آرشیو ماهانه: آوریل 2016

حکمت روز (۴۲۸)- مرگِ قبل از مرگ بالاترین هدیه الهی برای انسان

میان هدایای پروردگار به انسان، هدیه ای بالاتر از مرگ قبل از مرگ نیست زیرا که اگر مرگ، حیات است، مرگ قبل از مرگ، حیات اندر حیات، حیات مطلق و حیات ناب و خالص بهشتی است که آدمی آن را قبل از مرگ طبیعی، تجربه می کند و بواسطه ی آن به یک چشم بر هم زدن از عالم برزخ عبور می کند.

 

حکمت روز (۴۲۶)- تفسیر قول شریف “لا جبر و لا تفویض بل امر بین الأمرین” از منظر اراده حتمیه خداوند و اراده امتثال و یا عدم امتثال مخلوق

سبقت و علیت اراده ی حتمیه خداوند اعم از محبوبه یا مغضوبه نسبت به اراده ی امتثال یا عدم آن از جانب مکلف، مستلزم قول به جبر است که نصّ «لاجبر» آن را نفی می کند و سبقت و علیت اراده ی امتثال یا عدم آن از جانب مکلف نسبت به اراده ی حتمیه ی خداوند، مستلزم قول به تفویض است که نصّ «لا تفویض» آن را نفی می کند و قول به علیت توامان و متقابل این دو اراده نسبت به یکدیگر مستلزم قول به امر بین دو امر است که نصّ «بل امر بین الأمرین» آنرا اثبات می کند.

 

حکمت روز (۴۲۵)- ارتباط چهار اراده محبوبه عزمی، محبوبه حتمی، مغضوبه عزمی و مغضوبه حتمیِ خداوند با اراده امتثال و عدم امتثال مخلوق

اراده ی محبوبه ی عزمی خداوند، سابق بر اراده ی امتثال و آن سابق بر اراده ی محبوبه ی حتمی خداوند است و اراده ی عدم امتثال سابق بر اراده ی مغضوبه ی عزمی و اصرار بر اراده ی عدم امتثال، سابق بر اراده ی مغضوبه ی حتمی خداوند است.

 

حکمت روز (۴۲۴)- شرح چهار اراده ی محبوبه ی عزمی، محبوبه ی حتمی، مبغوضه ی عزمی و مبغوضه ی حتمی. خداوند

خداوند را تبارک و تعالی چهار اراده است: محبوبه ی عزمی، محبوبه ی حتمی، مبغوضه ی عزمی و مبغوضه ی حتمی. خداوند اولاً با اراده ی محبوبه ی عزمی خود به تو می فرماید: نماز بخوان و چنانچه تو اهل امتثال باشی، ثانیاً با اراده ی محبوبه ی حتمی خود تو را موفق به انجام نماز می فرماید و چنانچه اهل امتثال نباشی ثالثاً با اراده ی مبغوضه عزمی خود به تو می فرماید: نماز نخوان و چنانچه تو بر عدم امتثال اراده ی محبوبه ی عزمی همچنان اصرار داشته باشی، رابعاً با اراده ی مبغوضه ی حتمی خود، تو را از انجام نماز باز می دارد. پس در اسرار این سخن تأمل نما که در آن گنج حکمت است.

 

حکمت روز (۴۲۳)- اراده محبوبه و مبغوضه خداوند در مقام تشریع و تکوین

خداوند را در مقام تشریع و تکوین دو اراده است: محبوبه و مبغوضه. خداوند در مقام تشریع با مشیت محبوبه ی خود امر به طاعت و نهی از معصیت می فرماید و در صورت اراده ی امتثال، مکّلف، در مقام تکوین، با مشیّت محبوبه موفق به انجام طاعت و ترک معصیت می شود و در صورت عدم اراده ی امتثال، با مشیت مبغوضه ی تشریعی، امر به معصیت و نهی از طاعت و با مشیت مبغوضه وجودی موفق به انجام معصیت و ترک طاعت می شود.

 

حکمت روز (۴۲۲)- تفسیر قول عامه در مورد چرایی انصراف از خلافت و وصایت امیرالمؤمنین (ع) پس از پیامبر اکرم (ص)

اینکه عامه در مورد چرائی انصراف از خلافت و وصایت امیرالمؤمنین علیه السلام پس از پیامبر اکرم (ص) می گویند آن از مصادیق «الامر یحدث بعد الامر » یعنی: امری است که پس از امر سابق حادث شده، سخن درستی است، زیرا که وقتی خداوند اولاً امر به طاعتی می فرماید و مکلف، عدم امتثال آن امر را اراده می کند، ثانیاً امر به معصیت که همان اذن و جودی مبتنی بر مشیّت مبغوضه خداوند به ترک طاعت و اتیان معصیت است، صادر می شود.

 

حکمت روز (۴۲۱)- استفاده ای از فرمایش شارع مقدس که “دانستن فلان مطلب، فایده ای و ندانستنش ضرری ندارد”

وقتی شارع مقدّس در مورد مطلبی می فرماید: دانستن فلان مطلب، فایده ای و ندانستنش ضرری ندارد، با تلویحی زیبا، مکلفین را از کوشش برای دانستن جز آنچه دانستنش نافع و ندانستنش مضر است، بازداشته است.

 

سلحشورها هستند که می‌توانند سینما را به خدمت اسلام درآورند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین، مراسم چهلمین روز درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی فرج‌الله سلحشور عصر دیروز(چهارشنبه) با حضور سردار جباری فرمانده سپاه ولی امر، حاج مهدی سلحشور، سید محمد قائم مقامی همراه و همرزم مرحوم سلحشور و شهید آوینی و خانواده مکرم سلحشور در مسجد امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.
قائم مقامی در این مراسم به نکاتی در حوزه هنر انقلابی اشاره کرد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی تحول عظیمی در عرصه هنر پدید آورد و تعامل متقابلی بین هنر و انقلاب به خصوص هنر سینما شکل گرفت.

هنر متأثر از انقلاب به یاری انقلاب آمد

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هنر سینما در دو جنبه مبتذل و روشنفکرانه فعالیت داشت؛ جنبه مبتذل سینما در آن سال‌ها بسیار فاسد بود و جنبه روشنفرانه آن نیز متاثر از حالت‌ها و تقلیدهای کورکورانه از غربی‌ها بود.
همرزم شهید آوینی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در همه مسائل از جمله هنر تاثیر گذاشت، در واقع هنر تحت تاثیر انقلاب قرار گرفت و به یاری انقلاب آمد، چرا که حس می‌شد واقعه عظیمی رخ داده و انقلاب جدیدی برای جهانیان به وجود آمده که به کمک هنر می‌توان آن را معرفی کرد.
قائم مقامی اضافه کرد: در آن زمان بیشتر هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری به سمت فعالیت‌های انقلابی کشیده شدند در این زمینه اقداماتی نیز انجام دادند اما آرام آرام حضور هنر در این حوزه کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.
وی با اشاره به شُبهاتی که در خصوص به تصویر کشیدن هنر انقلابی در سینما مطرح می‌شود، عنوان کرد: برخی از هنرمندان تحت تاثیر این شبهه که “هنر سینما ذاتا غربی و محصول آن‌هاست پس نمی‌تواند گزینه مناسبی برای انتقال پیام دین باشد” قرار گرفتند اما افرادی همچون فرج‌الله سلحشور و شهید آوینی با بینش عمیق خود هیچگاه به این شبهات توجه نکردند.

سینما زبانی قوی برای تبیین پیام الهی در دنیا

قائم‌مقامی ادامه داد: امثال شهید آوینی‌ و حاج سلحشور معتقد بودند در عصر ما انقلابی رخ داده و هدف این انقلاب بازگرداندن معنویت و دین به جهانیان است و ما هیچگاه نمی‌توانیم بپذیریم که هنر سینما تنها ابزار صهیونیست‌ها برای مظلوم نمایی و توجیه تصرفات و رفتارهای ضد انسانی در میان مردم دنیا باشد.
وی با بیان اینکه هر ابزاری ماهیتی دارد و به فرهنگ خاصی مربوط نیست تشریح کرد: سینما زبانی قوی برای تبیین پیام الهی در دنیا است، سلحشورها باید باشند تا با تمام وجود جرئت و توفیق پیدا کنند هنری همچون سینما را در خدمت اسلام درآورند.

سلحشور: چه چیزی به جز حرف دین و خدا و انبیا می‌توانم بزنم

همراه و دوست حاج سلحشور ادامه داد: به فعالین در عرصه هنر پس از مدتی القا می‌شود که هنرمند باید خودش حرفی برای زدن داشته باشد اما مرحوم سلحشور تحت تاثیر اینگونه القائات قرار نگرفت و معتقد بود من حرفی جز حرف دین ندارم و چه چیزی می‌توانم به جز حرف، دین، خدا و انبیا بگویم که دربردارنده همه مسائل جهان و جهانیان است.

امروز جهان منتظر شنیدن سخن انبیا است

قائم‌مقامی به تاثیرگذاری فلیم‌های ساخته شده توسط مرحوم سلحشور اشاره کرد و گفت: مهمترین پیام انقلاب شناساندن مجدد پیامبران و اولیای الهی به جهانیان است، امروز جهان منتظر شنیدن سخن انبیا است، البته نه سخنانی که با متن‌های دروغین از فیلتر تحاریف گذشته باشد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها نیز در مورد پیامبران فیلم‌های زیادی ساخته‌اند، اظهار کرد: ما باید بدانیم که قصه پیامبران قصه‌ای همانند سایر قصه‌ها نیست انبیا الهی اصل داستان هستند و همه قصه‌ها درون قصه پیامبران جای دارد.
فیلمنامه حضرت موسی حرف انقلاب و حرف زمان حال ماست
قائم‌مقامی ادامه داد: مرحوم سلحشور معتقد بود همه مسائل در داستان پیامبران نهفته است، درگیری‌های موجود در جهان، مسائل روز دنیا، سخنان روز، همگی در تأمل و تدبر در داستان زندگی پیامبران قابل فهم و درک هستند.
وی با اشاره به نگارش فیلمنامه زندگی حضرت موسی، گفت: مرحوم سلحشور حرف زمان حال ما را می‎زد، فیلمنامه حضرت موسی یکی از این مصادیق است که مسائل روز دنیا در آن به خوبی مطرح می‌شود، فرعون صاحب قدرت است اما موسی چوپانی است که تمکن مالی ندارد اما در روند داستان بیننده به حقانیت بسیاری از مسائل پی می‌برد، فیلمنامه حضرت موسی همچون سایر کارهای مرحوم سلحشور حرف انقلاب و حرف زمان حال ماست.
قائم مقامی خاطر نشان کرد: هرچه زمان می‌گذشت مرحوم سلحشور انقلابی‌تر،معتقدتر، متدین‌تر و ولایی‌تر می‌شد و این مسیر نیز مسیر انسان‌های سعادتمند و خوشبخت است و هرکه در این مسیر قدم می‎گذارد نیز باید این چنین باشد.

حکمت روز (۴۱۷)- توصیف مراحل سه گانه یقین

وقتی کنار دریا نیستی و میدانی دریا هست به این حالت گفته می شود: علم الیقین و وقتی کنار دریا می آیی و آن را می بینی گفته می شود: عین الیقین و وقتی وارد دریا می شوی و در آن شنا می کنی گفته می شود: حق الیقین. یعنی که یقین که نقطه ی مقابل شک است دارای سه مرحله ی علمی، عینی و حقی یا تحققی است.

 

حکمت روز (۴۱۵)- جایگاه و ویژگی ولایت در مقایسه با سایر عبادات

ولایت که مبنی بر دو پایه ی تولای اولیاء خداوند و تبری از اعداء خداوند و جهاد برای اعلاء کلمه الله است، عبادت اصلی و جز آن هر چه که هست از نماز و روزه و خمس و زکاه و حج، عبادت فرعی است و فارق میان عبادت اصلی و عبادات فرعی، ترخیص ناپذیری و مطلق بودن عبادت اصلی و ترخیص پذیری و مقید بودن عبادات فرعی است.