آرشیو ماهانه: اردیبهشت ۱۳۹۵

حکمت روز (۴۵۹)- ارتباط میان نماز شرعی، نماز وجودی، گریه شرعی و گریه وجودی

در نسبت میان نماز شرعی و نماز وجودی از یک سو و گریه ی شرعی و گریه ی وجودی از سوی دیگر، مشابهتی هست و اختلافی. مشابهت این است که در هر دو مورد حیث شرعی بر گرفته از حیث وجودی و مؤثر در حیث وجودی است و اختلاف این ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۵۷)- دلیل حزن و شادی آل الله و شادی و حزن آل شیطان در روز عاشورا

روز عاشورا روز حزن آل الله و مالاً شادی آنان و روز شادمانی آل شیطان و مآلاً روز اندوه آنان خواهد بود. زیرا که عاشورا شکست ظاهری اهل حق و پیروزی حقیقی آنان و پیروزی ظاهری اهل باطل و شکست حقیقی آنان است.  

متن کامل »

حکمت روز (۲۵۴)- سخنی در باب مجتهد و مخطی دانستن معاویه

ما به کسی که معاویه را مجتهد و مستحق یک اجر به دلیل خطای در اجتهاد میداند، تنها یک سخن می گوئیم و آن این است که: خداوند تو را با معاویه محشور کند و در جایگاه او در آورد «حشرک الله مع معاویه و ادخلک الله مدخله»  

متن کامل »

حکمت روز (۴۵۳)- شرح آمیختگی مطلوب و نامطلوب بین تواضع، عزت، ذلت و تکبر

آنچه مطلوب است، تواضع بدون ذلت و عزت بدون تکّبر است یعنی که تواضع با عزت مطلوب است و عّزت با تواضع زیرا که تواضع بدون عزّت همان ذلت است و عزّت بدون تواضع همان تکّبر و عزت و تواضع همانقدر مطلوب و محمود است که ذلت و تکّبر، نامطلوب ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۵۲)- کافر بودن آنانکه در روز عاشورا با حسین (ع) جنگیدند و آن حضرت را به شهادت رساندند در ظاهر همچون باطن

کسانی که در روز عاشورا با حضرت امام حسین جنگیدند و آن حضرت را به شهادت رساندند نه تنها به لحاظ باطن و تأویل، قطعاً کافر بودند بلکه به لحاظ ظاهر و تنزیل نیز قطعاً کافر بودند.  

متن کامل »

حکمت روز (۴۵۱)- انسان ها و مؤمنان و موحدان و حسینیان،علیرغم تفاوت های ظاهرشان در یک اردوگاهند

در مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه السلام، احساسات این مذهب علیه آن مذهب برانگیخته نمی شود بلکه احساسات انسان علیه ضد انسان، مؤمن علیه کافر، موحد علیه مشرک، مظلوم علیه ظالم و در یک کلمه حسینیان علیه یزیدیان بر انگیخته می شود زیرا که هرگز میان انسان و ضد انسان، مؤمن ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۵۰)- موضِع بنی امیه در خصوص وجود خدا و وجود بهشت و جهنم

بنی امیه علیهم اللعنه و الهاویه نمی داند که خداوند وجود دارد یا نه و فکر می کند اگر هم خدایی وجود داشته باشد! نماینده و خلیفه ی او شخصی است مانند معاویه و یا یزید، همچنین نمی داند که آیا پس از مرگ، بهشت و جهنمی وجود دارد یا ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۴۹)- تفاوت دو مکتب غدیر و سقیفه در موضوع ضرورت قیام یا عدم قیام علیه حاکم ظالم

بنگرید به تفاوت دو مکتب غدیر و سقیفه در موضوع ضرورت قیام یا عدم قیام علیه حاکم ظالم. در مکتب غدیر از نبی مکرم روایت شده که فرمود: «من رأی سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله ناکثا لعهد الله مخالفاً لسنه رسول الله یعمل فی عباد الله بالاثم و العدوان ثم ...

متن کامل »

گفتاری در فلسفه بعثت

آیت الله سید محمد قائم مقامی در ابتدای درس خارج فقه مورخ ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ که مقارن با مبعث شریف رسول خاتم، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه بود بیاناتی در رابطه با فلسفه بعثت ایراد نموده اند. علاقه مندان می توانند از لینک زیر به فایل صوتی بیانات فوق دسترسی داشته ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۴۸)- سه استفاده از سخن حسین (ع) که “انی لم اخرج اشراً و لابطراً و لامفسداً و لاظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدّی”

از سخن نورانی حضرت اباعبدالله الحسین ع که فرمود: «انی لم اخرج اشراً و لابطراً و لامفسداً و لاظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدّی» استفاده می شود که اولاً: خروج حضرت یک قیام و خروج رسمی علیه قدرت حاکم بوده و ثانیاً:  هر خروجی علیه قدرت باطل ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۴۷)- جایگاه توحید صفاتی وقتی که صفت در مرتبه ی ذات ذات و در مرتبه ی فعل فعل است

وقتی صفت در مرتبه ی ذات ذات و در مرتبه ی فعل فعل است دیگر توحید صفاتی که در میانه ی توحید ذاتی و توحید فعلی آمده، سخنی بی معنی است. و مراد از توحید فعلی این است که در مرتبه ی فعل که همان عالم خلق است با خداوند ...

متن کامل »