آرشیو ماهانه: مهر ۱۳۹۴

حکمت روز (۲۴۸)- وصف مومن از منظر سرور و اندوه بی پایان

مؤمن کسی است که سرور و اندوهش هردو بی پایان است، علت بی پایانی سرور مؤمن این است که خدای او دقیقا” همانی است که او می خواهد و علت بی پایانی اندوه مؤمن این است که خود او، همانی نیست که او می خواهد.  

متن کامل »

حکمت روز (۲۴۶)- وابسته بودن آمرزش خطاها و یا حبط حسنات به اطاعت از حکومت امام حق یا اطاعت از حکومت امام باطل

اعمال انسان منقسم به اصلی و فرعی است و عمل اصلی انسان همان اطاعت از امام و حکومت است که چنانچه این اطاعت از امام هادی من الله و قدرت حق باشد، سایر اعمال انسان در صورت خطا و خلاف بودن آمرزیده است و چنانچه این اطاعت از امام جائر ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۴۵)- استقلال لزوم آفرینش بهشت و دوزخ از لزوم ورود و یا عدم ورود آدمیان به آنها

خداوند، بهشت و جهنم را که لازمه ی نور و ظلمت و آن نیز لازمه ی نفس آفرینش بود، آفرید و همگان را دعوت به بهشت و اجتناب از دوزخ فرمود و در حکمت خود نه ورود به بهشت را اجباری ساخت و نه ورود به دوزخ را به گونه ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۴۴)- تفاوت ذات لغیره و ذات لذاته از حیث دیده شدن در دنیا و آخرت و قبل از مرگ و پس از مرگ

آن ذات که می توان آن را در دنیا و آخرت، قبل از مرگ و بعد از مرگ دید، ذات لغیره است و آن ذات که نمی توان آن را در دنیا و آخرت، قبل از مرگ و بعد از مرگ دید، ذات لذاته است.  

متن کامل »

حکمت روز (۲۴۳)- امکان فهم دیدنی و یا نادیدنی بودن خدا بدون نیاز به تمسک به ذات و وجه یا دنیا و آخرت و نظایر آن

اگر این جمله که (خداوند دیدنی نیست) حق و صحیح باشد، این جمله که (غیر از خداوند دیدنی نیست) نیز حق و صحیح است و لزومی ندارد در این مورد به راه حل هایی همچون ذات و وجه یا دنیا و آخرت پناه برد و گفت که مثلا” او به ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۴۲)- معنی تکلیف از منظر مطالبه حق توسط انسان که همان استحقاق بهشت است

آیا می دانید تکلیف یعنی چه؟ تکلیف یعنی: به سوی قصری که متعلق به توست و به سوی بهشتی که برای تو آفریده شده حرکت کن و خودت را به آن برسان، زیرا که تو برای قصر و بهشت آفریده شده ای لکن به شرط آن که آن را بخواهی ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۴۱)- تاثیر انوار ساطع شده از کعبه و کربلا در نقاط دور و نزدیکشان

انواری که از کعبه و کربلا ساطع می شود به گونه ایست که نه تنها اطراف این مراکز مقدس را روشن می کند بلکه این انوار به دورترین نقاط زمین نیز می رسد بنابراین همانگونه که کعبه و کربلا مانع پدید آمدن مراکز فساد و فحشاء در جنب خود است ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۴۰)- درس آموزی شیطان برای انسان در موضوع تلاش و کوشش

شیطان، لعنه الله تعالی علیه، شخصیتی به شدت درس آموز است، بنگرید که چگونه در حالی که پس از بعثت پیامبر اکرم (ص ) به لحاظ نظر مطلقا” از این که بر جهان حاکم شود مأیوس است، در عمل و در مقام تلاش و کوشش برای رسیدن به حاکمیت جهان، ...

متن کامل »

رابطه عصمت و مسئولیت

بسمه تعالی عصمت ویژگی قدسی است که بدلیل جایگاه خطیر انبیاء (ع) و ائمه اطهار (ع) و به جهت اثبات انطباق کامل قول و فعل ایشان با آنچه مورد نظر و رضایت خداوند متعال است مطرح گردیده است. اما در زمان حاضر و با توجه به ظهور انقلاب اسلامی و ...

متن کامل »

برای سردار شهید، حسین همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم   در مورد سردار سرافراز و پر افتخار اسلام، شهید حاج حسین همدانی رضوان الله علیه که خداوند برای او ابا داشت مگر لقاء با لباس شهادت را، وکسی که توفیق دیدار او را نداشتم لکن مهرش به شدت در دلم بود، ظهر روز شنبه ۹۴/۷/۱۸، ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۳۹)- اسرار نماز از حیث ارتباط آن با خوبی ها و بدی ها

همانگونه که نماز، ناهی از بدی ها و زشتی هاست، همچنین آمر به خوبی ها و زیبائی هاست و نیز همانگونه که نماز، ناهی از بدی ها و زشتی ها و آمر به خوبی ها و زیبائی هاست، همچنین، بدی ها و زشتی ها ناهی از نماز و خوبی ها ...

متن کامل »

ادامه طواف حاجیان در عرش خداوند است

وارث: مراسم پیشواز محرم  با سخنرانی آیت الله قائم مقامی و مداحی حاج اصغر زنجانی، حاج اکبر نظری و حاج محمدرضا اسلامی و با شعرخوانی محمد سهرابی در هیئت منتظران مهدی عجل الله تعالی و هیئت الشهدای شاهرود برگزار شد. در ادامه خبر متن سخنرانی آیت الله قائم مقامی را ...

متن کامل »

حکمت روز (۲۳۸)- برای رسیدن به قله تجدد باید به قله سنت رسید

برای رسیدن به قله تجدد باید به قله سنت رسید، آن کس که در سیر تجدد به دین و سنت الهی رسیده در صورتی سیرش کامل و مصداق تجربه ی واقعی امر مدرن خواهد بود که در سیر دینی، به نقطه پرشکوه فقاهت حقیقی و اجتهاد کامل که اوج تجلی ...

متن کامل »

حکمت (۲۳۷)- توضیح ویژگی های شخصی که در قرآن از او با نام “فلان” یاد شده است

اگر قرار باشد در یک جمله در مورد کسی که در قرآن کریم از او به عنوان (فلان) یاد شده، توضیح داده شود باید گفت این آقای فلان، به اندازه ی علم علی بن ابی طالب علیه السلام جاهل، به اندازه ی تقوای آن حضرت، فاسق و به اندازه ی ...

متن کامل »