آرشیو ماهانه: اردیبهشت ۱۳۹۴

حکمت روز (۹۴)- رابطه ی وجود و ماهیت با یکدیگر از حیث ذات و صفت

رابطه ی وجود و ماهیت با یکدیگر، رابطه ی تقدم و تأخر متقابل است، وجود از حیث ذات مقدم بر ماهیت و ماهیت از حیث صفت که قابلیت است مقدم بر وجود که مقبولیت است، می باشد یعنی که ذات مقبول مقدم بر ذات قابل و وصف مقبولیت مؤخر از ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۳)- توجیه حقیقی دانستن خداوند و اعتباری و جعلی دانستن خلق

خدا و خلق نمی توانند هردو حقیقی باشند و لا محاله باید یکی حقیقت و دیگری جعل و اعتبار باشد، در این مورد، حقیقی دانستن خدا و خلق یا اعتباری دانستن خدا و خلق یا اعتباری دانستن خدا و حقیقی دانستن خلق، هرسه باطل و انحراف است و تنها حقیقی ...

متن کامل »

حکمت روز (۹۲)- مقایسه اشتباه بزرگ الهیات قدیم و الهیات جدید

اشتباه بزرگ الهیات قدیم عدم درک امتناع خدا از غیر خدا و حقیقی دانستن توأمان خدا و غیر خدا است و اشتباه بزرگ الهیات جدید به دنبال درک این امتناع، حقیقی دانستن غیر خدا و اعتباری دانستن خداوند است. لینک صوتی: شرح حکمت روز (۹۲)

متن کامل »

حکمت روز (۹۱)- ولی ناشناسی ریشه تمام فجایع و مصیبت های انسان

ریشه ی تمام فجایع و مصیبت های انسان بازمی گردد به ویژگی ولی ناشناسی او، هر چیز اگر شناخته شود و ولی خداوند شناخته نشود و قدرش دانسته نشود، هیچ چیز شناخته نشده و قدر هیچ نعمت دانسته نشده است. لینک صوتی: شرح حکمت روز (۹۱)

متن کامل »

حکمت روز (۹۰)- مواردی که باید در شب قدر، قدر دانست

در شب قدر باید قدر نعمت ها را دانست و مهم ترین نعمت ها اولا” نعمت وجود و ثانیا” نعمت هدایت است، در این شب همچنین باید قدر خود حقیقی را دانست و آن را از خود مجازی و دروغین تفکیک نمود. لینک صوتی: شرح حکمت روز (۹۰)

متن کامل »

حکمت روز (۸۹)- یک احتمال در رابطه با دو اماته و دو احیاء که در قرآن کریم به آن اشاره شده

مراد از دو اماته و دو احیاء که در قرآن کریم به آن اشاره شده محتمل است موت در دنیا و موت در برزخ و احیاء در برزخ و احیاء در آخرت باشد یعنی که آدمی یک بار در دنیا میمیرد و سپس در برزخ زنده می شود، آنگاه در ...

متن کامل »

پیام تبریک به مناسبت مبعث شریف

بسم الله الرحمن الرحیم   مبعث شریف و بعثت عظیم نبی مکرم صلی الله علیه و آله که طی آن تجلی اعظم خداوند صورت پذیرفته و اسم اعظم و ذکر اعلی الهی به جهان اعلام گردیده، بر همه مومنان و صالحان و عاشقان مبارک باد. پیامبر اکرم، این سید لطیف ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۸)- شرح رابطه ادیان و مذاهب مختلف و پیروان آنها با حق

این که گفته شود هرکس در هر دین و مذهبی می تواند برخوردار از درجاتی از حقانیت و نجات باشد کاملا” متفاوت است با عقیده باطلی که بر مبنای آن هر دین و مذهبی واجد بخشی از حقیقت است زیرا که در واقع تنها یک دین است که تمام حقیقت ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۷)- رابطه عالم قبر با بهشت و جهنم اخروی

عالم قبر، عالم منظره و پنجره است، قبر یا پنجره ای است به سوی بهشت که عطرها، نسیم ها، نورها و نغماتی از آن از راه این پنجره به شخص ساکن در قبر می رسد و او را تا وقوع قیامت و ورود به بهشت مسرور و مبتهج می سازد ...

متن کامل »

درس خارج فقه آیت الله سید محمد قائم مقامی منتشر شد.

به اطلاع علاقه مندان به دروس خارج فقه می رساند از این پس می توانند هر هفته یک جلسه از درس خارج فقه آیت الله سید محمد قائم مقامی را در بخش “دروس” این سایت استماع و فایل صوتی آن را دریافت نمایند.

متن کامل »

حکمت روز (۸۶)- رابطه غیبت و ظهور امام زمان (عج) با غیبت و ظهور اسلام

علت غیبت و ظهور امام زمان (عج)، غیبت و ظهور اسلام است نه بالعکس و سیر این غیبت و ظهور قبل از ولادت با سعادت امام زمان (عج) و قبل از غیبت صغری و کبرای آن حضرت آغاز شده جز آن که غیبت رسمی امام زمان، حکایت گر اوج غیبت ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۵)- اصالت فقیهانه یا سفیهانه بودن حکومت در برابر عنوان حکومت در اسلام

نظام پادشاهی، نظام ولایت سفیهانه است و نظام ولایت فقیه، نظام پادشاهی عالمانه است. بنابراین نزاع بر سر اسم ولایت یا پادشاهی نیست بلکه نزاع بر سر فقیهانه یا سفیهانه بودن حکومت است، هرچند وقتی پای اسم به میان می آید، اسلام اسم حکومت را ولایت می داند و نه ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۴)- تناسب برخورداری از حقایق اسلام با میزان دوست داشتن زندگی در سایه اسلام و یا کفر

غیر مسلمانی که دوست دارد در (سایه ی اسلام) زندگی کند، برخورداریش از اسلام بیشتر است از مسلمانی که ترجیح می دهد در (سایه ی کفر) زندگی کند و مراد از سایه در این سخن همان حکومت و دولت است. لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۴)

متن کامل »

حکمت روز (۸۳)- نحوه رفع تعارض ظاهری در میان دو ولی از اولیاء خداوند

همانگونه که باید تعارض بدوی و ظاهری میان دو حجت مانند قرآن و قرآن یا قرآن و سنت یا قرآن و عقل قطعی یا سنت و سنت را از طریق صرف ظاهر یکی از دو حجت یا هردو آن ها، حل و برطرف نمود، همچنین باید تعارض ظاهری میان دو ...

متن کامل »

حکمت روز (۸۲)- شرح تفاوت اخذ حکمت مأذون و اخذ حکمت ممنوع از مشرک و منافق

میان اخذ حکمت از مشرک و منافق که امری مأذون است و تمسک به عروه ی او که امری ممنوع است تفاوت است زیرا چنانچه اخذ حکمت از مشرک همراه باشد با حسن ظن به او واخذ مجموعه ی مطالب او بدون نقادی و گزینش این همان تمسک به عروه ...

متن کامل »