آرشیو ماهانه: مرداد ۱۳۹۵

حکمت روز (۵۵۱)- علت درخواست فضل و نه عدل خداوند در مقام دعا و تمنا

تفاوت عدل و فضل چه در مورد خداوند و چه در مورد مخلوق، در این است که شخص در مورد عدالت خود مسئول است یعنی یجب ان یکون عادلاً، خالقاً کان او مخلوقاً و در مورد فضل خود مسئول نیست ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۵۰)- وظیفه افراد متعلق به جهان ایمان و عقلانیت در اثبات کارآمدی حاکمیت دینی

اگر جهان کفر و جاهلیت، یعنی تمام کسانی که در مصادف کفر و ایمان و جهل و عقل، بهره ی بیشتری از کفر و جهالت دارند، دست به دست هم داده اند تا ثابت کنند که الگوی حاکمیت دینی آن ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۸)- عاقبت انکار و مخالفت با نبی مکرم اسلام از سوی دو گروه “مشرک جلی و کافر تنزیلی” و “مشرک خفی و کافر تاویلی”

پیامبر اکرم و نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، دوبار مورد انکار و مخالفت قرار گرفتند: نخست از جانب مشرکان جلی و کافران تنزیلی و بار دیگر از جانب مشرکان خفی و کافران تأویلی. همچنین ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۷)- قدرت باید بی درنگ به ثروت و دنیا ویا به درجات و عقبی تبدیل شود.

قدرت، پدیده ای است که بی درنگ باید تبدیل شود: یا به ثروت و دنیا و یا به درجات و عقبی. حال می توانی ثروت و دنیا را «ثروت دنیا» و درجات و عقبی را «درجات عقبی» بخوانی.  

متن کامل »

پیام آیت الله سید محمد قائم مقامی به کارگردان سریال معمای شاه

بسمه تعالی     جناب آقای محمد رضا ورزی، نویسنده و کارگردان سریال معمای شاه،   به شما برای پدید آوردن اثری همچون سریال معمای شاه، تبریک می گویم. آفرین بر شما و تک تک عوامل این فیلم که هنرمندانه، ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۶)- در اسرار سخن نورانی منسوب به امیرالمؤمنین علی (ع) که: “انا اصغر من ربی بسنتین”

علم، ماهیتی متواطی و ناظر به هست و نیست یک ذات و معرفت، ماهیتی مشکّک و ناظر به وصف آن ذات است. آن کس که می داند خداوند وجود دارد در حالی که او را نمی بیند با کسی که ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۵)- قلیل شمرده شدن علم انسان از سوی خداوند در مقایسه با علم خود اوست

این که خداوند می فرماید به شما از علم جز اندکی داده نشده است، در نسبت با علم اوست تبارک و تعالی وگرنه چگونه ممکن است آنکس که می داند خدا هست و خدا خوب و زیبا و حق وحی ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۴)- ترتیب آفرینش بر مبنای سعادت و شقاوت

اگر قرار باشد برای آفرینش ترتیبی قائل شویم باید بگوییم خداوند تبارک و تعالی، اولاً سعادت، ثانیاً شقاوت، ثالثاً موجود مرکب از سعادت و شقاوت و رابعاً دعوت به سعادت و تحذیر از شقاوت و خامساً سعید و سادساً شقی ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۳)- آفرینش بدون جهنم ممکن نبود لکن بدون جهنم رفتن ممکن بود

میان جهنم و به جهنم رفتن، تلازمی نیست زیرا که جهنم از لوازم ضروری آفرینش و مجلای صفت قهر خداوند است لکن به جهنم رفتن یعنی دچار قهر شدن از لوازم ضروری آفرینش نیست یعنی که آفرینش بدون جهنم ممکن ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۲)- همانند وجود، معلومیت خداوند نیز مقدم بر معلومیت ما سوای اوست

همان گونه که وجود خداوند مقدم بر وجود ما سوای خداوند است، همچنین معلومیت خداوند مقدم بر معلومیت ما سوای اوست. بنابراین هر گونه شناختی که مبنی بر تقدم معلومیت خلق بر معلومیت خالق باشد، شناختی ناقص و ابتر است. ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۱)- بازگشت ثنویت و محدودیت ممکن و واجب تنها به ثنویت و محدودیت ممکن است

منشأ ثنویت ممکن، ثنویت میان ممکن و واجب است و از آن جا که ثنویت در وجوب به ای نحو کان قابل فرض و تصور نیست بنابراین بازگشت ثنویت ممکن و واجب به تنها ثنویت ممکن است، همان گونه که ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۴۰)- شریعت، دعوت انسان به غالب ساختن حصّه ی بهشت بر حصّه ی دوزخ در اوست

  خداوند، اولاً بهشت، ثانیاً دوزخ و ثالثاً انسان را که حصه ای از بهشت و  حصه ای از دوزخ در اوست آفرید و به او فرمود: « اگر» می خواهی به بهشت که برای آن، آفریده شده ای در ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۳۹)- مراتب تاثیر خواست خدا و خواست انسان در سعید و شقی شدن انسان

  خداوند، اولاً سعادت، ثانیاً شقاوت و ثالثاً انسان را آفرید و به انسان فرمود تو را برای سعادت آفریدم. – مگر آن که خود آن را نخواهی- و تو را بر شقاوت نیافریدم- مگر آن که خود آن را ...

متن کامل »