آرشیو ماهانه: می 2016

حکمت روز (۴۵۹)- ارتباط میان نماز شرعی، نماز وجودی، گریه شرعی و گریه وجودی

در نسبت میان نماز شرعی و نماز وجودی از یک سو و گریه ی شرعی و گریه ی وجودی از سوی دیگر، مشابهتی هست و اختلافی. مشابهت این است که در هر دو مورد حیث شرعی بر گرفته از حیث وجودی و مؤثر در حیث وجودی است و اختلاف این است که حکمت تشریع نماز، تقویت نماز وجودی و به کمال رساندن آن و حکمت تشریع گریه، کاهش گریه ی وجودی و بر طرف ساختن آن است.

 

حکمت روز (۴۵۳)- شرح آمیختگی مطلوب و نامطلوب بین تواضع، عزت، ذلت و تکبر

آنچه مطلوب است، تواضع بدون ذلت و عزت بدون تکّبر است یعنی که تواضع با عزت مطلوب است و عّزت با تواضع زیرا که تواضع بدون عزّت همان ذلت است و عزّت بدون تواضع همان تکّبر و عزت و تواضع همانقدر مطلوب و محمود است که ذلت و تکّبر، نامطلوب و مذموم.

 

حکمت روز (۴۵۲)- کافر بودن آنانکه در روز عاشورا با حسین (ع) جنگیدند و آن حضرت را به شهادت رساندند در ظاهر همچون باطن

کسانی که در روز عاشورا با حضرت امام حسین جنگیدند و آن حضرت را به شهادت رساندند نه تنها به لحاظ باطن و تأویل، قطعاً کافر بودند بلکه به لحاظ ظاهر و تنزیل نیز قطعاً کافر بودند.

 

حکمت روز (۴۵۱)- انسان ها و مؤمنان و موحدان و حسینیان،علیرغم تفاوت های ظاهرشان در یک اردوگاهند

در مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه السلام، احساسات این مذهب علیه آن مذهب برانگیخته نمی شود بلکه احساسات انسان علیه ضد انسان، مؤمن علیه کافر، موحد علیه مشرک، مظلوم علیه ظالم و در یک کلمه حسینیان علیه یزیدیان بر انگیخته می شود زیرا که هرگز میان انسان و ضد انسان، مؤمن و کافر، موحد و مشرک و حسینی و یزیدی، اتحادی نیست و ضرورت اتحاد تنها میان انسان ها و مؤمنان و موحدان و حسینیان است که علیرغم تفاوت های ظاهرشان در یک اردوگاهند.

 

حکمت روز (۴۵۰)- موضِع بنی امیه در خصوص وجود خدا و وجود بهشت و جهنم

بنی امیه علیهم اللعنه و الهاویه نمی داند که خداوند وجود دارد یا نه و فکر می کند اگر هم خدایی وجود داشته باشد! نماینده و خلیفه ی او شخصی است مانند معاویه و یا یزید، همچنین نمی داند که آیا پس از مرگ، بهشت و جهنمی وجود دارد یا نه و می پندارد اگر هم بهشتی در کار باشد، علی الاصول ساکن آن همان امثال معاویه و یزید است!!

 

حکمت روز (۴۴۹)- تفاوت دو مکتب غدیر و سقیفه در موضوع ضرورت قیام یا عدم قیام علیه حاکم ظالم

بنگرید به تفاوت دو مکتب غدیر و سقیفه در موضوع ضرورت قیام یا عدم قیام علیه حاکم ظالم. در مکتب غدیر از نبی مکرم روایت شده که فرمود: «من رأی سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله ناکثا لعهد الله مخالفاً لسنه رسول الله یعمل فی عباد الله بالاثم و العدوان ثم لم یغّیر علیه بفعل و لا قول کان حقا علی الله ان یدخله مدخله» و در مکتب سقیفه این گونه روایت شده که فرمود: «من کره من امیره شیئاً فلیصبر، فانه من خرج من السّلطان شبراً مات میته جاهیلّه» صحیح بخاری ص ۱۲۵۶ ح ۳ ۷۰۵٫

 

گفتاری در فلسفه بعثت

آیت الله سید محمد قائم مقامی در ابتدای درس خارج فقه مورخ ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ که مقارن با مبعث شریف رسول خاتم، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه بود بیاناتی در رابطه با فلسفه بعثت ایراد نموده اند. علاقه مندان می توانند از لینک زیر به فایل صوتی بیانات فوق دسترسی داشته باشند.

 

لینک صوتی گفتاری در فلسفه بعثت.

حکمت روز (۴۴۸)- سه استفاده از سخن حسین (ع) که “انی لم اخرج اشراً و لابطراً و لامفسداً و لاظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدّی”

از سخن نورانی حضرت اباعبدالله الحسین ع که فرمود: «انی لم اخرج اشراً و لابطراً و لامفسداً و لاظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدّی» استفاده می شود که اولاً: خروج حضرت یک قیام و خروج رسمی علیه قدرت حاکم بوده و ثانیاً:  هر خروجی علیه قدرت باطل حاکم لزوماً حق نیست و می تواند اشراً بطراً مفسداً و ظالماً باشد و ثالثاً: این خروج این چنین نیست و خروجی حق و به اذن خداوند است.

 

حکمت روز (۴۴۷)- جایگاه توحید صفاتی وقتی که صفت در مرتبه ی ذات ذات و در مرتبه ی فعل فعل است

وقتی صفت در مرتبه ی ذات ذات و در مرتبه ی فعل فعل است دیگر توحید صفاتی که در میانه ی توحید ذاتی و توحید فعلی آمده، سخنی بی معنی است. و مراد از توحید فعلی این است که در مرتبه ی فعل که همان عالم خلق است با خداوند غیری نیست همانگونه که در مرتبه ی ذات با او غیری نیست.