آرشیو ماهانه: تیر ۱۳۹۵

حکمت روز (۵۲۰)- عجین بودن عمل با معرفت و علم با عبادت

یکی از حکمای بزرگ می فرماید: حکمت عملیه،«معارف» ارکان و جوارح است و حکمت علمیه، «عبادت» عقول و قلوب. بنگر که چگونه عمل با معرفت و علم با عبادت عجین است و عمل، معرفت متجّسد و معرفت، عمل متروح است. ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۱۹)- تاملی در دعای امام سجاد (ع) در رابطه با شیعیان کامل که “واجعلنا معهم فی دارالسلام”

بنگرکه چگونه امام سجاد علیه السلام در دعای عرفه در تکریم شیعیان کامل ائمه علیهم السلام پس از وصف آنان به تسلیم و تبعیت و ذکر صلوات بر آنان، از خداوند، بودن با آنان در دارالسلام را طلب می نماید ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۱۶)- امکان همان امتناع و امتناع همان امکان است

برخلاف مشهور که امکان را متفاوت از امتناع می داند، امکان همان امتناع و امتناع همان امکان است، زیرا ذات بحث و بسیط واجب الوجود جل جلاله همان گونه که بالفعل جایی برای غیر خود نمی گذارد همچنین جایی برای ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۱۲)- وصف جلوات رحمانیت، رحیمیت و غضب خداوند از منظر اعطای شریعت از سوی خداوند و قبول و ردّ آن

شریعت که همان هدایت عام است، جلوه ی رحمانیت خداوند و قبول و اجرای آن، جلوه ی رحیمیت خداوند و رد و مخالفت با آن، جلوه ی غضب خداوند است. به این ترتیب شریعت، مساوق و معادل وجود و قبول ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۱۱)- حقوق آدمی بر خداوند و چگونگی عنایت این حقوق به بنده از سوی خداوند

آدمی را بر خداوند ۵ حق است که چهار تای آن را بالفعل عنایت فرموده و یک حق باقی مانده که آدمی باید آن را از خداوند مطالبه نماید. ۴ حق عطا شده عبارتند از: حق موجودیت، حق آگاهی، حق ...

متن کامل »

جایگاه زکات فطره در اسلام و بررسی آثار اقتصادی آن/ شرط امکان پرداخت زکات فطره به موسسات مردم نهاد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از مسائلی که در آخرین روز ماه مبارک رمضان یعنی در عید سعید فطر بر مسلمانان واجب می‌شود، پرداخت زکات فطر یا همان فطریه به عنوان یکی از واجبات دینی دین مبین اسلام است. ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۰۹)- سزاوار بودن مطالبه بندگان از خداوند در موضوع حق خود در عبادت و تکمیل آن

عبادت هر چند به لحاظ ظاهر، تکلیف است لکن در حقیقت، حق است یعنی عبادت همانگونه که حق الله است علی العبد، همچنین حق العبد است علی الله پس سزاوار است که بندگان در موضوع عبادت و تکمیل آن، حق ...

متن کامل »

حکمت روز (۵۰۸)- تفاوت قرائت شیعی از اسلام با تفاوت قرائت عامه از ادیان ابراهیمی از حیث حاکمیت دین بر قدرت و سیاست

سه دین بزرگ ابراهیمی شامل یهود، مسیحیت و اسلام در قرائت عامه آن، ادیان قدرت زده و تابع سیاست است و تنها اسلام در قرائت خاصه و شیعی آن، دینی حاکم بر قدرت و سیاست است.  

متن کامل »