بسم الله الرحمن الرحیم در موضوع استنجاء و تطهیر مخرج غائط، مشهور علما تخییر میان غسل با آب و مسح با حجر و مدر و خرق و غیره با قید افضلیت غسل است. امام خمینی رضوان الله علیه در تحریر ...
متن کامل »آرشیو ماهانه: تیر ۱۳۹۶
حکمت روز (۸۸۶)- حقیقت بازگشت از ایمان و کفر
آن کس که از ایمان به کفر بازمیگردد، هیچ گاه به حقیقت وارد فضای ایمان نبوده و آن کس که از کفر به ایمان بازمیگردد، هیچگاه به حقیقت وارد فضای کفر نبوده است یعنی که حکم آخر همان حکم اول ...
متن کامل »حکمت روز (۸۸۵)- رابطه ی خداوند و دنیا در نزد آدمی
امر آدمیاز دو حال خارج نیست: یا خداوند دنیای اوست که طوبی لِمن کان الهه دنیاهُ و یا دنیا، خدای اوست که ویلٌ لمن کانت دنیاهُ الههُ.
متن کامل »حکمت روز (۸۸۴)- اتحاد شگفت آور نظر و عمل و علم و ارزش
نخستین حکم علمی و خبری عقل این است که: خدا هست و نخستین حکم ارزشی و عملی عقل این است که: خدا باید باشد. حال چنانچه عقلی را که میگوید خدا هست، نظری و عقلی را که میگوید خدا باید ...
متن کامل »حکمت روز (۸۸۳)- تقسیم بندی صحیح امر و نهی خداوند
امر و نهی خداوند را نمیتوان به مولوی و ارشادی تقسیم کرد، زیرا که اگر مراد از اوامر مولوی، امر الزامیو مراد از اوامر ارشادی امر غیرالزامیباشد، هم امر به مستحبات شرعی که غیرالزامیو مولوی است آن را نقض میکند ...
متن کامل »حکمت روز (۸۸۲)- تعریف کار عقل و راهکار نیل به آن
کار عقل، دیدن حقیقت و برای بیشتر دیدن، رفتن به سوی آن است و مراد از دیدن همان نظر و مراد از رفتن همان عمل و عبادت است. بنابراین کارعقل، تنها نظر است و برای نیل به درجاتی بالاتر از ...
متن کامل »حکمت روز (۸۸۱)- اقسام عقل
عقل، برخلاف نظر مشهور که به دو نوع نظری و عملی تقسیم میشود که کار یکی ادراک حقایق و کار دیگری تحریک به انجام فضائل است، در واقع تنها یک عقل است که کارش درک حقیقت و تحریک به سوی ...
متن کامل »حکمت روز (۸۸۰)- پیش نیاز حکم عقل به عبادت خداوند
نخستین حکم ارزشی عقل، قبل از حکم به ضرورت عبادت خداوند، حکم عقل است به ضرورت وجود خدا. این که خداوند را باید عبادت کرد، نتیجه این حکم است که: خداوند باید وجود داشته باشد.
متن کامل »تاملات فقهیه (۱۷)- وجه جمع روایات معارض در باب نجاست و طهارت خمر
بسم الله الرحمن الرحیم وجه جمع روایات معارض در باب نجاست یا طهارت خمر و مسکر در عین اتفاق بر حرمت شرب آن، نه حمل روایات نجاست بر استحباب طهارت ملاقی و نه حمل روایات طهارت بر تقیه و نه ...
متن کامل »حکمت روز (۸۷۹)- معرفی روزهای اسلام
روزهای اسلام، چهار روز است. نخست: روز بعثت که روز اعلام حقیقت است و دوم: روز غدیر که روز اعلام راهکار تداوم حقیقت است و سوم: روز عاشورا که روز فاجعه اعراض از حقیقت است و چهارم: روز ظهور که ...
متن کامل »حکمت روز (۸۷۸)- وصفِ نبرد بزرگ تاریخی
نبرد بزرگ تاریخی، هرگز نبرد میان امامت و خلافت یا حتی امامت و سلطنت نیست بلکه این نبرد میان امامت داعی به نور و امامت داعی به نار و میان سلطنت حقّه الهیه و سلطنت باطله شیطانیه است.
متن کامل »حکمت روز (۸۷۷)- اسرار ایمان و کفر و ارتباط آن با موضوع ولایت
در عالم الست و هنگامیکه خداوند فرمود: آیا من خدای شما نیستم؟ تا هنگامیکه سخن از محمد و علی علیهم السلام به عنوان عظیم ترین نمایندگان و خلفاء خداوند در میان نبود، همگان از مؤمن و کافرو موحد و مشرک، ...
متن کامل »حکمت روز (۸۷۶)- رابطه ی دنیا و آخرت با یکدیگر
دنیا و آخرت، دو هوو هستند که هرگز با یکدیگر جمع نمیشوند و در عین حال هرکس باید این دو هوو را داشته باشد، به این صورت که یکی تابع و تسلیم دیگری شده باشد: یا دنیا تابع آخرت شده ...
متن کامل »حکمت روز (۸۷۵)- لزومِ انتخاب میانِ علی و حسین و مهدی ع یا دشمنان ایشان
جهان اهل سنت بلکه جهان بشریت باید میان علی بن ابیطالب(ع) و معاویه بن ابی سفیان که با یکدیگر جنگ کرده و یکدیگر را لعن کرده اند و میان حسین بن علی(ع) و یزید بن معاویه که یکی در برابر ...
متن کامل »حکمت روز (۸۷۴)- تفاوت مِلک تکوینی و مِلک تشریعی
تفاوت مِلک تکوینی و مِلک تشریعی -و مراد از مِلک تشریعی، مِلک تکوینی حبّی ارادی در برابر مِلک تکوینی قهری است- در متواطی بودن ملک تکوینی و مشکک بودن ملک تشریعی است. یعنی که ملکیت تکوینی قهری مفهومییکسان در تمام ...
متن کامل »