»، عبارت «فلا یسرف» هم انشاء است هم اخبار. انشاء است آن جا که مقتول مظلوم، انسانی عادی بوده که این آیه ولی دم او را از اسراف در قصاص قاتل نهی می‌فرماید و اخبار است آن جا که مقتول مظلوم، حضرت امام حسین(ع) و ولی دم آن حضرت، حضرت امام مهدی عج است که آیه شریفه خبر می‌دهد حضرت مهدی عج هر اندازه از قاتلان امام حسین را قصاص فرماید، اسراف نکرده است.

در مورد تحولات آینده جهانی

بسم الله الرحمن الرحیم
شاه ایران در آستانه رخداد عظیم انقلاب اسلامی می‌گفت: اگر من بروم و سلطنت سقوط کند، ایران تبدیل به ایرانستان می‌شود. یعنی او از آنجا که نظام پادشاهی را یگانه عامل نظم ایران می‌دانست، افق پیش رو را در صورت سقوط این نظام، هرج‌ و مرج می‌دید. اکنون نیز در آستانه انقلاب و تحول عظیم جهانی و در آستانه سقوط آخرین طاغوت و فرعون یعنی دولت آمریکا، ممکن است کسانی باشند که در عین عدم سنخیت با آمریکا و حضور در اردوگاه اسلام، جهان بدون آمریکا را جهانستان ارزیابی کنند و در افق آینده، تجزیه کشورها و هرج‌ و مرج جهانی را پیش‌بینی نمایند.
هرچند هشدار به این امر جهت آمادگی برای مواجهه مناسب با آن، امری پسندیده است لکن باید دانست که اصل ماجرا از این قرار نیست و در جهان ما پس از سقوط آخرین ناظم ظالم که همان آمریکاست. وقوع هرج ‌و مرج و تجزیه جز به صورت عارضی، سطحی و کوتاه مدت، قابل تصور نیست زیرا که ذات جهان، اقتضاء هرج‌ و مرج که مرتبت آن مادون مرتبه نظم ظالمانه است را ندارد و جهان آزاد شده از نظم ظالمانه با آزادی مراکز قدسی‌اش همچون کربلا و کعبه و قدس شریف که ذاتاً هرج‌ و مرج ناپذیر و نورافشان و نظم آفرین و آرامش بخشند، نمی‌تواند به صورت اساسی و دراز مدت به هرج‌ و مرج باز گردد. بنابراین همانگونه که با رفتن شاه، ایران ایرانستان نشد و نظمی بدیع و شگفت‌آور پدید آمد، با رفتن آخرین طاغوت جهانی نیز جهان جهانستان نخواهد شد و جهان آینده عن قریب شاهد نظمی بی بدیل با حضور و فاعلیت خداوند و اولیاء خدا از یکسو و حضور و قابلیت توده‌های عظیم بشری از سوی دیگر خواهد بود.
سید محمد قائم مقامی
۲۳ مردادماه ۱۳۹۶

حکمت روز (۹۱۴)- در مورد ِزیبایی و زشتی ماجرای شهادت حسین ع

در ماجرای شهادت حضرت حسین(ع)، اگر زیبایی فعل خداوند را به فعل یزید و زشتی فعل یزید را به خداوند تسری ندهی و واقعه را در آن واحد، آنجا که منسوب به خداوند و اولیا ء خداست به غایت زیبا و آنجا که منسوب به شیطان و اولیاء شیطان است به غایت زشت ببینی، به عقل عقیله کربلا نزدیک شده ای و از شراب صاف نوشیده ای. در غیر اینصورت یا صوفی وار، کار یزید و یزیدیان را نیز زیبا می‌بینی و یا فیلسوف وار، کار خداوند را نیز زشت می‌یابی و در هر حال از عقل و شراب صاف دوری گزیده ای.

حکمت روز (۹۱۳)- انواع وحی پس از ختم نزول قرآن

پس از ختم نزول قرآن کریم، دو وحی در میان آدمیان تداوم می‌یابد، نخست: وحی آسمانی برای فهم و تفسیر قرآن آن گونه که مطلوب خداوند است و دیگر: وحی شیطانی برای تحریف قرآن از مواضعش، آن گونه که مطلوب طواغیت و شیاطین است.

حکمت روز (۹۱۲)- تفاوت مکتب غدیر و سقیفه در تحلیلِ قطعِ وحی

تفاوت مکتب غدیر و سقیفه در این است که مکتب غدیر می‌گوید: باران وحی پس از قطع شدن و جریان یافتن در زمین، می‌تواند به همان زلالی مرحله بارش باشد، زیرا که با ختم بارش قرآن، بارش فهم آن که از جنس آسمان است آغاز می‌شود و این یعنی آسمانی شدن زمین که مطلوب خداوند و اولیاء خداست در حالی که مکتب سقیفه می‌گوید: این باران پس از قطع و جریان یافتن در زمین، لامحاله به رنگ زمین در می‌آید و با ختم بارش قرآن فهم و تفسیر آن به نفس آلوده انسان سپرده شده و این یعنی زمینی شدن آسمان و عرفی شدن امر قدسی که منشأ پدید آمدن سکولاریزم و اومانیزم و صدها و هزاران ایسم دیگر و از جمله نظریه هرمنوتیکی جدائی متن و فهم از یکدیگر است.

حکمت روز (۹۱۱)- مثل اعلای کشته ی مظلوم و ولی او

مَثل اعلای «آن کس که مظلومانه کشته شد» حضرت حسین(ع) و مَثل اعلای ولی مقتول که خداوند برای او جعل سلطنت فرموده، انسان کامل و معصوم و پس از آن هر انسانی است که در او حصه‌ی انسانیت بر حصه‌ی حیوانیت و شیطنت غلبه دارد.

حکمت روز (۹۱۰)- ارزش دین در میان آدمیان در سخن امیرالمؤمنین ع

مراد از کتاب و تلاوت آن در سخن نورانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام که فرمود: «لیس فیهم سلعهٌ ابوَر من الکتاب اذا تُلی حق تلاوته و لا سلعهٌ  انفق بیعا” و لا اغلی ثمنا” من الکتاب اذا حُرّف عن مواضعه» خ ۱۷، دین و تفسیر آن است. یعنی که در میان اکثر آدمیان چیزی بی ارزش تر از دین هنگامی‌ که درست تفسیر شود و چیزی باارزش تر از آن هنگامی‌ که از مواضعش تحریف شود، وجود ندارد.

حکمت روز (۹۰۸)- جلوه ی وجوب و امتناع در ممکن الوجود

امکان، آمیزه ای از وجوب و امتناع است و در موجود ممکن جلوه ای از وجوب و جلوه ای از امتناع وجود دارد و ممکن به میزان وقوف بر حیث امتناعی خود و مطالبه آن، به وجوب نزدیک تر و به میزان وقوف بر حیث وجوبی خود و مطالبه آن به امتناع نزدیک تر می‌شود.

تاملات فقهیه (۲۱)- بحثی در حجیّت قطع

بسم الله الرحمن الرحیم
حجیت قطع حتی در صورتیکه آنرا ذاتی بدانیم، نمی تواند علی الاطلاق باشد. زیرا چنانچه کسی در مورد یکی از اولیاء خداوند قطع کند که او -العیاذ بالله- کافر و مهدور الدم است و به قطع خود عمل کند، هرگز در این عمل معذور نخواهد بود و در استحقاق دوزخ با کسی که یک ولی خداوند را ولی می دانسته و با این حال او را به قتل رسانده تفاوتی نخواهد داشت. از سوی دیگر چنین قاطعی در صورت مخالفت با قطعش، هرگز در این مخالفت معاقب نخواهد بود. بنابرین یا باید قطع باطل یعنی قطعی را که به باطل تعلق گرفته اساسا قطع ندانست و حکم قطع واقعی را به شبه قطع تسری نداد و یا قطع باطل را از شمول حجیت قطع خارج ساخت و این حجیت را مشروط و مقید به معرفت حجت که همان امام معصوم است دانست یعنی که نه قبل از معرفت حجت، قائل به قطع بود و نه در صورت قول به آن، آنرا حجت دانست.

سید محمد قائم مقامی
۱۸ مرداد ۱۳۹۶

حکمت روز (۹۰۶)- تصحیح یک غلط رایج در معنی آفرینش

آفرینش، تبدیل عدم به وجود یا استحاله عدم به وجود نیست بلکه تابش نور وجود در آئینه عدم و فعلیت عدم در پرتو این تابش است و دوگانه وجود که منشأ آن واجب الوجود و عدم که منشأ آن ممتنع الوجود است همواره باقی است.

حکمت روز (۹۰۵)- مصداق علم خداوند و جهل فرشتگان در جریان آفرینش انسان

فرشتگان که در جریان خلقت انسان و اعتراض مودبانه به این خلقت، نگاهشان به صفحه سیاه عاشورا یعنی یزید و یزیدیان بود، در عین حال صفحه سپید و نورانی عاشورا یعنی حسین(ع) و حسینیان را نیز می‌دیدند. لکن آنچه آنان نمی‌دیدند و خداوند به نص ‘انی اعلم ما لا تعلمون’ می‌دید، غلبه نهایی صفحه سپید بر صفحه سیاه بدنبال مغلوبیت ظاهری و موقت آن بود.