آرشیو ماهانه: می 2015

حکمت روز (۹۴)- رابطه ی وجود و ماهیت با یکدیگر از حیث ذات و صفت

رابطه ی وجود و ماهیت با یکدیگر، رابطه ی تقدم و تأخر متقابل است، وجود از حیث ذات مقدم بر ماهیت و ماهیت از حیث صفت که قابلیت است مقدم بر وجود که مقبولیت است، می باشد یعنی که ذات مقبول مقدم بر ذات قابل و وصف مقبولیت مؤخر از وصف قابلیت است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۹۴)

حکمت روز (۹۳)- توجیه حقیقی دانستن خداوند و اعتباری و جعلی دانستن خلق

خدا و خلق نمی توانند هردو حقیقی باشند و لا محاله باید یکی حقیقت و دیگری جعل و اعتبار باشد، در این مورد، حقیقی دانستن خدا و خلق یا اعتباری دانستن خدا و خلق یا اعتباری دانستن خدا و حقیقی دانستن خلق، هرسه باطل و انحراف است و تنها حقیقی دانستن خداوند و اعتباری و جعلی دانستن خلق، حق و توحید صحیح است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۹۳)

حکمت روز (۹۲)- مقایسه اشتباه بزرگ الهیات قدیم و الهیات جدید

اشتباه بزرگ الهیات قدیم عدم درک امتناع خدا از غیر خدا و حقیقی دانستن توأمان خدا و غیر خدا است و اشتباه بزرگ الهیات جدید به دنبال درک این امتناع، حقیقی دانستن غیر خدا و اعتباری دانستن خداوند است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۹۲)

حکمت روز (۸۹)- یک احتمال در رابطه با دو اماته و دو احیاء که در قرآن کریم به آن اشاره شده

مراد از دو اماته و دو احیاء که در قرآن کریم به آن اشاره شده محتمل است موت در دنیا و موت در برزخ و احیاء در برزخ و احیاء در آخرت باشد یعنی که آدمی یک بار در دنیا میمیرد و سپس در برزخ زنده می شود، آنگاه در برزخ میمیرد و در آخرت زنده می شود.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۹)

پیام تبریک به مناسبت مبعث شریف

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مبعث شریف و بعثت عظیم نبی مکرم صلی الله علیه و آله که طی آن تجلی اعظم خداوند صورت پذیرفته و اسم اعظم و ذکر اعلی الهی به جهان اعلام گردیده، بر همه مومنان و صالحان و عاشقان مبارک باد.

پیامبر اکرم، این سید لطیف و این عنصر عفیف و این قائم مقام مطلق و خلیفه خداوند در جمیع عوالم وجود، پس از بعثت، دو بار مورد انکار و مخالفت قرار گرفتند: نخست از جانب مشرکان جلی و کافران تنزیلی و بار دیگر از جانب مشرکان خفی و کافران تاویلی. همچنین کعبه معظمه و مسجد الحرام دو بار توسط نااهلان و نامحرمان اشغال شد: بار اول توسط مشرکان جلی و تنزیلی که با فتح مکه این اشغال به پایان رسید و بار دیگر توسط مشرکان خفی و تاویلی که با سلطه وهابیت بر حرمین شریفین آغاز و انشا الله هر چه زودتر با تداوم انقلاب و بیداری اسلامی و با ظهور  حجت اعظم خداوند بر بشریت فتح مجدد مکه که فتح الفتوح نهایی و مساوق آزادی مطلق بشریت از لوث حاکمیت جاهلانه طواغیت و شیاطین است بوقوع خواهد پیوست.

 

سید محمد قائم مقامی، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

شب عید مبعث ۱۴۳۶ هجری قمری

 

حکمت روز (۸۸)- شرح رابطه ادیان و مذاهب مختلف و پیروان آنها با حق

این که گفته شود هرکس در هر دین و مذهبی می تواند برخوردار از درجاتی از حقانیت و نجات باشد کاملا” متفاوت است با عقیده باطلی که بر مبنای آن هر دین و مذهبی واجد بخشی از حقیقت است زیرا که در واقع تنها یک دین است که تمام حقیقت نزد اوست و کسانی که نام های دیگر بر خود و دین خود نهاده اند ممکن است در عمل برخوردار از درجات و جلواتی از دین حق باشند که به میزان همین درجه، برخوردار از درجه ای از حقانیت و نجات خواهند بود.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۸)

حکمت روز (۸۷)- رابطه عالم قبر با بهشت و جهنم اخروی

عالم قبر، عالم منظره و پنجره است، قبر یا پنجره ای است به سوی بهشت که عطرها، نسیم ها، نورها و نغماتی از آن از راه این پنجره به شخص ساکن در قبر می رسد و او را تا وقوع قیامت و ورود به بهشت مسرور و مبتهج می سازد و یا العیاذ بالله پنجره ای است به سوی دوزخ که دودها و تاریکی ها و تعفن ها و صدای ضجه ها و ناله ها از آن، از راه این پنجره به شخص ساکن در قبر می رسد و او را تا وقوع قیامت و ورود به جهنم، در عذاب و اندوه نگاه می دارد.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۷)

حکمت روز (۸۶)- رابطه غیبت و ظهور امام زمان (عج) با غیبت و ظهور اسلام

علت غیبت و ظهور امام زمان (عج)، غیبت و ظهور اسلام است نه بالعکس و سیر این غیبت و ظهور قبل از ولادت با سعادت امام زمان (عج) و قبل از غیبت صغری و کبرای آن حضرت آغاز شده جز آن که غیبت رسمی امام زمان، حکایت گر اوج غیبت اسلام و ظهور آن حضرت حکایت گر اوج ظهور اسلام است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۶)

حکمت روز (۸۵)- اصالت فقیهانه یا سفیهانه بودن حکومت در برابر عنوان حکومت در اسلام

نظام پادشاهی، نظام ولایت سفیهانه است و نظام ولایت فقیه، نظام پادشاهی عالمانه است. بنابراین نزاع بر سر اسم ولایت یا پادشاهی نیست بلکه نزاع بر سر فقیهانه یا سفیهانه بودن حکومت است، هرچند وقتی پای اسم به میان می آید، اسلام اسم حکومت را ولایت می داند و نه پادشاهی و سلطنت و امثالهم.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۵)

حکمت روز (۸۴)- تناسب برخورداری از حقایق اسلام با میزان دوست داشتن زندگی در سایه اسلام و یا کفر

غیر مسلمانی که دوست دارد در (سایه ی اسلام) زندگی کند، برخورداریش از اسلام بیشتر است از مسلمانی که ترجیح می دهد در (سایه ی کفر) زندگی کند و مراد از سایه در این سخن همان حکومت و دولت است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۴)

حکمت روز (۸۳)- نحوه رفع تعارض ظاهری در میان دو ولی از اولیاء خداوند

همانگونه که باید تعارض بدوی و ظاهری میان دو حجت مانند قرآن و قرآن یا قرآن و سنت یا قرآن و عقل قطعی یا سنت و سنت را از طریق صرف ظاهر یکی از دو حجت یا هردو آن ها، حل و برطرف نمود، همچنین باید تعارض ظاهری میان دو ولی از اولیاء خداوند را با یافتن وجه مناسب، برطرف نمود.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۳)

حکمت روز (۸۲)- شرح تفاوت اخذ حکمت مأذون و اخذ حکمت ممنوع از مشرک و منافق

میان اخذ حکمت از مشرک و منافق که امری مأذون است و تمسک به عروه ی او که امری ممنوع است تفاوت است زیرا چنانچه اخذ حکمت از مشرک همراه باشد با حسن ظن به او واخذ مجموعه ی مطالب او بدون نقادی و گزینش این همان تمسک به عروه ی غیر و ممنوع است و اما چنانچه اخذ حکمت از مشرک همراه باشد با سوء ظن به او و نقادی دقیق مطالب او و اخذ صحیح آن ها و رد غلط های آن ها، این همان اخذ حکمت مأذون است.

لینک صوتی: شرح حکمت روز (۸۲)