آرشیو ماهانه: دی ۱۳۹۵

حکمت روز (۶۹۵)- رابطه اندیشه ورزی و موضع انسان ها در مورد جهان آخرت

اگر کسی در مورد ادعای وجود خداوند و جهان آخرت و وجود بهشت و جهنم ابدی که مورد اعتقاد جمیع انبیا و اولیا و عقلای عالم بوده، نفیا” یا اثباتا” موضع نداشته باشد، الفبای تفکر را نخوانده و ادنی مرتبه ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۹۴)- بعد از رنسانس، تلاش برای حاکم ساختن مجدد ادیان باطل، تلاشی مفتضح است

رنسانس، عهد نوزایی هر چیز است. در این عهد هم کفر و حیوانیت تولد نوین می یابد هم ایمان و انسانیت، هم ادیان باطل و منسوخ مجدداً به صحنه می آیند و هم دین حق و ناسخ، لکن از آن ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۹۳)- یکی از ناموفق ترین و مذبوحانه ترین تلاش ها در رابطه با دینِ حاکم و دینِ محکوم

یکی از ناموفق ترین و مذبوحانه ترین تلاش ها، تلاش برای محکوم ساختن دینی است که خداوند آن را حاکم قرار داده و دیگر حاکم ساختن دینی است که خداوند آن را محکوم قرار داده است.

متن کامل »

حکمت روز (۶۹۱)- سکولاریزم یا جدایی دین از قدرت و سیاست، علی الاطلاق نه محمود است و نه مذموم

سکولاریزم یا جدایی دین از قدرت و سیاست، علی الاطلاق نه محمود است و نه مذموم زیرا که اگر مراد از دین، دین حق باشد، سکولاریزم امری مذموم و اگر مراد از دین، ادیان باطل و منسوخ و محکوم باشد، ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۹۰)- گفتمان “صاحب نظریه ی هرمنوتیکی” با فرض نظریه پردازی در زمان حضرت موسی و فرعون

اگر صاحب نظریه ی هرمنوتیکی اصالت قرائت های مختلف از دین و عدم حجّیت قرائتی نسبت به قرائت دیگر، در زمان حضرت موسی علیه السلام و فرعون بود لابد می گفت: حضرت موسی ع و فرعون، هر کدام دارای قرائتی ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۸۹)- دو تفسیر عالمانه و جاهلانه از اعتدال

اعتدال دارای دو تفسیر عالمانه و جاهلانه است. بر مبنای تفسیر عالمانه، اعتدال عین ایمان و ولایت الله و افراط عین کفر و ولایت طاغوت است و بر مبنای تفسیر جاهلانه، ایمان تنها و کفر تنها یا ولایت خداوند به ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۸۸)- لزوم ایمان آوردن آمریکا به آنچه کشور امام خمینی ره به آن ایمان آورد

در کشمکش میان حضرت موسی علیه السلام و فرعون، این فرعون است که باید تغییر کند و از قول «لا اله الا انا»  و «انا ربکم الاعلی» به قول «آمنت انه لا اله الّا الذی امنت به بنو اسرائیل» برسد ...

متن کامل »