آرشیو ماهانه: دی ۱۳۹۴

حکمت روز (۳۳۸)- تجدید جهالت قدیم در زمان ما با شبهه در مورد کلام خداوند بودن قرآن کریم

یکی از جهالت های بزرگ قدیم که در زمان ما تجدید و تکرار شده، شبهه در مورد کلام خدا بودن قرآن کریم و خلط میان (به زبان بشر) بودن قرآن با (قول بشر)  بودن آن است، جاهلان جدید همچون اسلاف خود می گویند، قرآن چگونه می تواند قول و کلام ...

متن کامل »

افزوده شدن شانزده نشست به بخش تفسیر قرآن کریم

بسمه تعالی به اطلاع علاقه مندان علوم قرآنی می رساند فایلهای تصویری و صوتی شانزده نشست از برنامه راه روشن که به تفسیر آیات قرآن کریم در موضوع “مهدویت در قرآن” می پردازد به آرشیو تفسیر قرآن کریم این پایگاه اطلاع رسانی افزوده شد. به این ترتیب با احتساب سی نشست ...

متن کامل »

حکمت روز (۳۳۶)- برداشت جاهلانه و عالمانه از ختم نبوت

ختم نبوت را به معنای پایان گرفتن عصر نبوت و نیامدن پیامبران پس از پیامبر ختمی مرتبت را به معنای استغنای انسان از نبوت دانستن، عین جهالت و آن را بمعنای آغاز عصر نبوت به دلیل پدید آمدن شرایط فهم نبوت دانستن، عین علم است.  

متن کامل »

حکمت روز (۳۳۵)- رابطه دین و سیاست از منظر خداوند و پیامبران و از منظر شیطان و طواغیت

رابطۀ دین و سیاست این گونه است که یا دین تکلیف سیاست را معین می کند و متولی امر حکومت می شود که این مطلوب خداوند و پیامبران است و یا بالعکس این سیاست است که تکلیف دین را معین می کند و متولی امر دین می شود که این ...

متن کامل »

حکمت روز (۳۳۴)- امکان اتصاف یک امر به دو صفت متضاد در صورت انتساب آن به خداوند و یا خلق

یک فعل واحد بر مبنای انتسابش به خداوند و خلق، متصف به دو صفت کاملا متضاد می شود مثلا فعل واحد قتل حضرت امام حسین (ع)، آنجا که منسوب به خداوند است، وصفش (ندیدم جز زیبایی) است و آنجا که منسوب به یزید و یزیدیان است، وصفش (ندیدم جز زشتی) ...

متن کامل »

حکمت روز (۳۳۳)- ملاک اسلام و کفر، از لحاظ قرار گیری در اردوگاه امام حسین (ع) یا اردوگاه یزید

ملاک اسلام و کفر، بودن در اردوگاه امام حسین (ع) یا اردوگاه یزید است. آن کس که در اردوگاه حسین (ع) است مسلمان است ولو آنکه ظاهراً و رسماً مسلمان نباشد و آن کس که در اردوگاه یزید است ، کافر است ولو آنکه ظاهراً و رسماً مسلمان باشد.  

متن کامل »

حکمت روز (۳۳۲)- یک معنی برای عبارت “الهی من کانت حقایقه دعاوی فکیف لاتکون دعاویه دعاوی” در دعای عرفه امام حسین (ع)

یکی از معانی سخن نورانی حضرت امام حسین (ع) در دعای عرفه خطاب به خداوند که: “الهی من کانت حقایقه دعاوی فکیف لاتکون دعاویه دعاوی” این است که: آن کس که وجودش جنبه ی جعلی و اعتباری و ادعایی دارد، چگونه ماهیتش که بر خاسته از نفس وجودش است، این ...

متن کامل »

حکمت روز (۳۳۱)- یک تعبیر صحیح منقول از جانب انوار خمسه و یک تعبیر حالِ صحیح از روسای کفر و ضلالت

همانگونه که تعبیر (سبحنا و سبحت الملائکه و کبرنا و کبرت الملائکه) از زبان انوار خمسه ی طیبه به دلیل سبقت آفرینش نوری آن حضرات بر آفرینش فرشتگان، صحیح است همچنین تعبیر (فسقنا و فسقت الشیاطین و کفرنا و کفرت الشیاطین) از زبان رؤسای کفر و ضلالت نیز به دلیل ...

متن کامل »

حکمت روز (۳۲۸)- لزوم پناه بردن به خداوند از اموری که در آن امر و نهی تشریعی و یا امر و نهی تکوینی خداوند در تضاد قرار گیرد

یکی از اموری که انسان باید از آن به خداوند پناه برد این است که مبادا در مورد او، امر و نهی شرعی خداوند با امر و نهی تکوینی او متفاوت شود به اینکه خداوند شرعا” او را به چیزی امر فرماید و تکوینا” از همان چیز نهی یا شرعا” ...

متن کامل »

حکمت روز (۳۲۶)- عبادت، مشیت محبوبه و معصیت، مشیت مبغوضه خداوند است

عبادت و معصیت هر دو متعلق مشیت و ارادۀ خداوند است با این تفاوت که عبادت، متعلق مشیت و امر و رضای خداوند است که به آن مشیت محبوبه گفته می شود و معصیت متعلق مشیت و نهی و غضب الهی است که به آن مشیت مبغوضه گفته می شود، ...

متن کامل »

حکمت روز (۳۲۵)- ظهور دو باطن سیاه و منور مشروطیت به ترتیب در نظام پادشاهی پهلوی و نظام ولایت فقیه

انقلاب مشروطیت به دلیل حضور انگیزه ها و اهدافی کاملا متضاد در آن از کفر گرایی محض تا اسلام خواهی خالص، ذاتی دو گانه و متناقض و دارای دو باطن سیاه و منور بود که می بایست به ترتیب باطن های آن ظهور و فعلیت می یافت. اگر دولت رضاخانی ...

متن کامل »