آرشیو ماهانه: ژوئن 2015

حکمت روز (۱۲۵)- طاعت از خداوند است به واسطه ی عبد و معصیت از عبد است به واسطه ی خداوند

طاعت و معصیت هر دو فعل عبد است با این تفاوت که طاعت در عین آن که  فعل عبد است منسوب به اعطاء و فیض خداوند و مربوط به حیث وجود و جهت ربی عبد است و معصیت فعل عبد است لکن بالله نه من الله و منسوب به جهت نفسی و ماهیتی عبد است پس  طاعت از خداوند است به واسطه ی عبد و معصیت از عبد است به واسطه ی خداوند.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۲۵)

 

امیرالمومنین فرمودند من روزه را در تابستان دوست دارم/ خداوند به شکرانه جشن نزول قرآن، روزه ماه رمضان را برای بندگان قرار داد

خبرگزاری نسیم:

حجت الاسلام قائم مقامی در آغاز ماه مبارک و در گفتگو با «نسیم» ضمن تبرک فرارسیدن ماه رمضان گفت: گفته شده ماه رمضان به لحاظ زمان قطعه ایی از بهشت در عالم ما است؛ می دانید که بهشت هم در زمان و هم در مکان تجلی می کند؛ در مکان کربلا، کعبه، مسجدالنبی و… می شود؛ وقتی در زمان تجلی می کند یکی از مقاطع تجلی بهشت ماه رمضان است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در این ماه انسان به طور عینی و شهودی می تواند واقعیت بهشت را تجربه کند؛ گفت: معتقد هستیم تمام حقایق اخروی و آن چه وعده داده شده است در این جهان قابل تجربه و تحقق است؛ به هر حال ماه رمضان قطعه ای از بهشت است که به طور خاص تعلق به خداوند دارد؛ همه زمان ها و مکان ها خاص خداوند است ولیکن با این امر مغایرتی وجود ندارد که برخی زمان ها اختصاص بیشتری داشته باشد.
وی در ادامه افزود: ماه رمضان به دلیل نزول قرآن و نزول مکرر حقیقت قرآن در این ماه و شب قدر دارای عظمت و ارزش ویژه است؛ اصلی ترین دلیل عظمت و فضیلت خاص ماه رمضان این است که قرآن در آن ماه نازل شده است و این امر تنها یک بار بلکه طبق طریق عقلی و نقلی حقیقت، روح و نور قرآن در شب قدر، در هر شب قدری مجددا بر قلب انسان کامل نازل می شود.

خداوند به شکرانه جشن نزول قرآن، روزه را برای بندگان قرار داد

قائم مقامی با تاکید بر عظمت یافتن ماه رمضان به دلیل نزول قرآن گفت؛ یک تعبیر روزه این ماه نیز این است که شکرانه جشنی است که صورت پذیرفته است؛ نزول قرآن کریم را جشن می دانیم، خداوند شکرانه این جشن را عبادتی دیگر به نام روزه قرار داده است؛ روزه عبادت بزرگی است، در عین حال علامت جشن است که انجام می شود؛ فرمودند غیر از عید فطر و قربان، در باقی جشن های الهی می توان روزه گرفت.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در این ماه درجه و بعد عبادت در این ماه حتما باید بیشتر شود؛ اگر شخصی نماز می خواند در این ماه قطعا باید نماز بیشتری بخواند، علاوه بر فرائض، انسان باید نوافل و مستحبات نمازی را نیز در این ماه انجام دهد.
وی با بیان اینکه یکی از هدایا بزرگ خداوند نماز شب است گفت: انسان به دلیل بیدار شدن در هنگام سحر در ماه مبارک رمضان این امکان را بیشتر می یابد که نماز شب بخواند؛ اگر در ماه های عادی چند آیه در روز قرآن خوانده می شد در ماه رمضان باید این تعداد بیشتر شود؛ اگر در روزهای دیگر ماه روزه مقرر نشده است، روزه در این ماه واجب است.

در حقیقت قبل از این که صیام یک تکلیف باشد، به عنوان عطیه و هدیه الهی است

قایم مقامی با تاکید بر اینکه روزه دار باید در روزه متوجه عبادت عظیم الهی باشد؛ گفت: مهم ترین عمل این ماه روزه است؛ ما معتقدیم در حقیقت قبل از این که صیام یک تکلیف باشد، به عنوان عطیه و هدیه الهی است، همه عبادات این گونه است و اختصاص به روزه ندارد؛ تمام عبادات را هدیه خداوند به انسان می دانیم.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: عبادات، هدایا و عطایایی است که نقش آنها تکمیل جنبه وجودی انسان است، نقش تمام عبادات همین است؛ عبادات برگرفته از مکانیزم هستی، آفرینش و وجود است و بلافاصله بر آفرینش و وجود تاثیر می گذارد، وجود را تقویت و تشدید می کند.
وی با بیان اینکه در این ماه انسان باید احساس کند بیشتر لِله شده است؛ گفت: حال بیشتر برای دعا، مناجات و… داشته باشد؛ به مباحات معمولی کمتر مبادرت ورزد؛ یکی از فلسفه های روزه این است که انسان را از عالم فضول به عالم وصول می برد؛ فضول امری اضافی و زیادی است، اموری که حرام نیست ولیکن انجام آن نیز ضرورتی ندارد، مباح است و این امر شامل فضول کلام، سخن، نگاه، تفکر و …می شود.

ماه رمضان ماه دوری از فضول و نزدیکی به وصول است

قایم مقامی گفت: وقتی انسان از فضول دور شود به وصول نزدیک می شود؛ انسان در این زمان به اموری که صددر صد برای آن نافعه است نزدیک می شود؛ جا دارد که مومنین توجه بیشتری به این امور داشته باشند.

ماه مبارک رمضان در عین این که جنبه کاملا عارفانه و عاشقانه دارد، واجد بعد سیاسی قوی است

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جنبه سیاسی ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان در عین این که جنبه کاملا عارفانه و عاشقانه دارد، واجد بعد سیاسی قوی است؛ در این ماه توجه مومنین به مسائل و اتفاقات دنیای اسلام، نبرد حق و باطلی که وجود دارد، جلب می شود؛ توجه مومنین به نبرد اسلام و کفر که در جهان اکنون شاهد آن هستیم جلب می شود؛ مومنین در این جهت باید به طور خاص دعا کنند.
وی با توصیه به روزداران گفت: مومنین بیش از دعاهای فردی باید برای فرج اسلام، پیروزی اسلام، ادامه فتوحاتی که بعد از انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم، دعا داشته باشد؛ در این زمان درگیری ما با کفراست، شیاطین و تکفیری های جهانی بسیار شدید شده است، از رمضان برای فرج و گشایش استفاده شود.
قائم مقامی افزود: ان شاالله مومنین در این ماه برای آزادی حرم های مقدس به خصوص مکه معظمه و قدس شریف دعا کنند؛ منشا تمام فرج ها این است که مکه در دست آل سعود و قدس شریف در دست اسرائیل خبیث نباشد؛ این امور برکات و فیوضات این ماه عزیز است که امیدواریم مومنین و مومنات هر چه بیشتر از این فیوضات برخوردار باشند.

امیرالمومنین فرمودند من روزه را در تابستان دوست دارم

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه قطعا و یقینا روزه در روزهای طولانی تابستان اجر بیشتری دارد؛ گفت:  امیرالمومنین فرمودند من روزه را در تابستان دوست دارم؛ به عبارت دیگر هر چه روز بلندتر و گرم تر باشد، روزه زیباتر است و آن حقیقت هدیه ایی خود را بیشتر نمایان می کند؛ روزه در روزهای کوتاه سال فضیلت خاص خود را دارد ولیکن طبیعی است روزه در روزهای بلند اجر بیشتری دارد.

مومنین سختی های روزه رمضان را در تابستان به ویژه تشنگی را غنیمت بشمارند

قائم مقامی در پایان گفت: جا دارد مومنین سختی های روزه رمضان را در تابستان به ویژه تشنگی را غنیمت بشمارند؛ یکی از حکمت ها این است که شما را به یاد تشنگی شهدا و اباعبدالله (ع) می اندازد؛ اندکی یاد لب های تشنه ی شهدای کربلا می افتید و در این هنگام به شرب معنوی و روحانی شروع می کنید؛ گفته می شود اگر در صیام باب شرب ظاهری بسته می شود ولیکن باب معنوی و روحانی گشوده می شود، شما لذت می برید مخصوصا اگر روز طولانی تر باشد.

حکمت روز (۱۲۳)- تفاوت میان استضعاف و استکبار از منظر تدین و موضع گیری نسبت به دین ناقص و کامل

استضعاف که صاحب آن با شرایطی امکان نجات دارد عبارت است از تدین به دین ناقص بدون استکبار و عناد نسبت به دین کامل، و استکبار و کفر و ناصبی گری که امکان نجاتی در آن نیست،عبارت است از تدین به دین ناقص همراه با  استکبار و عناد نسبت به دین کامل.

 

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۲۳)

حکمت روز (۱۲۲)- تفاوت میان انعطاف و مدارای عالمانه با تساهل و تسامح جاهلانه

انعطاف و مدارای عالمانه با تساهل و تسامح جاهلانه کاملا متفاوت است زیرا در مدارای عالمانه تنها به صورت موقت و تا پدید آمدن فرصت و قابلیت از اجرای حکم خداوند خودداری می شود و در این حال حکمی دیگر که آن نیز حکم خداوند است جانشین حکم اول میشود، در حالیکه در تساهل جاهلانه از اصل حکم خداوند صرف نظر و آنچه به آن حکم میشود، حکم جاهلی است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۲۲)

 

حکمت روز (۱۲۱)- تفاوت عالم، جاهل و متعلم از حیث قرار گیری در بهشت یا جهنم در سه سرای دنیا، برزخ و آخرت

آن کس که بالفعل عالم و کامل است در سه سرای دنیا و برزخ و آخرت در بهشت است و آن کس که بالفعل جاهل و ناقص است در سه سرا در دوزخ است و آن کس که در حال تعلم و کامل شدن است تا رسیدن به علم و کمال در سه سرا در برزخ است تا آنکه در یکی از سه سرا به کمال رسد و از برزخ  رهایی یابد و مراد از این برزخ حالتی میانه ی  بهشت و دوزخ است نه حالتی میانه ی دنیا و آخرت.

 

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۲۱)

حکمت روز (۱۲۰)- شرح اینکه مومن آمیزه ای از سرور و اندوه است

مومن آمیزه ای از سرور و اندوه است، سرور مومن از خداوند و حاصل درک موجودیت خداوند، و اندوه مومن از خود او و به دلیل محجوبیت خداوند برای اوست تا آنکه سرانجام محجوبیت مبدل به مکشوفیت شود که در این صورت تنها خدا میداند که سرور مومن چگونه خواهد شد.

 

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۲۰)

حکمت روز (۱۱۹)- التزام خوبی و بدی میان مضمون و ساختار و بعبارتی میان محتوی و فرم

در بادی نظر تفاوت میان مضمون و ساختار یا محتوی و فرم و این که یکی خوب و دیگری بد باشد، امری ممکن است لکن در نظر دوم که نظری دقیق است آشکار می شود که آنجا که یکی خوب و دیگری بد است، در واقع یا هر دو خوب اند یا هر دو بد.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۱۹)

حکمت روز (۱۱۸)- تقدم اندیشه بر زبان از حیث تقدم معنی بر صورت

این که گفته شود زبان، خانه ی اندیشه یا همان اندیشه است، سخن درستی است لکن درست تر از آن این است که گفته شود،  اندیشه، خانه ی زبان یا همان زبان است؛ زیرا که در نظریه ی نخست گویی که زبان را بر اندیشه و صورت را بر معنی مقدم داشته ایم که باطل است و در نظریه ی دوم اندیشه را بر زبان و معنی را بر صورت مقدم داشته ایم که حق است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۱۸)

 

حکمت روز (۱۱۷)- وصف کسانی که دوستار حقیقتند اما تمامی راه را پیش نمی روند

کسانی که اندیشه و حقیقت را دوست دارند لکن حاضر نیستند تا آخر خط این دوستی که همان زانو زدن در پیشگاه وحی الهی و و تواضع نزد سفیر آسمانی است پیش بروند، شایسته ی ستایش و نکوهشند، ستایش برای دوستی  اندیشه و حقیقت و نکوهش برای نرفتن تا آخر خط این دوستی.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۱۷)

 

حکمت روز (۱۱۶)- ارائه شریعت و ایصال به مقصودِ شریعت هر دو از جانب خداوند و مظهر عدل و فضل اویند

(شریعت) که محتوایش تبیین و تعریف و ارائه ی طریق است، حق مخلوق است بر خداوند به اقتضاء عدل و (قبول شریعت) که حاصلش نیل به مقصود و ایصال به مطلوب است، حق خداوند است بر مخلوق به اقتضاء فضل، یعنی که آدمی تنها به فضل خدا میتواند حق خدا را اداء نماید.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۱۶)

 

حکمت روز (۱۱۴)- تشکیل حکومت اسلامی و ولایی، رویکرد مجدد انسان به خداوند است

(امر جدید) عصر ما که در عین حال امر قدیم است و درک آن اصلی ترین ویژگی روشنفکری است، رویکرد مجدد انسان به خداوند و تجدید عهد با ذات اقدس احدیت و وقوع انقلاب دینی و تشکیل حکومت اسلامی و ولایی است

 

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۱۴)

حکمت روز (۱۱۳)- عینیت حق و تکلیف در متن و باطن عالم

نکته ی لطیف و شورانگیز این است که بدانی حق و تکلیف علی رغم تفاوت ظاهریشان، در متن واقع عین یکدیگرند یعنی آنچه ظاهراً بر من است در واقع برای من است و این بدان معنی نیست که من وقتی تکلیفم را انجام دادم حق پیدا میکنم که به لحاظ ظاهر درست است بلکه مراد این است که نفس تکلیف من همان حق من است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۱۱۳)