آرشیو ماهانه: بهمن ۱۳۹۵

حکمت روز (۷۳۲)- شرح حجیت اماره و حجیت فتوا

اگر معنای حجیت اماره و حجیت فتوا که آن نیز اماره است، منجزیت در صورت اصابه به واقع و معذریت در صورت خطاست، دیگر جایی برای بحث اجزاء و عدم اجزاء در صورت کشف خطا و تغییر فتوا نیست زیرا که معنای معذریت همان معنای مجزی بودن است مگر آن ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۳۱)- انواع حکومت ها به لحاظ محتوی و قالب

حکومت های عالم از دوران قدیم تا دوران جدید، به لحاظ محتوا و قالب از سه حال خارج نیست. این حکومت ها یا سلطنت جلی اند مانند اکثر حکومت های دنیای قدیم و قلیلی از حکومت های دنیای جدید یا سلطنت خفی اند، مانند اکثر حکومت های دنیای جدید و ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۹)- لازمه و شرط توحید

توحید، حقیقتی است که لازمه و شرط اعظم آن رسالت است و رسالت، حقیقتی است که لازمه و شرط اعظم آن امامت است و امامت، حقیقتی است که لازمه و شرط اعظم آن ولایت اولیای ائمه است. پس تولای اولیا اعم از پیامبر و ائمه و اولیای آنان لازمه ی ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۸)- نتیجه ی موفقیت و یا شکست در فتنه

فتنه، همان ابتلا و امتحان است که هیچکس از آن برکنار نیست و همانگونه که موفقیت در امتحان به معنای درجه و مقام و شکست در آن به معنای محنت و عذاب است همچنین موفقیت در فتنه که آزمونی است از طریق شبهه موجب رستگاری و مردود شدن در آن، ...

متن کامل »

حضرت فاطمه زهرا (س) و حادثه عظیم انقلاب اسلامی

بسمه تعالی به مناسبت تقارن ایام فاطمیه (س) و یوم الله فجر انقلاب اسلامی، آیت الله سید محمد قائم مقامی پس از درس خارج فقه بیاناتی در خصوص ارتباط حضرت فاطمه زهرا (س) و حادثه عظیم انقلاب اسلامی ایراد نموده اند که از علاقه مندان دعوت میگردد فایل صوتی این سخنان را از لینک ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۷)- دلیل دریافت وحی و انواع آن

بدان که وحی، پدیده ای است مستتبع اصرار و مطالبه جدی. آن کس که حق را حق می داند و بر شناخت بیشتر و نیل به آن اصرار دارد، مشمول وحی ای است که با آن حق را بیشتر و بیشتر می شناسد و آن کس که باطل را حق ...

متن کامل »

باید نگاه تکلیفی به انقلاب داشته باشیم/ شیاطین و مستکبران دست به دست هم داده‌اند تا الگوی انقلاب اسلامی شکست بخورد

خبرگزاری فارس: به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بزرگ‏ترین تحول جهانی قرن بیستم به وقوع پیوست. امام خمینی(ره) بنیانگذار این انقلاب با قیام خود، غرور ملت‌‏های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنها باز گرداند. حضرت امام نه ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۶)- تاویل و فهمِ الهی و شیطانیِ دین

دین که متن آن، وحی و تنزیل خداوند است یا با وحی خداوند، تأویل و فهمیده می شود که همان مکتب غدیر است یا با وحی شیطان که همان مکتب سقیفه است و مراد از وحی شیطان همان وحی خداوند است در جهت اضلال برای کسی که بر ضلالت اصرار ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۵)- اصل احراز

در موضوع اعطاء مناصب و امانات اصل بر عدم صلاحیت است تا صلاحیت احراز شود که به آن اصل احراز گفته می شود و نه این که اصل بر صلاحیت باشد تا عدم آن احراز شود و به این واسطه اصلی مجعول و غیرفقیهانه به عنوان اصل احراز عدم پدید ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۳)- رابطه بیان با آزادی و مسئولیت

آزادی، مربوط به قبل از بیان است و پس از آن دیگر آزادی نیست بلکه مسئولیت است کما قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: الکلام فی وثاقک مالم تتکلم به فاذا تکلمت به صرت فی وثاقه و یا اذا تکلمت بالکلمه ملکتک و اذا امسکتها ملکتها.

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۲)- رابطه میان آدمیان و ولی خداوند

رابطه ی میان آدمیان و ولی خداوند رابطه میان عقل و شرع است که کار عقل با ملاکات خاص خود، تمیز شرع و آنگاه تسلیم و تبعیت نسبت به شرع است و همانگونه که عقل پس از تمیز شرع نمی تواند به رفتار شرع نقد و ایرادی داشته باشد و ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۱)- امر و نهی الهی در طاعات و معاصی

خداوند را در هریک از طاعات و معاصی هم امر است هم نهی، یعنی که طاعات، مأموربه است به امر محبت و منهی عنه است به نهی غضب و معاصی منهی عنه است به نهی محبت و ماموربه است به امر غضب و به اقتضای “سبقت رحمتی غضبی” خداوند اولا” ...

متن کامل »

حکمت روز (۷۲۰)- عدم امکان جمع و رفعِ ولایت فقیه و سلطنت شاه

ولایت فقیه عادل و سلطنت پادشاه ظالم، دو نقیضند که با یکدیگر نه جمع می شوند و نه رفع. از این رو کسی که خود را مخالف ولایت فقیه و سلطنت پادشاه می داند، در واقع یا معتقد به ولایت فقیه است و مخالفتش با آن جدی نبوده یا معتقد ...

متن کامل »