آرشیو ماهانه: مهر ۱۳۹۵

حکمت روز (۶۱۲)- درجات آخرت و یا درکات دوزخ بودنِ داشته های انسان بر اساس ادای مسئولیت

داشتن اعم ازداشتن قدرت، ثروت، علم و شهود عرفانی، مستلزم مسئولیت است. در صورت اداء مسئولیت، تمام داشتن ها، درجات آخرت و در صورت خیانت به مسئولیت، درکات دوزخ خواهد بود.

متن کامل »

حکمت روز (۶۱۱)- خداوند و روح منفوخ او نه علتند و نه معلول

یکی از معانی مهم « لم یلد و لم یولد» در سوره ی مبارکه ی توحید این است که خداوند نه علت است و نه معلول و نه تنها او تبارک و تعالی علت و معلول نیست بلکه آیت و مثال و وجه او نیز که همان روح منفوخ است ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۱۰)- سفاهت اندر سفاهت بودنِ کار تکفیری های زمان ما

کار تکفیری ها و داعشی های زمان ما، سفاهت اندر سفاهت است زیرا که آنان هم احکام را سفیهانه دریافت کردند و هم احکام سفیهانه را سفیهانه اجرا کردند و سفاهت، واژه ای است  هم مقابل فقاهت هم مقابل حکمت.

متن کامل »

حکمت روز (۶۰۹)- تبیین جایگاه حکمت در دریافت و اجرای احکام

جایگاه حکمت، هم قبل از احکام است هم پس از آن، زیرا که حکمت درک اصول است و احکام همان فروع و اصل قبل از فرع است. از سوی دیگر فرع پس از دریافت، برای اجرا نیازمند حکمت است و حکمی که فقیهانه دریافت شده باید حکیمانه اجرا شود.

متن کامل »

حکمت روز (۶۰۷)- تعریف فیلسوف، عارف و حکیم

آن کس که در اسرار هستی تأمل می کند و حاضر نیست تا نفهمد زندگی کند، یک فیلسوف است و آن کس که علاوه بر این، جمال هستی را شهود می کند و مجذوب این جمال است، یک عارف است. حال می توانی به کسی که علاوه بر فیلسوف بودن، ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۰۵)- در مورد خطای حضرت آدم (ع) در بهشت

خطای حضرت آدم علیه السلام در بهشت بر خلاف مشهور، ترک اولی نبود بلکه معصیتی کامل بود که اگر از آن توبه نمی کرد، مستحق دوزخ می شد مگر آن که بگوییم در مورد مقربین، ترک اولی همان معصیت کبیره است.

متن کامل »

حکمت روز (۶۰۴)- سبقت آزادی بر جبر، بواسطه سبقت لطف و فضل خداوند بر قهر و عدلش

منشأ تمام جبرها و مجبور شدن ها، قهر و عدل خداوند و منشأ تمام آزادی ها و مختار بودن ها، لطف و فضل خداوند است و از آن جا که به اقتضاء سبقت رحمتی غضبی لطف خداوند سابق بر قهر و فضل خداوند سابق بر عدل اوست، از این رو ...

متن کامل »

قیام امام حسین(ع) اختیاری عاشقانه بود، نه قیامی از سر جبر/ کربلا «وجه‌الله» را نمایان کرد

تسنیم: به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هرچه از واقعه عاشورا می‌گذرد، وجوه بیشتری از قیام اباعبدالله الحسین(ع) پیش روی امت اسلام و جهانیان گشوده می‌شود؛ گویا تاریخ هنوز برای رسیدن به فهم تمامی اهداف قیام عاجز است و هر روز ، بنا بر ظرفیت بشر، وجهی از وجوه قیام ...

متن کامل »

عاشورا و ایجاد مرزهای جدید در جامعه انسانی

روزنامه کیهان: آیت الله سید محمد قائم مقامی، مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه در گفت وگو با گزارشگر کیهان می گوید: «ماجرای عاشورا به تعبیری، واقعه منحصر به فرد عالم وجود است، یعنی واقعه ای در عرض وقایع دیگر نیست، بلکه واقعه مطلق است که بقیه وقایع عالم متاثر ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۰۳)- نتیجه پذیرش و عدم پذیرش مسئولیت خطای خود در برابر خداوند

دو نفر خطا کردند، یک نفر، مسئولیت خطای خود را به عهده گرفت و «ربنا ظلمنا انفسنا» گویان توبه کرد و دیگری، منشأ خطای خود را آفریدگار دانست و «رب بما اغویتنی» گویان بر خطای خود اصرار نمود. آن کس که خطا را به عهده گرفت، خود را آزاد دانست ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۰۲)- تفاوت مومن و کافر از حیث پذیرش مسئولیت اعمال بد و خوب خود

تفاوت مؤمن که انسانی است آزاد و مختار با کافر که انسانی است اسیر و مجبور این است که مؤمن، مسئولیت اعمال بد خود را به عهده می گیرد و اعمال خوب خود را از خداوند می داند و کافر مسئولیت اعمال بد خود را متوجه خداوند و اعمال خوب ...

متن کامل »

درس‌های قیام عاشورا برای تغییر مناسبات اقتصادی جهان امروز

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قیام عاشورا، نهضتی فراگیر و دارای ابعادی مختلف است که می‌تواند همه مناسبات زندگی انسان، از جمله حیات اقتصادی بشر را تحت تأثیر قرار دهد. قطعا این قیام با انگیزه صرفا دینی صورت نگرفته و یکی از اهداف امام حسین(ع) تغییر مناسبات ظالمانه اقتصادی و ...

متن کامل »

حکمت روز (۶۰۱)- ارائه تعاریفی زیبا و زیباتر در مورد انسان آزاد

این که گفته شود انسان آزاد و مختار کسی است که مسئولیت نیک و بد اعمال خود را به عهده می گیرد، سخن حق و زیبایی است لکن زیباتر از آن این است که بگوییم انسان آزاد، تنها مسئولیت اعمال بد خود را به عهده می گیرد و در مورد ...

متن کامل »