آرشیو ماهانه: اردیبهشت ۱۳۹۶

حکمت روز (۸۲۴)- رموز آیه عرضه امانت

ذات اقدس احدیت، حین عرضه امانت که همان خلافت کبرای الهیه و ولایت عظمای علویه است به موجودات برای تمیز این که کدام یک اهل ولایت و کدام یک اهل عداوتند فرمود: چه کسی از شما حاضر است بار این امانت را به دوش گیرد یعنی چه کسی حاضر است ...

متن کامل »

تاملات فقهیه (۹)- عدم جواز دعا به غیر عربی در نماز

بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم شیخ صدوق در “من لا یحضر الفقیه” در اثبات جواز دعا به زبان فارسی در قنوت می فرماید: << و ذکر شیخنا محمد بن الحسن بن احمد بن الولید رضی الله عنه عن سعد بن عبدالله انه کان یقول؛ لا یجوز الدعا فی القنوت بالفارسیه، ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۲۳)- نتیجه ی انحراف در گرایش

انحراف در گرایش منجر می‌شود به انحراف در بینش کما این که استقامت در گرایش منجر به استقامت در بینش می‌شود یعنی که اهواء متبع که همان گرایشات انحرافی است منجر شده است به احکام مبتدع که همان بینش های انحرافی است. کما قال امیرالمؤمنین علی(ع) «انما بدء وقوع الفتن ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۲۲)- دو سرانجام برای پذیرنده مقام

هر مقام که خود یک امانت است دارای مسئولیتی است که چنانچه پذیرنده آن مقام که حامل امانت است از پس مسئولیت آن برآید و آن را به درستی حفظ کند، آن مقام در حق او مقام حقیقی خواهد بود و در غیر این صورت، مقام تبدیل به ضد مقام ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۲۱)- دو سرانجام متفاوت برای فیلسوف

فیلسوف، یعنی آن کس که در جستجوی حکمت یا سوفیاست سرانجام یا به سوفیای حقیقی که همان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است می‌رسد – در صورت صداقت – و یا به امثال سوفیالورن در صورت عدم صداقت.

متن کامل »

حکمت روز (۸۲۰)- تعریفی از عقل نظری و عقل عملی

اگر قرار باشد عقل را به نظری و عملی تقسیم کنیم در این صورت می‌گوئیم: زبان، ترجمان عقل نظری و عمل، ترجمان درجه ای بالاتر از همان عقل است که به آن عقل عملی می‌گوئیم. یعنی که نظر و عمل دو مرتبه و دو درجه از عقلی واحد است اعم ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۱۹)- تفاوت حکمت و فلسفه

تفاوت حکمت و فلسفه این است که حکمت حاصل فعالیت عقل ناب مستنیر از وحی است و فلسفه حاصل فعالیت عقل مشوبی است که در تکاپوهای خود هم مصیب است و هم مخطی در حالی که عقل ناب، همواره مصیب است. از این رو نقادی فلسفه برای جداکردن صواب ها ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۱۸)- مراد از ظلوم و جهول بودن انسان در قرآن

امانت معروضه بر آسمان ها و زمین و کوه ها که آن ها از حملش ابا کردند و انسان آن را حمل کرد و به دلیل عدم حمل واقعی ظلوم و جهول نامیده شد همان انسانیت حقیقی است که مقام خلافت و ولایت الهی است و مراد از انسان در ...

متن کامل »

تاملات فقهیه (۸)- عدم جواز مطلق استمتاع از زوجه صغیره

بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم صاحب جواهر رضوان الله علیه در مورد جواز سایر استمتاعات از زوجه صغیره به غیر از وطء یا دخول که حرام قطعی است می فرماید این استمتاع جایز و منطبق با اصل سالم از معارض است (۱) و در جای دیگر در مورد تحریم زوجه ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۱۶)- دو خطا در فهم رابطه میان روح و بدن

دیدگاه سقیمی ‌که نفس را در آخرت محصل بدن می‌داند، مبتنی بر دیدگاه سقیم دیگری است که نفس را در دنیا محصول بدن می‌پندارد. یعنی که وقتی کسی به خطا، روح را در دنیا حاصل تطورات بدن بداند، محکوم می‌شود که باز هم به خطا، بدن را در آخرت حاصل ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۱۵)- وصف عرفان محی الدین بن عربی

عرفان محی الدین بن عربی که عرفانی است پر زرق و برق و پر سر و صدا در عین جذابیت بسیار، برای طالب معرفت، هیچ عطشی را برطرف و هیچ دردی را دوا نمی‌کند همانگونه که آن عارف بالله یعنی امام خمینی رضوان الله علیه قریب به این مضمون فرمود: ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۱۴)- تفسیر جاهلانه و عالمانه از “کنت کنزا مخفیا”

حدیث شریف «کنت کنزا” مخفیا”» را به دو صورت ظاهرا” عارفانه و در واقع جاهلانه و ظاهرا” عامیانه و در واقع عالمانه می‌توان ترجمه و تفسیر نمود. و اما ترجمه ظاهرا” عارفانه و در واقع جاهلانه این است که: «من برای خود گنج مخفی بودم و دوست داشتم خود را ...

متن کامل »

گفتاری در موضوع دین و سینما

بسمه تعالی چندی پیش  یکی از برادران ِ مجموعه سینما انقلاب مصاحبه ای با آیت الله سید محمد قائم مقامی در موضوع دین و سینما داشته اند که از علاقه مندان دعوت میگردد فایل صوتی این سخنان را از لینک زیر دریافت دارند. فایل صوتی دین وسینما 

متن کامل »

حکمت روز (۸۱۳)- ادواری که بر انسان گذشته و می گذرد

همانگونه که آفرینش آسمان ها و زمین و هرآنچه که بین آنهاست به نص قرآن کریم در شش روز صورت پذبرفته، همچنین ادواری که بر بشر گذشت شش دوران و دوره هفتم روز جشن و عبادت و استراحت خواهد بود. ادوار شش گانه که هرکدام یک روز هستند از این ...

متن کامل »