آرشیو ماهانه: اسفند ۱۳۹۵

حکمت روز (۷۶۲)- سنت و مدرنیته

سنت که همان جریان خدابنیاد است، سیره انبیاء و مدرنیته که همان جریان خود بنیاد است سیره خلفای غاصب و اوصیای دروغین انبیاست، بنابراین پیشینه سنت و مدرنیته به آغاز تاریخ بشر بازمیگردد با این توضیح که مدرنیته در آغاز تاریخ مسبوق به سنت و در پایان تاریخ سابق بر ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۶۱)- سه گزاره حق در عبارت “دین را جز عقل اصلاح نمی کند”

سخن حق و نورانی حضرت علی ع که فرمود: “دین را جز عقل اصلاح نمی کند” سه گزاره حق دیگر را نیز همراه دارد. نخست: عقل را جز دین اصلاح نمی کند. دوم: عقل را جز عقل اصلاح نمی کند. سوم دین را جز دین اصلاح نمی کند. زیرا که ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۶۰)- مراد علی ع از “دین را جز عقل اصلاح نمی کند”

وقتی حضرت امام علی ع می فرماید: “دین را جز عقل اصلاح نمی کند” مراد آن حضرت از عقل، قطعا” عقل مشوب به رأی و هوی و نفسانیت نیست بلکه مراد عقل مستنیر از وحی و عقل خالص است. کما این که مراد از دین که باید توسط عقل اصلاح ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۹)- پذیرش در مرحله اجمال و انکار در مرحله تفصیل

چه بسا انسان قاعده ای را اجمالا” می پذیرد و هنگام تفصیل آن را انکار می کند یا مقدمات بدیهی ای را تسلیم می شود و فروع متفرع بر آن را انکار می کند همان گونه که یکی از حکما در رساله اش در موضوع اصول فقه می فرماید: فکم ...

متن کامل »

افزوده شدن بخش تاملات فقهیه

بسم الله الرحمن الرحیم به اطلاع برادران و خواهران گرامی می رساند که از این پس انشالله تعالی هر هفته یک مقاله در موضوعات مختلف فقهی به شیوه فقه استدلالی تحت عنوان تاملات فقهیه درج و باب گفتگوهای علمی در مورد مطالب مطروحه مفتوح خواهد بود.

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۸)- دو نوع روشنی و روشنفکری پس از انبیاء

وقتی انبیاء و در رأس آن ها حضرت خاتم الانبیاء صلوات الله علیهم اجمعین پا به صحنه جهان می نهند بی درنگ دو نوع روشنی و روشنفکری پدید می آید. نخست روشنی حقیقی و روشنفکری واقعی که منشأ آن خود انبیاء و خلفا و اوصیای برحق انبیاء هستند و دیگری ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۷)- پناهگاه و حبل متین و دستگیره محکم در روی زمین

اکنون، پناهگاه و حبل متین و دستگیره محکم در روی زمین سه چیز است و آن سه عبارتند از: “کعبه، قرآن و عترت” و از آنجا که هریک از این سه حقیقت، وابسته به دوتای دیگر است از این رو می توان گفت در جهان ما تنها یک پناهگاه و ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۶)- مصداق کلام خداوند در مقام تنزیل و در مقام تاویل

کلام خداوند در مقام تنزیل و نزول، همین کلام الله صامت است و در مقام تأویل و صعود، این کلام، علی بن ابیطالب ع است. کما قال الصادق ع فی قوله تعالی “الا بحبل من الله و حبل من الناس” الحبل من الله کتاب الله والحبل من الناس هو علی ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۴)- شرط و وضعیت آزادی انسان

آزادی انسان و جهان در گرو آزادی دین و آزادی دین در گرو آزادی مراکز مقدس دین از چنگ اشرار است. اکنون از مراکز مقدس سه گانه دین، یک ضلع یعنی اعتاب مقدسه عراق آزاد شده و انسان و جهان در انتظار آزادی دو مرکز دیگر یعنی حجاز و قدس ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۳)- دو تعبیر برای ارتباط میان دین و عقل

در ارتباط میان دین و عقل، هم می توان همچون یکی از بزرگان معاصر، دین را صراط و عقل را سراج دانست و هم می توان همچون یکی از حکمای سابق، دین را نور و عقل را چشم قلمداد نمود. در تعبیر اول کانه دین موضوع شناخت است و عقل ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۱)- تعامل عقل و حکمت

عقل و حکمت، هرکدام مقتضی دیگری است، یعنی که: هر درجه از عقل، مقتضی درجه ای از حکمت است آنگاه این حکمت خود مقتضی درجه دیگری از عقل است و هکذا، از این رو امیر بیان، حضرت علی ع فرمود “بالعقل یستخرج غورالحکمه و بالحکمه یستخرج غورالعقل”.

متن کامل »

حکمت روز (۷۵۰)- تفاوت فلاسفه با انبیاء

تفاوت فلاسفه با انبیاء در این است که فلاسفه می گویند: ما عالم را حس می کنیم و ماسوای آن یعنی خداوند را تعقل، یعنی که عالم نزد آنان حقیقتی بدیهی و خداوند حقیقتی نظری است و انبیاء می گویند: ما خداوند را حس می کنیم و ماسوای او یعنی ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۴۹)- تعامل عقل و دین

عقل و دین هرکدام مصلح دیگری است و لازمه این امر، دور باطل نیست زیرا که هرکدام ازعقل و دین دارای دو فرد خالص و مشوب است و با عقل خالص، دین مشوب و با دین خالص، عقل مشوب، اصلاح می شود. یعنی که عقل و دین نسبت به یکدیگر ...

متن کامل »