آرشیو ماهانه: مرداد ۱۳۹۴

حکمت روز (۱۸۷)- شریعت آداب معاشرت با خداوند است

شریعت، آداب معاشرت با خداوند و تشریفات ورود به قصری است که در آن ضیافت الله برپاست و قبول یا عدم قبول این آداب و تشریفات، امری کاملا” اختیاری است زیرا که در حکمت خداوند نه ورود به قصر اجباری ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۶)- شریعت دعوت مخلوقات است به غلبه دادن جنبه بهشتی بر جنبه دوزخی آنها

آدمی و هر مخلوق دیگر، آمیزه ایست از بهشت و جهنم، نور و ظلمت، لذت و رنج و جشن و ماتم، و شریعت دعوت آدمی و هر مخلوق دیگر است به غلبه دادن جنبه ی بهشت و نور و لذت ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۵)- عاقبت پذیرش و یا عدم پذیرش ادب حضور در جشن آفرینش

حکمت آفرینش دعوت به جشن است که گفته شد وجود همان حضور خداوند و حضور خداوند همان جشن است و شریعت، آداب ورود به این جشن و شرط برخورداری از این بزم است، و ماوراء حیات این جهان که تنها ...

متن کامل »

بحثی در موضوع تعمیم عصمت

با توجه به پرسش قابل تامل یکی از بازدید کنندگان این پایگاه اطلاع رسانی در خصوص علت تعمیم عصمت به غیر از حضرات چهارده معصوم علیهم السلام و بخصوص تعمیم این وصف به ولایت فقیه، آیت الله سید محمد قائم ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۸۲)- اصل بر راستگویی انسان است تا کذب آن ثابت شود

وقتی انسانی سخنی می گوید، (اصل) بر این است که آن انسان راست می گوید، این گونه نیست که اصل، دروغ گویی آدمیان است تا صدق آن ها ثابت شود بلکه بالعکس اصل راست گویی آدمیان است تا کذب آن ...

متن کامل »

پرورش یافتگان در مکتب امام صادق (ع) در اوج تقدس عقلانی عمل می کنند

خبر گزاری شبستان: به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نهمین  همایش ستارگان محراب با هدف بزرگداشت مرحوم فیروز آبادی  ۱۴ مرداد ماه در مسجد جامع فیروز آبادی شهر ری برگزار شد. در این نشست، آیت ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۷۸)- توضیح اینکه چیزی هم مقتضای چیز دیگری باشد هم مقتضی آن

اگر سئوال شود که آیا ممکن است چیزی هم مقتضای چیز دیگری باشد هم مقتضی آن، پاسخ مثبت است، آیا نمی بینی که چگونه عبادت هم مقتضای معرفت است و هم مقتضی آن یا چگونه حکمت هم مقتضای عقل است ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۷۷)- رسیدن به بهشت هم حق انسان است و هم تکلیف او

ورود به جنت که همان محضر پروردگار و ضیافت الله است، حق انسان است لکن نه لابشرط بل به شرط انجام تکلیف زیرا که تکلیف برای ایجاد استحقاق و استحقاق برای رسیدن به حق است و این تکلیف در واقع ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۷۵)- معنی اینکه جلوه هم ظاهر کننده ی ذی جلوه است و هم مخفی کننده ی آن

این سخن یکی از فلاسفه ی جدید غربی در موضوع  پدیده و ظهور یک چیز که آن هم نشان دادن آن چیز است و هم نشان ندادن آن، سخنی بلند و حکیمانه  و به صورت نا خودآگاه برگرفته از فرمایش ...

متن کامل »