آرشیو ماهانه: آبان ۱۳۹۴

حکمت روز (۲۷۷)- شرح دو حالتِ استضعاف و استکبار برای مذهب عامه

مذهب عامه، مبتنی بر برداشت عامیانه از علم و فهم مبتنی بر رأی از امر خداوند است و مذهب خاصه، مبتنی بر برداشت عالمانه از علم و فهم مبتنی بر امر از امر خداوند است و مذهب عامه، مادام که ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۷۶)- وصف موضع کفار در اقرارهای روز الست

در عالم الست، عهد خداوند با آدمیان در چهار مرحله ی ندا به ربوبیت خداوند و ندا به نبوت جمیع انبیاء و ندا به ولایت جمیع اوصیاء و ندا به ولایت جمیع شیعیان و تابعان، صورت می پذبرد، مؤمنان در ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۷۵)- نقش حجت در رابطه با شناخت اجمالی و تفصیلی خداوند

عرفان خداوند هم تقدم دارد بر عرفان حجت و هم تأخر، یعنی که خداوند قبل از معرفی حجت، خود را معرفی می نماید و از طریق معرفت خداوند، حجت شناخته می شود و با شناخت حجت مجددا” خداوند شناخته می ...

متن کامل »

درک تمام وقایع جهان در گرو فهم و درک واقعه عاشوراست

خبرگزاری آنا: به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیت‌الله محمد قائم مقامی در همایش امامت در نهضت حسینی که به همت دانشکده الهیات واحد کرج در سالن شهید مفتح این دانشگاه برگزار شد، با سخنرانی مشروحی درباره نهضت اباعبدالله(ع) اظهار کرد: ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۷۴)- شرح عبارت “لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم” از منظر عصمت و طاعت

در مورد (لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم) باید گفت (حول) عبارتست از قدرت بر ترک معصیت با عصمه الله و (قوه) عبارتست از قدرت بر فعل طاعت با عون الله یعنی که: خدایا قدرتی بر ترک معصیت نیست ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۷۳)- شرح آیه “و من کل تأکلون لحما طریا و تستخرجون حلیه تلبسونها” در رابطه با مکتب اهل بیت (ع) و مکتب مخالفین ایشان

پس از نزول قرآن کریم و بعثت نبی مکرم (ص) در اسلام دو مکتب پدید می آید، نخست مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که دریایی است عذب و فرات و دیگری مکتب منافقین و مخالفین که آن نیز ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۷۱)- ابطال سحرِ سامری امت اسلام با خون مقدس ریخته شده در عاشورا

پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) سامری امت اسلام با سحر خود عجلی درست کرد و این سحر آن قدر قوی بود که تمام امت الا قلیلی به این عجل سجده بردند و در برابر آن به نماز ایستادند. سحر ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۶۹)- شرط ملاقات مجدد انسان کامل توسط آدمیان پس از غیبت او

انسان کامل در صحنه ی جهان حضور داشت، آدمیان قدر او را ندانستند و او غایب شد یعنی آدمیان را از شهود جمال دل آرای خود محروم ساخت، اینک آدمیان اگر بخواهند بار دیگر او را ببینند، نه یک ضجه ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۶۸)- گریه برای امام حسین (ع)، تعهد انسان به عدم تقصیر مجدد در وقوع فاجعه عظمیِ عاشورا است

اصلی ترین مفهوم گریه برای امام حسین (ع)، تلاش برای جبران مافات است زیرا که انسان با احساس تقصیر خود در وقوع این فاجعه عظمی و گریه بر این تقصیر از خداوند می خواهد و متعهد می شود که دیگر ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۶۷)- تناظرِ ذکر “بسم الله الرحمن الرحیم” با “کن فیکونِ” ربوبی در صورت تحقق شرایط ادای ذکر

چنانچه عبد، بسم الله الرحمن الرحیم را با ایمان به ارکان اربعه ی آن یعنی ولایت خداوند که متجلی در الله است و ولایت پیامبر اکرم (ص ) که متجلی در الرحمن است و ولایت ائمه معصومین علیهم السلام که ...

متن کامل »

گریه بر حسین (ع) یعنی اعتراف به سهم داشتن در فاجعه کربلا به عنوان یک انسان و درخواست از خداوند برای جبران مافات

خبرگزاری شبستان: سوگواری حضرات معصومین علیهم السلام به ویژه حضرت سیدالشهدا علیه السلام، مانند هر رفتار و عملِ دیگری، اسرار خاص خود را دارد که اشراف به آنها، انسان را به درک عظمت آن سوق می دهد. طبق روایات، این ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۶۶)- در معنی “لولا الله ماعرفناه و لولا نحن ماعرف الله”

کار اولیاء خداوند، رساندن آدمیان به مقام حق المعرفه است یعنی که آدمیان با معرفت و دلالت خداوند، اولیاء او را می شناسند و با معرفت و دلالت اولیاء به حق المعرفه می رسند همانگونه که صادق آل محمد (ص ...

متن کامل »