آرشیو ماهانه: خرداد ۱۳۹۴

حکمت روز (۱۲۵)- طاعت از خداوند است به واسطه ی عبد و معصیت از عبد است به واسطه ی خداوند

طاعت و معصیت هر دو فعل عبد است با این تفاوت که طاعت در عین آن که  فعل عبد است منسوب به اعطاء و فیض خداوند و مربوط به حیث وجود و جهت ربی عبد است و معصیت فعل عبد است ...

متن کامل »

امیرالمومنین فرمودند من روزه را در تابستان دوست دارم/ خداوند به شکرانه جشن نزول قرآن، روزه ماه رمضان را برای بندگان قرار داد

خبرگزاری نسیم: حجت الاسلام قائم مقامی در آغاز ماه مبارک و در گفتگو با «نسیم» ضمن تبرک فرارسیدن ماه رمضان گفت: گفته شده ماه رمضان به لحاظ زمان قطعه ایی از بهشت در عالم ما است؛ می دانید که بهشت ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۲۴)- بهار دوستی، نمادی از قرآن دوستی و امام دوستی است

بهار دوستی، نمادی از قرآن دوستی و امام دوستی است زیرا که قرآن بهار قلوب و امام زمان (عج) بهار آدمیان و خرمی دوران ها است. السلام علی ربیع الانام و نضره الایام .   لینک صوتی: شرح حکمت روز ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۲۳)- تفاوت میان استضعاف و استکبار از منظر تدین و موضع گیری نسبت به دین ناقص و کامل

استضعاف که صاحب آن با شرایطی امکان نجات دارد عبارت است از تدین به دین ناقص بدون استکبار و عناد نسبت به دین کامل، و استکبار و کفر و ناصبی گری که امکان نجاتی در آن نیست،عبارت است از تدین ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۲۲)- تفاوت میان انعطاف و مدارای عالمانه با تساهل و تسامح جاهلانه

انعطاف و مدارای عالمانه با تساهل و تسامح جاهلانه کاملا متفاوت است زیرا در مدارای عالمانه تنها به صورت موقت و تا پدید آمدن فرصت و قابلیت از اجرای حکم خداوند خودداری می شود و در این حال حکمی دیگر ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۲۱)- تفاوت عالم، جاهل و متعلم از حیث قرار گیری در بهشت یا جهنم در سه سرای دنیا، برزخ و آخرت

آن کس که بالفعل عالم و کامل است در سه سرای دنیا و برزخ و آخرت در بهشت است و آن کس که بالفعل جاهل و ناقص است در سه سرا در دوزخ است و آن کس که در حال ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۲۰)- شرح اینکه مومن آمیزه ای از سرور و اندوه است

مومن آمیزه ای از سرور و اندوه است، سرور مومن از خداوند و حاصل درک موجودیت خداوند، و اندوه مومن از خود او و به دلیل محجوبیت خداوند برای اوست تا آنکه سرانجام محجوبیت مبدل به مکشوفیت شود که در ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۱۹)- التزام خوبی و بدی میان مضمون و ساختار و بعبارتی میان محتوی و فرم

در بادی نظر تفاوت میان مضمون و ساختار یا محتوی و فرم و این که یکی خوب و دیگری بد باشد، امری ممکن است لکن در نظر دوم که نظری دقیق است آشکار می شود که آنجا که یکی خوب ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۱۸)- تقدم اندیشه بر زبان از حیث تقدم معنی بر صورت

این که گفته شود زبان، خانه ی اندیشه یا همان اندیشه است، سخن درستی است لکن درست تر از آن این است که گفته شود،  اندیشه، خانه ی زبان یا همان زبان است؛ زیرا که در نظریه ی نخست گویی که ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۱۷)- وصف کسانی که دوستار حقیقتند اما تمامی راه را پیش نمی روند

کسانی که اندیشه و حقیقت را دوست دارند لکن حاضر نیستند تا آخر خط این دوستی که همان زانو زدن در پیشگاه وحی الهی و و تواضع نزد سفیر آسمانی است پیش بروند، شایسته ی ستایش و نکوهشند، ستایش برای ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۱۶)- ارائه شریعت و ایصال به مقصودِ شریعت هر دو از جانب خداوند و مظهر عدل و فضل اویند

(شریعت) که محتوایش تبیین و تعریف و ارائه ی طریق است، حق مخلوق است بر خداوند به اقتضاء عدل و (قبول شریعت) که حاصلش نیل به مقصود و ایصال به مطلوب است، حق خداوند است بر مخلوق به اقتضاء فضل، ...

متن کامل »

حکمت روز (۱۱۵)- تفاوت طاعت و معصیت از منظر تقدم خواست خداوند و خواست عبد بر دیگری

طاعت، تقدم خواست خداوند است بر خواست عبد به اقتضاء فضل و تعلق عصمت، و معصیت، تقدم خواست عبد است بر خواست خداوند به اقتضاء عدل و تعلق خذلان. لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۱۵)  

متن کامل »

حکمت روز (۱۱۴)- تشکیل حکومت اسلامی و ولایی، رویکرد مجدد انسان به خداوند است

(امر جدید) عصر ما که در عین حال امر قدیم است و درک آن اصلی ترین ویژگی روشنفکری است، رویکرد مجدد انسان به خداوند و تجدید عهد با ذات اقدس احدیت و وقوع انقلاب دینی و تشکیل حکومت اسلامی و ...

متن کامل »