آرشیو ماهانه: مرداد ۱۳۹۴

حکمت روز (۱۸۷)- شریعت آداب معاشرت با خداوند است

شریعت، آداب معاشرت با خداوند و تشریفات ورود به قصری است که در آن ضیافت الله برپاست و قبول یا عدم قبول این آداب و تشریفات، امری کاملا” اختیاری است زیرا که در حکمت خداوند نه ورود به قصر اجباری است و نه ورود به زندان.  

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۶)- شریعت دعوت مخلوقات است به غلبه دادن جنبه بهشتی بر جنبه دوزخی آنها

آدمی و هر مخلوق دیگر، آمیزه ایست از بهشت و جهنم، نور و ظلمت، لذت و رنج و جشن و ماتم، و شریعت دعوت آدمی و هر مخلوق دیگر است به غلبه دادن جنبه ی بهشت و نور و لذت و جشن بر جنبه ی دوزخ و ظلمت و رنج ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۵)- عاقبت پذیرش و یا عدم پذیرش ادب حضور در جشن آفرینش

حکمت آفرینش دعوت به جشن است که گفته شد وجود همان حضور خداوند و حضور خداوند همان جشن است و شریعت، آداب ورود به این جشن و شرط برخورداری از این بزم است، و ماوراء حیات این جهان که تنها فرصت تأدب به آداب است، یا قصر است که در ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۴)- شرح ارتباط میان اندیشه و سخن

اندیشه، زبان باطن است و سخن، اندیشه ی ظاهر و در موضوع اندیشه و سخن که سیر اظهار و ابراز اندیشمند و گوینده است، سیر منطقی از زبان باطن به زبان ظاهر است و نه بالعکس از این رو امام معصوم فرمود: زبان حکیم در قلب او و قلب احمق ...

متن کامل »

بحثی در موضوع تعمیم عصمت

با توجه به پرسش قابل تامل یکی از بازدید کنندگان این پایگاه اطلاع رسانی در خصوص علت تعمیم عصمت به غیر از حضرات چهارده معصوم علیهم السلام و بخصوص تعمیم این وصف به ولایت فقیه، آیت الله سید محمد قائم مقامی پاسخی به این پرسش بازدید کننده محترم ارائه نموده ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۳)- انشاء بر خلاف خبر متصف به وقوع یا عدم وقوع است

انشاء برخلاف خبر هرگز متصف به صدق و کذب نیست بلکه تنها متصف به وقوع و عدم آن است، یعنی وقتی کسی دعا می کند یا تمنا و نفرین می نماید، دیگری نمی تواند به او بگوید دعا و تمنا و نفرین تو دروغ است بلکه می تواند بگوید تو ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۲)- اصل بر راستگویی انسان است تا کذب آن ثابت شود

وقتی انسانی سخنی می گوید، (اصل) بر این است که آن انسان راست می گوید، این گونه نیست که اصل، دروغ گویی آدمیان است تا صدق آن ها ثابت شود بلکه بالعکس اصل راست گویی آدمیان است تا کذب آن ها ثابت شود.  

متن کامل »

پرورش یافتگان در مکتب امام صادق (ع) در اوج تقدس عقلانی عمل می کنند

خبر گزاری شبستان: به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نهمین  همایش ستارگان محراب با هدف بزرگداشت مرحوم فیروز آبادی  ۱۴ مرداد ماه در مسجد جامع فیروز آبادی شهر ری برگزار شد. در این نشست، آیت الله سید محمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه با ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۱)- رابطه میان اخلاق و معرفت

اخلاق، تجسد معارف و معارف، تروح اخلاق است یعنی که معرفت در مقام نزول، خُلق است و خُلق در مقام صعود، معرفت است یعنی که خلق جسم است و معرفت روحی است که در آن دمیده می شود و آدمی مکلف به معرفت است لکن نه به طور مستقیم بلکه ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۷۸)- توضیح اینکه چیزی هم مقتضای چیز دیگری باشد هم مقتضی آن

اگر سئوال شود که آیا ممکن است چیزی هم مقتضای چیز دیگری باشد هم مقتضی آن، پاسخ مثبت است، آیا نمی بینی که چگونه عبادت هم مقتضای معرفت است و هم مقتضی آن یا چگونه حکمت هم مقتضای عقل است و هم مقتضی آن یا چگونه انقلاب اسلامی ایران هم ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۷۷)- رسیدن به بهشت هم حق انسان است و هم تکلیف او

ورود به جنت که همان محضر پروردگار و ضیافت الله است، حق انسان است لکن نه لابشرط بل به شرط انجام تکلیف زیرا که تکلیف برای ایجاد استحقاق و استحقاق برای رسیدن به حق است و این تکلیف در واقع همان رفتن به سوی بهشت و عبور از مکاره پیرامون ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۷۶)- وصف دینداری در دوره آخرالزمان

در عصر ما که بی تردید عصری آخرالزمانی است، هرچند به یک اعتبار برخی دین داری های سابق، دیگر دیده نمی شود لکن در عین حال به اعتباری دیگر، در این عصر، دین داری هایی پدید آمده که هرگز در ادوار گذشته سابقه نداشته است.  

متن کامل »

حکمت روز (۱۷۵)- معنی اینکه جلوه هم ظاهر کننده ی ذی جلوه است و هم مخفی کننده ی آن

این سخن یکی از فلاسفه ی جدید غربی در موضوع  پدیده و ظهور یک چیز که آن هم نشان دادن آن چیز است و هم نشان ندادن آن، سخنی بلند و حکیمانه  و به صورت نا خودآگاه برگرفته از فرمایش نورانی حضرت علی علیه السلام در مورد تجلی خداوند بر ...

متن کامل »