آرشیو ماهانه: فروردین ۱۳۹۵

حکمت روز (۴۲۸)- مرگِ قبل از مرگ بالاترین هدیه الهی برای انسان

میان هدایای پروردگار به انسان، هدیه ای بالاتر از مرگ قبل از مرگ نیست زیرا که اگر مرگ، حیات است، مرگ قبل از مرگ، حیات اندر حیات، حیات مطلق و حیات ناب و خالص بهشتی است که آدمی آن را قبل از مرگ طبیعی، تجربه می کند و بواسطه ی ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۷)- جایگاه نظر و عمل در فرآیند هدایت و فرآیند ضلالت

هدایت، فرآیندی از نظر به عمل و ضلالت، فرآیندی از عمل به نظر است یعنی در عرصه ی هدایت این نظر حق است که موجب عمل صالح شده و در مورد ضلالت، این عمل ناصالح است که نظر باطل را پدید آورده است.  

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۶)- تفسیر قول شریف “لا جبر و لا تفویض بل امر بین الأمرین” از منظر اراده حتمیه خداوند و اراده امتثال و یا عدم امتثال مخلوق

سبقت و علیت اراده ی حتمیه خداوند اعم از محبوبه یا مغضوبه نسبت به اراده ی امتثال یا عدم آن از جانب مکلف، مستلزم قول به جبر است که نصّ «لاجبر» آن را نفی می کند و سبقت و علیت اراده ی امتثال یا عدم آن از جانب مکلف نسبت ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۵)- ارتباط چهار اراده محبوبه عزمی، محبوبه حتمی، مغضوبه عزمی و مغضوبه حتمیِ خداوند با اراده امتثال و عدم امتثال مخلوق

اراده ی محبوبه ی عزمی خداوند، سابق بر اراده ی امتثال و آن سابق بر اراده ی محبوبه ی حتمی خداوند است و اراده ی عدم امتثال سابق بر اراده ی مغضوبه ی عزمی و اصرار بر اراده ی عدم امتثال، سابق بر اراده ی مغضوبه ی حتمی خداوند است. ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۴)- شرح چهار اراده ی محبوبه ی عزمی، محبوبه ی حتمی، مبغوضه ی عزمی و مبغوضه ی حتمی. خداوند

خداوند را تبارک و تعالی چهار اراده است: محبوبه ی عزمی، محبوبه ی حتمی، مبغوضه ی عزمی و مبغوضه ی حتمی. خداوند اولاً با اراده ی محبوبه ی عزمی خود به تو می فرماید: نماز بخوان و چنانچه تو اهل امتثال باشی، ثانیاً با اراده ی محبوبه ی حتمی خود ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۳)- اراده محبوبه و مبغوضه خداوند در مقام تشریع و تکوین

خداوند را در مقام تشریع و تکوین دو اراده است: محبوبه و مبغوضه. خداوند در مقام تشریع با مشیت محبوبه ی خود امر به طاعت و نهی از معصیت می فرماید و در صورت اراده ی امتثال، مکّلف، در مقام تکوین، با مشیّت محبوبه موفق به انجام طاعت و ترک ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۲)- تفسیر قول عامه در مورد چرایی انصراف از خلافت و وصایت امیرالمؤمنین (ع) پس از پیامبر اکرم (ص)

اینکه عامه در مورد چرائی انصراف از خلافت و وصایت امیرالمؤمنین علیه السلام پس از پیامبر اکرم (ص) می گویند آن از مصادیق «الامر یحدث بعد الامر » یعنی: امری است که پس از امر سابق حادث شده، سخن درستی است، زیرا که وقتی خداوند اولاً امر به طاعتی می ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۱)- استفاده ای از فرمایش شارع مقدس که “دانستن فلان مطلب، فایده ای و ندانستنش ضرری ندارد”

وقتی شارع مقدّس در مورد مطلبی می فرماید: دانستن فلان مطلب، فایده ای و ندانستنش ضرری ندارد، با تلویحی زیبا، مکلفین را از کوشش برای دانستن جز آنچه دانستنش نافع و ندانستنش مضر است، بازداشته است.  

متن کامل »

حکمت روز (۴۲۰)- دلیل اهل رأی بودن هر دو گروه اهل حدیث و اهل رأی در میان عامه

هر چند در میان عامه، کسانی معروف به اهل رأی و کسانی معروف به اهل حدیث شدند، لکن واقعیت این است که هر دو طایفه اهل رأیند زیرا وقتی رجوع به امام معصوم نباشد حدیث نیز بر مبنای رأی، وضع و یا تفسیر می شود.  

متن کامل »

حکمت روز (۴۱۸)- یک موضع گیری اشتباه در برابر کشف حجاب و الزام به حجاب

پلیدترین کار رضاخان ملعون، کشف حجاب اجباری و زیباترین کار امام خمینی رضوان الله علیه، قانونی و الزامی کردن حجاب بود و بزرگترین اشتباه، اشتباه دانستن توأمان الزام به کشف حجاب و الزام به حجاب است.  

متن کامل »

سلحشورها هستند که می‌توانند سینما را به خدمت اسلام درآورند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین، مراسم چهلمین روز درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی فرج‌الله سلحشور عصر دیروز(چهارشنبه) با حضور سردار جباری فرمانده سپاه ولی امر، حاج مهدی سلحشور، سید محمد قائم مقامی همراه و همرزم مرحوم سلحشور و شهید آوینی و خانواده مکرم سلحشور در مسجد امام ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۱۷)- توصیف مراحل سه گانه یقین

وقتی کنار دریا نیستی و میدانی دریا هست به این حالت گفته می شود: علم الیقین و وقتی کنار دریا می آیی و آن را می بینی گفته می شود: عین الیقین و وقتی وارد دریا می شوی و در آن شنا می کنی گفته می شود: حق الیقین. یعنی ...

متن کامل »

حکمت روز (۴۱۶)- مقایسه صهیونیسم جهانی و وهابیت تکفیری از حیث شدت فساد

نسبت میان صهیونیسم جهانی و وهابیت تکفیری عصر ما نه نسبت افسد به فاسد بلکه نسبت افسد به افسد است یعنی که صهیونیسم جهانی از وهابیت تکفیری فاسدتر و وهابیت تکفیری از صهیونیسم جهانی فاسدتر است.  

متن کامل »

حکمت روز (۴۱۵)- جایگاه و ویژگی ولایت در مقایسه با سایر عبادات

ولایت که مبنی بر دو پایه ی تولای اولیاء خداوند و تبری از اعداء خداوند و جهاد برای اعلاء کلمه الله است، عبادت اصلی و جز آن هر چه که هست از نماز و روزه و خمس و زکاه و حج، عبادت فرعی است و فارق میان عبادت اصلی و ...

متن کامل »